Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Eva Logo
4 april 2017 in Geloof

Bestemming bereikt

Laatst was ik onderweg naar een concert, samen met een vriend. Omdat we niet in the middle of nowhere wilden belanden, zocht ik op Google Maps op waar we precies naar toe moesten. Mijn mobiel berekende waar we ons op dat moment bevonden en vertelde hoe lang we onderweg zouden zijn. We waren al ruim over de helft toen het mis ging: we hadden een verkeerde afslag genomen.

Het duurde maar even voor het navigatiesysteem weer precies wist waar we waren. Het liet me zien hoe we uiteindelijk toch bij het concert aan zouden komen. Op het kaartje kon ik zien dat we een flinke omweg moesten maken. Het duurde dus allemaal wat langer, maar na een tijdje kwamen we gelukkig wel uit waar we moesten zijn.

Hoe handig zou het zijn als er een navigatiesysteem voor het leven zou bestaan? Zou je er eentje kopen? Met dat apparaat zou niemand meer de weg van het leven kwijtraken. Iedereen zou op de juiste bestemming komen. Ook al zou je per ongeluk een verkeerde weg inslaan, dan zou het navigatiesysteem vertellen hoe het uiteindelijk toch nog goed komt.

Ik heb goed nieuws: er bestaat zo’n navigatiesysteem! Het is geen nieuwe uitvinding of iets wat misschien ooit uitgevonden gaat worden. Nee, David schreef er duizenden jaren geleden al over in Psalm 16. In vers 11 staat:

U wijst mij de weg naar het leven’

Kijk, dat scheelt een hele hoop. God wil ons Navigatiesysteem zijn. Hij wil ons de weg wijzen!

In het begin van de psalm zegt David dat God de Vader zijn geluk is. Hij zoekt zijn geluk niet in andere, oppervlakkige dingen. Blijkbaar is hij door schade en schande wijs geworden, want in vers 3 staat dat hij zijn geluk eerder wel in andere dingen heeft gezocht, namelijk in:

de goden in dit land, de machten die ik vereerd heb’

Ook ons land heeft nog steeds goden. Misschien zijn het andere goden dan in de tijd van David. Geld kan zo’n god zijn, je carrière of het streven naar perfectie.

Als je deze goden, deze machten, vereert, dan kost dat je ook wat. Misschien moet je er veel tijd voor opofferen, of misschien investeer je hierdoor minder in de relaties met de mensen van wie je houdt. Als je hier je geluk in zoekt, dan wacht jou ook veel verdriet, waarschuwt David ons in vers 4. Geluk zit in iets anders. David weet dat precies en dat schrijft hij dus in vers 2.

Ik zeg tot de Heer: ‘U bent mijn Heer, mijn geluk, niemand gaat u te boven.’

En in vers 5 en 6:

‘Heer, mijn enig bezit, mijn levensbeker, u houdt mijn lot in handen. Een lieflijk land is voor mij uitgemeten, ik ben verrukt van wat mij is toebedeeld.’

David noemt de Heer zijn levensbeker: Hij is de bron van Davids leven. De heilige Geest vult David, en daardoor ziet hij wat God hem wil geven. Een lieflijk land, noemt hij dat, en hij is verrukt door wat hij ziet. Wij mogen door de heilige Geest ook een lieflijk land zien, namelijk Gods Koninkrijk, uitgemeten voor alle gelovigen. We mogen blij zijn, verheugd zijn, omdat God ons dat wil geven!

In vers 10 staat:

U levert mij niet over aan het dodenrijk en laat uw trouwe dienaar het graf niet zien.

David schreef dit ongeveer duizend jaar voor de geboorte van Jezus. Hij wist toen al dat hij eens zou sterven, maar hij wist ook dat hij voor eeuwig zou leven door God!

Daarom kan David ook vers 9 schrijven, waar staat:

Daarom verheugt zich mijn hart en juicht mijn ziel, mijn lichaam voelt zich veilig en beschut.

We kunnen dus een hoop leren van wat David zegt in deze Psalm:

·      De Vader is het hoogste geluk (vers 2).

·      De Geest vult jouw leven (vers 5 en 6).

·      De Zoon overwint de dood (vers 10).

Een leven met God is een leven met de Vader, de heilige Geest en met de Zoon, Jezus.

En David? Die heeft ontdekt dat God hem de weg wijst in het leven. God wil ook ons de juiste route vertellen, Hij wil het navigatiesysteem zijn zodat we op onze bestemming komen.

En wat die bestemming precies is? Dat staat in vers 11:

Overvloedige vreugde in uw nabijheid, voor altijd een lieflijke plek aan uw zijde.

Dit klinkt natuurlijk allemaal heel mooi, maar misschien vraag je je wel af: hoe kom ik dan aan zo’n navigatiesysteem? Of misschien heb je al een navigatiesysteem, maar doet de verbinding het niet. Met andere woorden: hoe maak je nou verbinding met God?

Met een gewoon navigatiesysteem zoals Google Maps heb je dat ook wel eens:  ‘…geen signaal…’

Vaak doet de GPS het na een tijdje weer door het wonder van techniek en komt er weer een verbinding tot stand. De verbinding met God kan ook worden gemaakt of juist worden hersteld. Hij is maar één gebed bij ons vandaan. Als wij God met hart en ziel zoeken, dan doet God ook wonderen en zorgt Hij voor een (nieuwe) verbinding!

Aan de slag!

Bedenk eens welke goden van dit land en welke machten jij vereert en of je daarmee wilt stoppen.

Bedenk eens welk gebed je wil bidden om verbinding te krijgen met God of om de verbinding met God te verdiepen.

Luistertip!

De gezongen versie van Psalm 16 van Psalmen voor Nu:

Deze blog is geschreven door Alies Busstra ze schrijft meer overdenkingen op Zij Lacht.