Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Eva Logo
8 november 2017 in Familie

Suz zorgde tien jaar voor haar ongeneeslijk zieke man

Het leven van Suz Holmes uit Nieuw-Zeeland veranderde ingrijpend toen haar man Mark in 2000 de diagnose kanker kreeg. Ze moest hem bijna tien jaar intensief verzorgen, tot hij in 2009 stierf aan een tweede hersentumor. “Ik was vaak zo woedend, maar God ging gelukkig met mij op reis.”

Mark en Suz op hun trouwdag

Commitment
“Mijn meisjes waren 6, 5, 3 en 1 toen bij Mark de eerste hersentumor werd ontdekt. Ze herinneren hem dus amper uit de tijd dat hij nog gezond was. Hun herinneringen aan de relatie van mama en papa zijn ingekleurd door de beelden van mama die alles voor hun papa deed. Zijn voedsel snijden, hem helpen bij het douchen en aankleden, hem in een rolstoel zetten, papa zijn medicijnen geven. Geen van mijn meisjes zag hoe het er normaal aan toegaat in een huwelijk. Een jaar nadat Mark was overleden, vroeg ik aan mijn tweede dochter: ‘Waar denk je aan bij het huwelijk van papa en mama? Ik wil een eerlijk antwoord en ik zal niet boos worden, wat je ook zegt.’ Ik verwachtte eigenlijk dat ze zou zeggen, ik herinner me dat je voor hem zorgde, tegen hem schreeuwde. Ik dacht dat ze zou zeggen: ‘Jullie huwelijk was afschuwelijk’. Maar in plaats daarvan keek ze me aan en vertelde dingen die de tranen over mijn wangen deden stromen. Ze zei: ‘Mam, ik zag vooral commitment. Je bleef maar doorgaan en doorgaan, je bleef altijd voor ons en voor papa zorgen.’ Mijn meisjes zagen van heel dichtbij welke weg God met me ging. Helaas hadden ze een aantal jaren lang een moeder die ongelofelijk boos was, maar ze zagen uiteindelijk ook hoe God veel rotzooi kon opruimen in mijn leven. God deed dat vanaf het moment dat ik de controle over alles losliet en besloot God te gehoorzamen. Het is zo’n zegen dat mijn dochters nu achteraf zeggen dat ik ze laat zien wat het betekent een vrouw in Christus te zijn. Dat is toch het mooiste wat je kunt wensen als moeder?”

Zendeling
“Toen Mark en ik trouwden, voelden we allebei zo’n passie om anderen over Jezus te vertellen en we dachten dat we tot het einde van ons leven zendelingen zouden blijven. Maar toen we in Houston werkten, kregen we van God de opdracht om onze kinderen een stukje zekerheid en stabiliteit te bieden. We hielden enorm van ons werk, maar we wisten ook dat we God moesten gehoorzamen en terugkeren naar Nieuw-Zeeland, waar we vandaan kwamen.”

Boosheid
“Toen werd Mark ziek. Tijdens zijn ziekte was ik vaak zo woedend op God. Daar ben ik heel eerlijk over en ik merk dat mensen dat waarderen. We denken misschien dat christenen de hele dag met een gelukzalige glimlach moeten rondlopen, maar God heeft brede schouders. Hij kan zelfs dealen met onze boosheid.”

Gerecycled
“Ik ben een gerecyclede vrouw, zeg ik altijd. God gebruikte een afschuwelijke situatie ten goede. Ik was zo woedend, maar God ging gelukkig met mij op reis. Mijn houding was soms vreselijk. Ik heb zelfs op het punt gestaan Mark te verlaten en stond al bij de auto om weg te rijden. Maar ik zie het als een wonder van God dat er net op dat moment een vrouw belde. Ze vroeg of er iets was, want ze moest zo aan mij denken. Ik heb een halfuur met haar gepraat en gehuild, toen kon ik weer teruggaan.

God bleef door alles heen liefdevol voor me zorgen. Hij genas mij, een boze, verwonde en gebroken vrouw. Hij sprak tot me via de Bijbel, via preken, profetische woorden van mensen en dromen. Gaandeweg kon ik daardoor stoppen met vechten en kreeg ik er vrede mee dat God God is. Dat Hij een bepaalde weg gaat met mij die ik niet altijd begrijp, maar dat ik altijd mag blijven hopen op Gods beloften.”

Wennen
“Twintig jaar lang maakte ik onderdeel uit van het echtpaar Mark en Suz. Dan voelt het heel raar om gewoon alleen Suz te zijn. Ik vond het in het begin afschuwelijk om ergens in mijn eentje naartoe te gaan, maar nu is het geen probleem meer. Ik vind het eigenlijk wel cool dat ik kan doen wat ik wil, wanneer ik wil.”

Jezus naast je
“Door wat ik heb meegemaakt, kan ik anderen tot steun zijn. Ik wil de rest van mijn leven gebruiken om anderen te laten zien dat je door alles heen kunt gaan met Jezus naast je.”

Suz schreef samen met auteur Jenny Wheeler een boek over haar leven met Mark: Missing You, Finding hope in hardship. Terebinth Estate Publishing, 2014. Meer informatie over Suz is ook te vinden op haar website

Tekst: Mariëtte Woudenberg