Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
9 June 2018 in Geloof

Wat moet jij overgeven aan de zorg van God?

In de eerste week van juni, in aanloop tot Eva's Kloosterretraite, leggen we iedere dag stukjes van onze hartsverlangens bij God neer. In navolging van Hanna, geïnspireerd op haar gebed. Doe je mee? Je kunt de overdenking zowel in tekst- als in podcastvorm beluisteren. De podcast vind je onderaan.

Dag 7 · Zorg

Licht

Steek een mooie kaars aan
 

Luister

‘God zal voor ons zorgen’ van Sela
 

Lees

1 Samuël 1:1 - 2:21

Kerntekst: ‘Zijn moeder maakte ieder jaar een nieuw manteltje voor hem, dat ze meebracht wanneer zij en haar man hun jaarlijkse offer kwamen brengen’ - 1 Samuël 2:19

 

Eerste reflectiemoment

Een keer per jaar ziet Hanna haar zoon Samuël en neemt ze nieuwe kleding voor hem mee. Het is haar enige mogelijkheid om voor hem te zorgen. Soms kan het enige dat we voor een ander kunnen doen zo onbenullig klein voelen. Maar in dit kleine kunnen we al onze liefde leggen en de liefde van God voor ons uitdelen aan de mensen voor wie we mogen zorgen, net als Hanna. Voor wie in jouw omgeving kan jij zorgen? Hoe kan je dit doen?
 

Stil

Wees een minuut stil en breng je gedachten bij God.
 

Lees nogmaals de kerntekst:
‘Zijn moeder maakte ieder jaar een nieuw manteltje voor hem, dat ze meebracht wanneer zij en haar man hun jaarlijkse offer kwamen brengen’ - 1 Samuël 2:19

 

Tweede reflectiemoment

Zorgen voor Samuël hield in dat Hanna hem los moest laten zodat hij in de tempel kon opgroeien. Zorgen voor Samuël hield in dat Hanna haar zoon moest loslaten en toevertrouwen aan de zorg van God. Alle controle uit handen geven. Wat zijn dingen, situaties of mensen die jij moet loslaten en overgeven aan de zorg van God?

Samen hebben zijn we in de geschiedenis van Hanna gedoken en mochten we leren bidden zoals zij deed. Wat heb jij van Hanna geleerd? Of waar liep je tegenaan, wat kwam er bij je naar boven? Misschien is er iets waar je de komende tijd nog eens verder mee aan de slag wil gaan? Schrijf deze dingen eens voor jezelf op en zet daar, als dat nodig is, concrete acties bij. Door dit concreet op te schrijven help je jezelf om er ook echt mee aan de slag te gaan. Daarnaast is het mooi om over een tijdje te lezen wat je nu hebt opgeschreven en wat je in de tussentijd geleerd hebt.
 

Bid

hardop het volgende gebed aan de hand van Psalm 138:8

De Heer zal mij altijd beschermen.

Heer, Uw trouw duurt eeuwig,

laat het werk van Uw handen niet los.

 

Luister hier de podcast!

Klik hier om via Itunes te luisteren.

Of klik hier om via RSS te luisteren.

Is de Soundcloud player niet zichtbaar? Check of je de cookies hebt geaccepteerd of klik hier voor de link naar soundcloud.