Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Eva Logo
30 maart 2017 in Geloofsvragen
Reageer

U bent zo ver weg

God is er altijd voor je. Hij legt zijn armen om je heen, ziet wat je doet, waar je bent en helpt je door de moeilijke tijd heen. Dit zijn mooie woorden maar soms moeilijk te geloven. Hoe lang moet je dan wachten op dat antwoord? Of om die armen om je heen? Waar is die God als je hem nodig hebt? Kan hij je niet hier en nu helpen? Wees niet bang; je bent niet de enige die deze machteloosheid ervaart. In de Bijbel bidt de profeet Habakuk tot God. Dit is niet zomaar een gebed, maar een schreeuw om hulp.

Habakuk is een vrij onbekend boek uit de Bijbel. Dit kleine boek bestaat uit drie hoofdstukken. Het is het achtste boek van de profeten uit het Oude Testament. Een klein boek betekent niet minder waardevol, integendeel. Habakuk laat zien dat je onzeker mag zijn over je geloof en dat dat niet raar is. Habakuk schreeuwt het uit en snapt niet wat er met de wereld gebeurt. God, wat moet ik? Help mij! Waar bent U? Hebben jullie dit ooit wel eens meegemaakt? Ik moet je eerlijk zeggen, ik vraag me vaak genoeg af waar het met de wereld heengaat. Er gebeuren aanslagen om ons heen en onschuldige burgers komen om het leven. Mensen leven in angst voor oorlog of armoede. Ik vraag me vaak genoeg af waarom het allemaal moet gebeuren, maar het uitschreeuwen naar God heb ik nog nooit gedaan. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik het niet durf. Op de een of andere manier durf ik mij niet echt te uiten tegenover God, maar Habakuk deed het wel.

Hoe lang nog, Heer, moet ik om hulp roepen en U luistert niet, moet ik ‘Geweld’ schreeuwen en brengt u geen redding? Waarom toont u mij dit onheil en ziet u zelf de ellende aan? Ik zie slechts verwoesting en geweld, opkomende twist en groeiende tweedracht. De wet wordt ondermijnd, het recht krijgt niet langer zijn loop, de wetteloze verdringen de rechtvaardigen, het recht wordt verdraaid. Kijk naar de volken, let goed op, jullie zullen verbaasd zijn en verbijsterd! Er gebeurt iets nog tijdens jullie leven, iets zo uitzonderlijks dat je het niet zult geloven als het je wordt verteld. Ik laat de Chaldeeën komen, dat grimmige onstuimige volk, dat de hele aarde doorkruist om andermans woonplaatsen te bezetten. Geducht en gevreesd is het, het stelt zijn eigen wet, vertrouwt op eigen macht. Sneller dan panters zijn hun paarden, feller dan wolven in de avond. 

(Habakuk 1:2-8, BasisBijbel)

Ik weet zeker dat Habakuk niet de enige was die dit dacht. Het sluit juist heel erg aan op deze tijd. We leven in een onzekere tijd waarin moeilijke beslissingen in de wereld worden genomen alsof ze heel makkelijk zijn. ‘Jullie, jullie en ja jullie ook daar! Jullie mogen Amerika niet meer in. Blijf daar net zolang geweld schreeuwen zodat die God van jullie je komt halen!’

Het zijn gedachtes die er zijn waar je het mee eens kunt zijn of niet, waartegen je kunt protesteren of ze kunt toejuichen. Er zullen veranderingen blijven komen die de wereld op z’n kop gaan zetten, maar: hoe moeilijk het ook is, God verhoort uiteindelijk ook jouw schreeuw om hulp, want je bent naar hem toegekomen. Habakuk was zo wanhopig dat hij niets anders wist te doen dat het uitschreeuwen naar God. Als een klaaglied schreeuwde hij het uit, in de hoop dat het werkte. En God kwam met een antwoord.

Wie niet oprecht is kwijnt weg, maar de rechtvaardige zal leven door zijn trouw.

(Habakuk 2:4, BasisBijbel)

Je snapt dat Habakuk hier ook even over na moest denken. God gaf een antwoord in heel Habakuk 2. Lees maar eens verder in Habakuk na deze Bijbelstudie. Dit stuk is moeilijk maar laat zien dat God alles in de hand heeft. Als je hem vertrouwt zal je leven vanuit Zijn naam. Dat betekent niet dat je zonder twijfels door het leven zult gaan, dat je het niet mag uitschreeuwen naar God als je Hem niet begrijpt. Je moet Hem juist betrekken bij alles in je leven. In vreugde, verdriet maar zeker ook in boosheid. Ik ben nu ook boos, maar dan op Trump. Dat hij zoveel mensen verbiedt te vluchten voor de dood. Hij laat ze leven onder geweld. Dan denk ik: God, waarom? Hoe gaat dit verder? Habakuk wist niet hoe hij verder moest. Toch gaf God hem de rust. Als jij ook even niet meer weet waar het met de wereld naartoe moet, denk dan eens aan Habakuk. Hoe ging hij om met deze situatie en wat kun je van hem leren?

Aan de slag!

Ik daag je uit om eens na te denken over de dingen waar jij mee zit. Wat zit er in de weg voordat jij helemaal vrij kunt zijn? Misschien is het iets wat je hebt meegemaakt en wat je eigenlijk tegen niemand durft te vertellen. Door die ene ervaring kun jij zo gesloten zijn voor jezelf en anderen maar ook tegenover God. Probeer juist die dingen tegen God te zeggen, al ben je er niet trots op. God geeft antwoord. Hij is niet ver weg, maar dichtbij.

Deze blog is geschreven door Melanie Hazenberg, ze schrijft meer overdenkingen op Zij Lacht.

Reacties