Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Eva Logo
23 maart 2018 in Lifestyle

Voor jezelf zorgen in 5 stappen

Op sommige dagen ben je alleen maar haastig, druk en gestrest. Je bent met van alles bezig, maar vergeet ondertussen jezelf. Tijd voor een zorg-voor-jezelfmomentje! In vijf stappen.

Stap 1: Ochtendritueel

Een makkelijke manier om voor jezelf te zorgen. Begin de dag met een warme douche, een gezond ontbijtje en een grote pot van je lievelingsthee. Gebruik je telefoon niet voor je ochtendritueel voorbij is. Je hoofd wordt dan gelijk overspoeld met informatie, maar zonder telefoon kan je rustig je dag beginnen.

Stap 2: Negativiteit verwijderen

Plaatst die ene kennis altijd negatieve berichten op Facebook? Word je ongelukkig van de foto’s van modellen op je Instagram tijdlijn? Ontvolg die personen dan! Ontvolgen kan ook op Facebook en je hoeft daarbij niet iemand helemaal als vriend te verwijderen. Positiviteit op social media is heel fijn voor je gemoedstoestand.

Stap 3: Frisse neus halen

Als je ’s ochtends een half uur eerder opstaat, kun je tijdens je autorit onderweg even stoppen om een wandeling te maken. Of ga tijdens de lunchpauze naar buiten om een stukje te wandelen of je lunch ergens op een bankje buiten op te eten. Gewoon even wat frisse lucht is al fantastisch voor je.

Stap 4: Kom tot rust

Download een app om even te kunnen focussen op niets anders dan je ademhaling. The Breathing App is daar een voorbeeld van. Abide is ook zo’n rustgevende app. Daarin bidt iemand samen met je, lees je samen een Bijbelgedeelte en heb je momenten van stilte om met God te spreken.

Stap 5: Wees dankbaar

Hoe kun je nog meer voor jezelf zorgen? Door je band met God te versterken. Maak een lijstje met alles waar je dankbaar voor bent en dank God voor al die dingen. Praat met Hem en vertel Hem alles wat je op je hart hebt liggen. De beste manier om voor jezelf te zorgen!

Het is altijd goed om voor jezelf te zorgen. Hier zijn zes tips om een burnout te voorkomen.