Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Eva Logo
25 januari 2017 in Coaching
Reageer

Geef je grenzen aan en word gelukkig! #tips

Als jij jouw grenzen duidelijk aangeeft, zullen mensen er niet zo snel overheen gaan. Alleen door uit te spreken wat je werkelijk vindt, voelt of denkt, kunnen anderen rekening met je houden. Coach Carianne Ros- van Dok geeft tips en oefeningen om grenzen te leren aangeven.

Herken je dat? Dat een ‘vriendin’ je opbelt omdat ze iets met je wilt afspreken, maar je hebt er helemaal geen zin in? Je hebt het gevoel dat zij jou meer ziet als vriendin dan jij haar en je weet gewoon niet goed hoe je dat moet uitleggen? Of dat er iemand is uit de kerk of een collega op je werk die duidelijk meer aandacht wil hebben van jou, dan dat jij wil geven. Je wilt de ander niet kwetsen, maar nu kost het jou veel energie… 

Grenzen aangeven is lastig

Grenzen aangeven is iets wat veel vrouwen lastig vinden. Ze willen de ander niet kwetsen of ze weten eigenlijk niet wat hun grenzen zijn… Maar goed je grenzen aangeven is belangrijk en het maakt je gelukkig omdat je daarin mag zijn wie je werkelijk bent. Hoe doe je dit?

Zeg wat je werkelijk vindt, voelt en denkt 

Wanneer je niet goed je grenzen aangeeft en mensen gaan er continu overheen, dan voel je je al snel in de hoek gedrukt. In je hoofd voer je allerlei gesprekken met die mensen: ‘Nee, dit wil ik niet. Blijf van mijn spullen af. Nee, ik wil niet knuffelen…’. Maar wanneer je niet uitspreekt wat je werkelijk vindt, voelt of denkt, dan kunnen andere mensen niet weten wat je wilt. En dus kunnen ze (onbewust!) steeds weer over jouw grenzen gaan. Alle negatieve energie die dit kost slaat naar binnen: en óf je explodeert op een gegeven moment op een waarschijnlijk onredelijke manier. Óf je implodeert en kan daar zelfs ziek of depressief van worden. Dit is beiden niet goed, maar hoe moet het dan wel?

1. Ken je grenzen

Als je je grenzen wilt aangeven, moet je wel eerst weten waar je grenzen liggen. De een vindt het heerlijk om met allerlei mensen (ook met vreemden) te kletsen of zelfs te knuffelen, terwijl een ander van nature niet zo’n knuffelaar is en mensen liever op afstand houdt. Hoe wil je dat mensen tegen je spreken? Wat voor woorden vind jij wel of niet fijn om te horen? Hoe wil je dat mensen fysiek met jou omgaan? In hoeverre ben je bereid om je spullen te delen met anderen? Allemaal vragen die jou helpen om te bepalen welke grenzen jij hebt.

Oefening 1 grenzen aangeven

Schrijf eens op welke grenzen jij voor jezelf bepaald hebt. Begin bij de meest voor de hand liggende grenzen zoals: ‘Ik word met respect behandeld.’ en ‘Mensen spreken positieve woorden tegen mij.’ Alhoewel dit basisgrenzen zouden moeten zijn, worden er heel wat vrouwen intens gekwetst doordat ze niet weten dat dit grenzen (zouden moeten) zijn, waardoor ze accepteren dat ze geslagen of uitgescholden worden. Stel de grenzen die je hebt positief en duidelijk. Dus niet: ‘Ik word niet geslagen’, maar bijvoorbeeld: ‘mensen gaan liefdevol met mij om.’ 

2. Koelkastvriendin of buitenvriendin?

Je hebt verschillende soorten mensen om je heen. Met de een kun je het beter vinden, dan met de ander en dat is oké. Er zijn mensen die dichtbij je staan, met wie je je hart en gedachten deelt, maar ook mensen die je wat meer op een afstand hebt, zoals een collega op het werk of iemand uit de kerk. Niet iedereen kan goed omgaan met grenzen. En niet iedereen heeft een goed ontwikkelde sociale antenne, waardoor je ze het oppikken of iemand het leuk vindt om met ze om te gaan of niet. 

Oefening 

Maak eens een lijstje met jouw vriendinnen en andere mensen waar je mee te maken hebt. Schrijf eens op hoe jij jullie relatie ziet. Stel jezelf bij elk persoon een aantal vragen: Hoe zie ik onze relatie? In hoeverre voel ik me veilig bij die ander? Waar mag die persoon in mijn (letterlijke) huis komen? Wil ik dat ze buiten blijft? Of mag ze in de woonkamer komen? Of is het zo’n goede vriendin dat ze (ongevraagd) dingen bij jou uit de koelkast mag pakken?

3. Communiceer liefdevol, maar duidelijk

Zou jij willen dat er iemand op je verjaardag komt die eigenlijk helemaal niet wil komen? Nee toch? Dan zou je liever hebben dat diegene dat gewoon zegt. Ja, het doet misschien even pijn, maar toch voelt het beter wanneer alleen die mensen komen die daadwerkelijk willen komen. Draai het nu eens om: waarom zeg jij niet eerlijk dat je niet wil komen? Wat maakt dat je niet duidelijk communiceert naar je ‘vriendin’ toe dat je eigenlijk geen vriendschap met haar wilt?

Oefening 

Schrijf op hoe je liefdevol, maar duidelijk zou kunnen zeggen dat je de vriendschap een andere vorm wilt geven of zelfs liever wilt stopzetten. Hoe komt het op jou over als je deze woorden zou horen? Als het positief is, bid er dan voor, haal adem en ga het (persoonlijk!) zeggen. Als het negatief voelt, verwoord het dan anders, zodat je het toch in liefde kunt zeggen.

Carianne Ros - van Dok

Wil je meer leren over grenzen aangeven?
Op www.meergenietenmindermoeten.nl kun je gratis het e-boek ‘De please disease – vijf redenen waarom het belangrijk is om nee te zeggen en hoe je kunt leren om je grenzen aan te geven’ downloaden.

 

 

Reacties