Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Eva Logo
11 november 2017 in Geloof

Hij gelooft 'anders' dan ik

Anne: "Mijn man en ik zijn allebei met het geloof opgegroeid. Enkele maanden geleden heb ik een christelijk evenement bezocht, waardoor mijn relatie 'tot leven is gekomen'. Sinds die tijd breng ik veel tijd door met gebed en bijbelstudie. Wat ik echter moeilijk vind, is dat mijn man dit niet meebeleeft. Hij gelooft wel, maar samen bidden of bijbelstudie doen hoeft van hem niet. Hoe kan ik hem enthousiast maken, zonder dat we hierover wrijving krijgen?"

Wim Grandia: "Dit zal ook voor je man een behoorlijke verandering zijn, waar je hem in ieder geval de tijd en de ruimte voor moet gunnen. De beste manier om hem enthousiast te maken is door te laten zien hoe het jouw leven verandert en vooral rijker maakt. In 1 Petrus 1:1-2 lezen we hoe gelovige vrouwen juist door hun gedrag (dus zonder al te veel woorden) hun mannen mogen winnen voor God. Of in dit geval: voor een levende en meer persoonlijke relatie met God.

Dit wil niet zeggen dat je er niet over zou kunnen spreken met elkaar. Maak hem op een ontspannen manier duidelijk dat het jouw verlangen is om ook sámen te komen tot een diepere geloofsbeleving. Besef daarbij dat hij zich niet moet gaan aanpassen aan jou, dat zal hooguit tijdelijk werken. Het zal ook bij hem van binnenuit moeten gaan komen en dat is een werk van de Heilige Geest.

Stel hem ook eerlijke vragen over hoe hij aankijkt tegen de verandering in jouw leven. Misschien veroorzaakt het wel een bepaalde weerstand bij hem. Of angst omdat hij merkt dat het jou verandert. Of zijn het de vormen waar hij niet mee uit de voeten kan. Of heeft hij het nooit geleerd om over geloofszaken te spreken. Wat het ook is, praat er met elkaar over!

Een risico in dit soort situaties is dat je jezelf onbewust wat geestelijker gaat voelen en dat veroorzaakt bij de ander een gevoel van veroordeling. Zodra je merkt dat er wrijving ontstaat, maak dat bespreekbaar en kies ervoor hem te willen dienen vanuit de liefde van Christus. Je weet wel, die liefde die geduldig is en vriendelijk. Die niet pronkt en gewichtig doet. Die alles verdraagt, alles gelooft, alles hoopt en in alles volhardt."

In Eva magazine vind je elke maand een vraag van een lezer en een antwoord van een deskundige. De naam 'Anne' is een pseudoniem. Deze vraag en antwoord stonden in Eva 6 van 2015. Meer lezen? Vraag hier een gratis proefnummer van Eva aan.

Zelf (anoniem) een vraag insturen? Dit kan naar [email protected] Je vraag kan worden beantwoord door Wim Grandia (geloof), huisarts Ineke Visser (gezondheid), Fina van de Pol (psychologie, pedagogiek of seksuologie), Natasja Naron (financiën), Jolanda Nooteboom (werk en organisatie) of Teunie Luijk (huishoudelijke vragen).