Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
2 februari 2018 in Minella meets...

Beatrice de Graaf: zo praat je met je kinderen over terrorisme

Terrorisme-deskundige Beatrice de Graaf schuift regelmatig aan bij talkshows als De Wereld Draait Door. Maar de kans dat haar kinderen haar ‘optreden’ zien is klein. Beatrice: “Mijn kinderen hebben de basisschoolleeftijd. Ik vind ze nog te jong voor actualiteitenprogramma’s en het journaal. Zelfs met het jeugdjournaal ben ik voorzichtig.”

Aan Eva legt Beatrice uit: “De mate van angst wordt bepaald door het gevoel of we een situatie in de hand hebben. Daarnaast hebben we van nature de neiging om bang te zijn voor wat we ons verbeelden dat in de nabije toekomst zou kunnen gebeuren. Het probleem met deze tijd is dat onze wereld continu is gevuld met beelden. Je kan heel nuchter zeggen dat de kans dat je van een keukentrapje valt, groter is dan de kans dat je te maken krijgt met een terroristische aanslag. Maar uiteindelijk blijven we de angst voor terrorisme voelen omdat we er als individu geen controle over hebben. Het is iets ongrijpbaars. Dit gevoel is voor ons al heftig, dus voor kinderen helemaal.”

Salamitactiek
Als er iets ernstigs plaatsvindt in de samenleving, komt er iets de leefwereld van kinderen binnen dat er niet zou moeten zijn. In pedagogische termen noem je dat ook wel een disrubtive moment -een verstorend moment. Net als met seksuele voorlichting moet je kinderen dan wel informeren, maar niet in één keer. Je geeft de informatie in stukjes, al naar gelang de vragen die ze stellen. Vragen ze door? Hup, dan geeft je ze weer een brokje, net zolang tot je merkt dat ze ‘verzadigd’ zijn. De salamitactiek heet dat. Kinderen geven zelf prima aan wat ze nodig hebben.

Omdat kinderen nu eenmaal veel vragen stellen over terrorisme, werk ik momenteel samen met een pedagoog en informatiedeskundige. We bereiden een project voor waarbij we onder meer via een app kindervragen over terrorisme beantwoorden op een wetenschappelijk verantwoorde manier. Het helpt om deze ingewikkelde kennis in die kleine brokjes aan te bieden: niet te snel en niet te veel en bekeken vanuit een historische context. Als historica kan ik aan de hand van wat in het verleden is gebeurd, het heden uitleggen. Ik leg bijvoorbeeld uit dat er altijd golven van terrorisme zijn geweest, en dat we nu weer in zo’n golf zitten, maar dat die dus ook weer voorbij gaat. Ik laat hiermee zien dat terrorisme van alle tijden is, en dat er allerlei soorten terroristen zijn. Kennis biedt troost en veerkracht.” 

Kranten lezen
Wil je de kinderen zelf iets van de actualiteit meegeven, dan raadt Beatrice de kinderpagina’s in de landelijke dagbladen aan. “Daarin wordt het nieuws op het niveau van kinderen aangeboden zonder indringende beelden. Ik zeg weleens tegen mijn kinderen: neem een lekker chocolaatje en lees dit stukje even door. Werkt altijd goed.”

In Eva 1, in de rubriek 'Minella meets..', lees je het hele gesprek tussen Minella en Beatrice dat plaatsvond naar aanleiding van haar essay ‘Heilige Strijd’.