Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
hyperverventileren
25 januari 2018 in Gezondheid

Hyperventilatie: 'Alsof ik stik'

Op haar achttiende kreeg Ditty haar eerste aanval. "Ik wist niet wat me overkwam. Het voelde alsof ik doodging. Ik zocht contact met een psycholoog, die mij vertelde dat ik aan het hyperventileren was."

"Het voelde alsof ik doodging. Ik kreeg tintelingen in mijn handen en om mijn mond. Pijn op mijn borst en ik had het gevoel dat ik elk moment door mijn benen kon zakken, echt afschuwelijk," antwoordt Ditty als wanneer ze vertelt hoe het is om te hyperventileren. Ditty (49) is ervaringsdeskundige op het gebied van hyperventilatie. Op haar achttiende kreeg ze haar eerste aanval. "Sommige mensen denken dat het een hartaanval is. Ik begrijp dat heel goed, vooral als het je eerste aanval is. Gelukkig kun je niet doodgaan aan hyperventileren." 

Hyperventilatie heeft te maken met je ademhaling en de verstoring van de balans tussen koolstofdioxide en zuurstof in je bloed. Normaal adem je zuurstof in en koolstofdioxide uit. Tijdens het hyperventileren heb je het gevoel dat je onvoldoende zuurstof krijgt en misschien zelfs stikt. Daarom ga je meer zuurstof inademen. Hierdoor daalt de waarde van koolstofdioxide in je bloed en dit verklaart de duizeligheid en de andere lichamelijke sensaties.Ervaringsdeskundige Ditty van Drenth en Oefentherapeute Lisette van de Geijn geven je vijf tips hoe om te gaan met hyperventilatie:

Tips

1. Zoek een rustige plek of loop weg uit de situatie waar je in zit. In die situatie zit misschien de stressfactor. Benoem eventueel wat er gebeurt en leg de focus op het uitademen. Twee seconden in en vier seconden rustig uit. 

2. Bel de huisarts en ga op zoek naar de oorzaak. Hyperventilatie kan veroorzaakt worden door angst, stress, paniek of oververmoeidheid. Het is een signaal van je lichaam. Als je weet waar het vandaan komt, kan de onderliggende oorzaak opgelost worden.

3. Volgens oefentherapeute Lisette van Geijn is het aanpakken van je ademhalingstechnieken heel belangrijk. "Als je die onder controle hebt en weet welke oefeningen je kan doen, dan kan je in elke situatie waarin je getriggerd wordt terugvallen op de technieken die je hebt geleerd."

4. Zoek lotgenoten. Misschien voel je je wel eenzaam en onbegrepen door je omgeving. Het is fijn om contact te hebben met lotgenoten. Zij kunnen je tot een enorme steun zijn. Dit kan via www.hyperventilatie.org.

5. Neem even je rust na een aanval. Het is intensief en heftig, dus neem de ruimte om ervan bij te komen. Voor de lange termijn kan je terecht bij een fysiotherapeut of een oefentherapeute Cesar-mensendieck. Hij of zij kan je helpen je ademhaling goed te reguleren.

Voor omstanders: Blijf rustig en vraag aan de desbetreffende persoon of en hoe je kunt helpen. En maak het probleem niet kleiner. Het is verdraaid heftig om er last van te hebben.

Tekst: Nathalie Wendt