Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Eva Logo
20 april 2017 in Eva Prayer Course

Eva & de Bijbel 4 - Bidden met een gebroken hart

Als klein meisje vond ik het Bijbelverhaal van koningin Ester helemaal geweldig. Ze woonde in een prachtig paleis met allemaal personeel, had vast de mooiste jurkjes en we deelden de naam Ester (mijn meisjesachternaam ). Later sprak Ester me aan vanwege de bijzondere rol die ze speelt als middelaar voor haar volk. Wat een moed en trouw!

Je kunt wel stellen dat Ester een echte heldin was, zo eentje waar je als gemiddelde Nederlandse christenvrouw niet makkelijk aan kunt tippen. Ik voel me tenminste meestal niet zo heldhaftig. Als ik kijk naar alles wat er om me heen gebeurt en in de wereld voel ik me eerder moedeloos, zwak en tot weinig in staat. Die gedachtes kunnen me er ook van weerhouden te bidden, want wat heeft het eigenlijk allemaal voor zin?

Zuchten

In de vorige Eva stonden we stil bij het thema vragen en kracht in gebed (aflevering 3 van de Prayer Course. Doe je al mee? Verzamel een groepje vrouwen en meld je aan.) We mogen alles vragen aan onze Hemelse Vader en de Here God is betrokken bij ons persoonlijk wel en wee, was de centrale boodschap. Daarop voortbordurend staan we deze keer stil bij hoe we anderen in gebed bij God mogen brengen. We mogen tot Hem bidden voor de zaken die zij nodig hebben en de situaties waarin ze zich bevinden. Daarbij mogen we standvastigheid ontvangen en ontwikkelen. Die standvastigheid hebben we misschien niet vanuit onszelf, maar hiervoor mogen we een beroep doen op de Geest van God. Daarom vind ik de sleuteltekst uit Romeinen 8 ook zo prachtig. Soms is bidden niets anders dat het uitzuchten naar God. In het gedeelte dat vooraf gaat, wordt de toestand van de wereld ook nog vergeleken met het beeld van een zwangere vrouw: ze zucht en wacht in haar barensnood.

Wat moet we bidden? Vaak weten we het niet. We hebben geen volzinnen paraat waarmee we God omver kunnen blazen. Hoe geweldig is het dan dat we mogen lezen dat als wij niet weten wat we moeten bidden, de Geest van God zelf voor ons pleit.

Bidden is dus geen kunstje of tovertruc waarmee wij God wel even in beweging brengen. We komen juist met onze zwakte bij God, en zoeken Hem daarin. We brengen onze nood op de enige plek waar we hem moeten brengen.

Mysterie

Ik las dat bidden ook ‘je verzetten tegen de huidige, slechte toestand van de wereld’ wordt genoemd. Omdat we geven om de wereld, smeken we God om de wereld te helpen. Onze gebeden doen ertoe. Tim Keller schrijft: “Natuurlijk is het uiteindelijk God die bepaalt wat er allemaal gebeurt – toch maakt het deel uit van Gods goedheid en bestuur dat Hij de wereld vatbaar maakt voor onze gebeden.” We mogen onze wil laten aansluiten bij Gods wil. Hoe dat precies werkt, is een mysterie. Aan de ene kant zijn we vurig aan het bidden en tegelijkertijd weten we dat Gods armen altijd onder ons zijn. Net als koning Hizkia, die de dreigbrief van de Assyrische koning meenam naar de tempel, hem daar ‘open voor de Heer’ neerlegde (Jes. 37:14) en daarbij op een geweldige manier om bescherming bad.

Bidden is zoeken naar de balans tussen het bekend maken van onze verlangens voor de wereld (‘Uw koninkrijk kome’) en ons vertrouwen in Gods wijsheid (‘Uw wil geschiede’). God is onze hemelse Vader en tegelijkertijd de grote God die heerser is over het universum.

Bidden, vertrouwelijke omgang met de ontzagwekkende God, Tim Keller. Uitgeverij Van Wijnen, ISBN 978 90 5194 536 2.

 

Sleutelvers:

‘De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immer niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten.’

Romeinen 8:26

 

Bekijk:

De Amerikaanse Kelly Green werkt net over de Amerikaanse grens in het Mexicaanse Boystown, een plaats waar alles draait om prostitutie. De eerste 15 maanden deed ze gebedswandelingen om de stad, dat was alles. Gerechtigheid door gebed.

 

Tip:

Maak eens biddend een wandeling door je eigen buurt. Vraag of God tot je wil spreken terwijl je loopt. Wat mag je heel speciaal voor jouw buurt gaan bidden?

Luister:

Hosanna van Hillsong 

Break my heart for what breaks yours

Everything I am for Your kingdom’s cause

 

Doe:

Get informed (Laat je informeren - wat gebeurt er om je heen en in de wereld)

Get inspired (Laat je inspireren - wie is God en wie is Jezus)

Get indigned (Wees verontwaardigd - over wat er gebeurt dat niet naar Gods wil is)

Get together (Kom bij elkaar – samen met anderen bidden is krachtig)

Bron: Pete Greig Prayer Course