Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Eva Logo
6 september 2017 in Eva van de maand
Reageer

'Au God, dit doet zo verschrikkelijk veel pijn'

Deze maand is Elisabeth van Zijl ‘Eva van de maand’. Elisabeth worstelde ooit met eetproblemen, en helpt nu als coach anderen die deze worsteling hebben. Voor de website schrijft ze drie blogs. “O, wat vinden we het moeilijk om klein te zijn, om geen antwoord te hebben en te vertrouwen.”

Als coach en cognitief gedragstherapeut kom ik regelmatig in aanraking met mensen die zich in een ‘donker seizoen’, of in een ‘donkere bocht’ bevinden. Donkerte, of met een goed woord lijden, kan ervoor zorgen dat we beginnen te schudden op onze fundamenten. Het kan ons doen twijfelen aan wie we zijn. Lijden willen we zoveel mogelijk zien te voorkomen, juist omdat we niet willen dat onze basis, ons fundament dreigt weg te vallen, of gaat wankelen. Want waar staan we dan? Wie zijn we dan?

Hulpeloos en hopeloos

Wanneer je in zo’n donkere bocht zit, ontbreken vaak de antwoorden. Antwoorden zijn belangrijk! We willen antwoorden op het lijden en antwoorden op onze wanhopige vragen. Antwoorden die ons helpen weer overeind te komen en ons weer helpen verder te gaan. Maar wat doe je als er geen antwoorden zijn? Wat doe je als God niet spreekt, als gebed niet verhoord wordt en als de storm om je heen maar blijft woeden? Wat doe je alsof het lijkt dat je hulpeloos en hopeloos bent?

Gebruik je ‘geloofsverstand’

Er is een antwoord. Een antwoord dat een moeilijke en een makkelijke kant heeft. De ‘makkelijke’ kant is dat je je ‘geloofsverstand’ gebruikt en in actie komt. (En natuurlijk is dat niet echt gemakkelijk). Je weet dat je niet hulpeloos en niet hopeloos bent. Satan zal proberen je wel zo te laten voelen. Hij vindt het fijn wanneer jij je verliezer voelt en daar wil hij jou graag houden. Begrijp me niet verkeerd. Natuurlijk kun je een verschrikkelijk verlies hebben geleden, ben je slachtoffer en ga je door een diep dal. Maar dat is niet waar God wil dat jij blijft! Hij wil dat jij opstaat en verder gaat. Dus je spreekt Gods woorden tot je ziel, je staat op en je gaat verder. Want je weet wat er in de Bijbel staat. En zo laat je de donkere bocht achter je.

Je hart uitstorten bij God

Tot zover het makkelijke deel. Makkelijk? Ja, eigenlijk wel. Want wij houden van actie, dat geeft ons het gevoel van ‘in control’ zijn.

De keerzijde van de makkelijke kant is de moeilijke kant. Wanneer je aan die moeilijke kant voorbij gaat brengt de makkelijke kant – de actiekant -je keer op keer weer terug in het dal. En daar wil je niet (weer)komen. Toch? De moeilijke kant is acceptatie, bewogenheid, verbondenheid, loslaten, ontvangen en aannemen. Wij vinden het moeilijk om zonder te oordelen en zonder te beschuldigen stil te staan bij onze pijn en gewoon maar te zeggen hoeveel pijn iets doet. Geen verklaringen meer, maar gewoon uitroepen naar God: ‘Au, dit doet zo verschrikkelijk veel pijn. Ik heb U zo nodig.’ God vraagt ons om ons hart voor Hem uit te storten zonder grootdoenerij. Wat we vervolgens moeten doen is bewogen zijn met onszelf, toestaan dat we pijn hebben dus, ons verbinden met onze pijn en ons met die pijn aan God verbinden.

Ontvangen en aannemen

Wanneer je je met je pijn aan God verbindt, kun je de pijn aan Hem geven. Als jij zo dichtbij Hem bent is de stap niet meer zo groot om je pijn aan Hem te geven en het los te laten. En wanneer je het loslaat door de verantwoordelijkheid bij God te leggen kun je zijn liefde, zijn bevestiging, zijn rust, zijn vrede voor jou ontvangen en aannemen.

En dat is de moeilijke kant. Want o, wat vinden we het moeilijk om klein te zijn, om geen antwoord te hebben en te vertrouwen. Om niet te begrijpen en genoegen te nemen met God zelf.

Het is moeilijk om uiteindelijk daar te komen waar je moet komen: dat moment dat je weet dat ‘God zelf het antwoord is’. Pas wanneer je aan het eind van je latijn bent geven wij vaak God de ruimte om Hem God te laten zijn. Zou het niet veel verstandiger zijn om God het begin van alles te laten zijn? Om, voor je gaat zoeken naar antwoorden, God zelf te zoeken en je blik op Hem gericht te houden? Om Hem in Zijn stralende gezicht te zien en te weten dat naast Hem alles wonderbaarlijk verandert  door zijn glorie. Dat jíj verandert in en door zijn glorie en genade voor jou. En dat je daardoor mag leren dat wat er ook gebeurt, als de menselijke antwoorden ontbreken, God jouw fundament en jouw antwoord wil zijn en dat zijn liefde genoeg is om jou door dit leven te leiden, hoe moeilijk dat soms ook is.

Beluister ook onderstaande song van Hillsong: ‘Turn your eyes upon Jesus, look full in His wonderful face, and the things of earth will grow strangely dim, in the light of his glory and grace.’

Meer blogs van Elisabeth lezen? Bekijk hier haar pagina. 

Hillsong: Turn your eyes upon Jesus

Hillsong: Turn your eyes upon Jesus

Reacties