Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
8 maart 2018

Miriam Swaffield: de eerste vrouwelijke hoofdspreekster op de EO-Jongerendag

De EO Jongerendag verwelkomt dit jaar een vrouwelijke spreekster: Miriam Swaffield. Een officieel bekeringsmoment heeft de Engelse spreekster nooit gehad. Een leven zonder Jezus kan ze zich niet voorstellen. Al van kinds af is het haar missie over haar geloof te vertellen.

“Ik groeide op in een christelijk gezin en ging naar de kerk. Toen ik zeven was werd er verteld dat je tijdens het bidden Jezus in je hart mocht uitnodigen. ‘Maar daar zit hij al!’, dacht ik. Tijdens dat gebed heb ik gevraagd of hij volledige controle over mijn leven wilde nemen.”

Op de preeklijst

“Toen ik vier maanden in Afrika was om vrijwilligerswerk te doen, zeiden de mensen dat ik een goede spreker was. Dat ik daar iets mee moest doen. Ik leidde de Bijbelstudie, maar had geen idee wat ik er verder mee moest doen. Totdat ik, rond mijn twintigste, op de preeklijst werd gezet. Dat moest één keer per maand, de enige manier om het te leren. Ineens was het begonnen. Alsof God me hier, twintig jaar lang in het geheim, op had voorbereid.”

Dan ben je er klaar voor

“Regelmatig komen er mensen naar me toe die denken dat ze voorbestemd zijn om grotere dingen te doen: te spreken, te leiden. Ze vragen mij hoe. Mijn advies: dien je leiders en eer hen. Grijp mogelijkheden als je die krijgt. Al gaat het alleen om het voorbereiden van een Bijbelstudie van een paar minuten voor vier mensen. Doe alsof het voor een groep van 40.000 is. Als God dan op een dag zegt dat je klaar bent om de hele kerk toe te spreken, ben je daar klaar voor.”

Ook naar de EO-Jongerendag? Scoor dan je kaartje op beam.eo.nl.

Interview: Joram Kaat
Tekst: Anna Neeltje de Boer