Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Eva Logo
19 juli 2017 in Gezondheid
Reageer

Zonneallergie: de schaduwkant van de zon

Wanneer de zon zich laat zien, posteert het gros van de Nederlanders zich het liefst voluit in de warme stralen. Voor een deel van hen heeft dit echter minder feestelijke gevolgen: een flinke hoeveelheid bultjes en akelige jeuk. Zonneallergie. Is hier iets tegen te doen?

Wat is zonneallergie – is het gevaarlijk?

Zonneallergie is geen ‘enge ziekte’ of iets om bang voor te zijn. Het is een reactie van de huid op de UVA- en/of UVB-straling in zonlicht. In de meeste gevallen zorgt het enkel voor rode vlekjes, ontsierende bultjes of blaasjes en hinderlijke jeuk. De huid voelt droog en schilferig, maar hoeft niet verbrand te zijn. Zonneallergie ontstaat vaak in het voorjaar, als de huid weer moet wennen aan het zonlicht. De overgevoeligheid kan echter ook ontstaan als reactie op bepaalde medicijnen, cosmetische producten of planten. Meestal is er geen aanwijsbare oorzaak en gaat het ook vanzelf weer over. Over het algemeen lijken (vooral jonge) vrouwen er iets vaker last van te hebben dan mannen.

Middeltjes die helpen

Bij ernstige jeuk of irritatie kunnen natte doeken of mentholpoeder verlichting bieden. Baat dit niet, dan kan de zonneallergie ook behandeld worden met een (door de huisarts voorgeschreven recept voor) crème met corticosteroïden. Mensen met extreme huidreacties worden doorverwezen naar een dermatoloog.

Hebben mensen die snel verbranden ook eerder last van zonneallergie?

Iedereen weet inmiddels dat mensen met een licht(er) huidtype sneller verbranden dan personen met een getinte of donkere huid. Deze verbranding wordt vooral veroorzaakt door de UVB-straling in het zonlicht. Zonneallergie is echter een reactie van de huid op de UVB- én/of de UVA-straling. Zowel lichte als donkerder types kunnen hier last van krijgen – ook als zij eerder wél goed tegen zonlicht konden. De allergie kan ontstaan op het moment dat de ongebruinde huid (te snel) wordt blootgesteld aan (te)veel zonlicht.

Nathalie (34 jaar): "Ik heb een lichte huid en verbrand snel. Op vakantie in Bulgarije heb ik zelfs een keer in de schaduw een tweedegraads verbranding opgelopen. Maar van zonneallergie had ik nooit last. Pas na mijn twintigste werd ik daar gevoelig voor en kreeg ik na een zonnige dag bultjes op mijn armen en benen. Ik heb allerlei middeltjes geprobeerd – van de apotheek en van de huisarts – maar het beste is toch om felle zon te mijden. Nu ik wat ouder ben, heb ik minder last, maar tussen elf en drie ga ik echt niet liggen bakken in de zon. Ik smeer nog altijd met factor 30 en houd mijn lichaam bij zonneschijn steeds goed bedekt."

Voorbakken op de zonnebank?

Voor wie het weten wil: er zit verschil in het licht van de zonnebank en de straling van de zon. De zonnebank  bevat voornamelijk UVA, terwijl zonlicht zowel UVA als UVB uitstraalt. Blootstelling aan UVA zorgt enkel voor een verandering van het pigment (de huid wordt bruin). Door UVB-straling wordt de huid echter ook dikker en biedt deze naderhand ook bescherming tegen zonlicht. In plaats van voorbruinen onder de zonnebank, kun je dus beter een evenwichtige ‘beschermlaag’ opbouwen door de huid geleidelijk te laten wennen aan het zonlicht.

Voorzorgsmaatregelen en tips

Om geen zonneallergie te ontwikkelen, kun je het best dezelfde dingen doen, die je doet om niet te verbranden. Dat wil zeggen:

  • Na de winter de huid rustig laten wennen aan zonlicht.
  • Begin bijvoorbeeld met tien minuten per dag.
  • Vermijd felle zon, vooral tussen 11.00 en 15.00 uur.
  • Smeer jezelf goed in met een zonnebrandcrème van tenminste factor 25 en bijvoorkeur van het type waterproof (is dikker). Let op: Omdat de normale zonnebrandcrèmes voornamelijk bescherming bieden tegen UVB, is het verstandig een sunblocker te gebruiken of bij de apotheek een speciale crème kopen die ook beschermt tegen UVA.
  • Gebruik voldoende zonnebrandcrème en smeer meerdere keren per dag. Ook opnieuw insmeren na hevige transpiratie of zwemmen.
  • Zoek de schaduw op; vermijd de zon.
  • Draag beschermende kleding en een hoofddeksel.

Informatieve websites over dit onderwerp

Thuisarts.nl (website met door huisartsen goedgekeurde informatie)

Tekst: Arianne Spek

Reacties