Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
7 februari 2018 in Gezondheid

5 tips om de griepepidemie te doorstaan

Snotteren en snuiten, kuchen en hoesten. Je hoofd knalt uit elkaar en je ligt lusteloos op de bank. Je hebt ‘m weer te pakken: de griep. Om zo snel mogelijk te herstellen, lees je hier vijf tips om die griep te overmeesteren.

Heb je last van griepsymptomen of ben je gewoon verkouden? Bij een griepje ben je ook erg verkouden en kan je keelpijn en hoofdpijn hebben, maar het verschil is dat je bij griep koorts hebt en koude rillingen kan krijgen. Deze test kan je helpen om te controleren of je griep hebt of verkouden bent.

Tip 1: Neem rust

Blijf lekker thuis, ga heerlijk op de bank liggen en span je zeker niet te veel in. Dekentje, filmpje, thee en relaxen maar. Laat ook vooral voor je zorgen. Je bent ziek en je mag wel wat vertroeteld worden door manlief, de kinderen of een vriendin.

Tip 2: Veel drinken

Door de koorts zweet je als een otter en al dat vochtverlies moet je aanvullen. Veel water drinken is dus een must. Thee is natuurlijk ook een fijne optie; groene thee is goed voor je immuunsysteem en doe daar wat honing in om je keel te verzachten.

Tip 3: Eten

Als je griep hebt, heb je waarschijnlijk totaal geen zin in eten. Iets minder eten is helemaal niet zo erg, zolang je je vocht maar binnen krijgt. Eet licht verteerbaar voedsel, zoals kippensoep. Bouillon schijnt namelijk ontstekingsremmende eigenschappen te hebben.

Tip 4: Kleed je warm

Je lichaam moet heel veel moeite doen om het op temperatuur te houden. Als je dus toch even naar buiten moet, doe dan een gebreide trui aan en een warme sjaal om, zodat je lichaam zich kan focussen op beter worden in plaats van jou warm houden.

Tip 5: Voorkomen

Oké, je hebt al griep, maar als er de volgende keer weer een griepperiode aankomt, kun je maar beter goed voorbereid zijn. Hygiëne is dan erg belangrijk: was wat vaker je handen en kuch of snotter in je elleboog, niet in je hand. Daarnaast is het goed om veel vitamine C binnen te krijgen, wat zorgt voor een goede weerstand. Als laatste, zorg dat je genoeg slaap krijgt, want ook dat draagt bij aan je weerstand.

Beterschap!