Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
16 April 2018 in Opvoeding en gezin

Heeft jouw kind last van stress?

In de moderne samenleving krijgen we dagelijks veel prikkels te verwerken. Voor volwassenen is dit al een hele opgave, maar bij jongeren komen deze prikkels nog heftiger binnen. Maar liefst één op de drie kinderen heeft last van stress door een hoge prestatiedruk. Hoe begeleid je je kind hierin?

De NOS interviewde Fleur (12) die in groep 7 al overspannen raakte door stress. In dit filmpje vertelt ze openlijk over hoe ze zich voelde.

STRESS: Fleur raakte overspannen op de basisschool

Maar hoe herken je nu stress bij jouw kind? Eigenlijk zijn de symptomen vrijwel hetzelfde als bij volwassenen, maar ze signaleren is lastig. Twijfel je of jouw kind last heeft van stress, check dan dit lijstje met herkenningspunten:

Lichamelijke klachten:

  • Een verandering in het slaappatroon / slecht slapen
  • Vermoeidheid, buikpijn, hoofdpijn of andere klachten waardoor het kind thuis wil blijven
  • Verminderde eetlust
  • Nagels bijten of vaker duimzuigen dan normaal

Mentale klachten:

  • Moeite met alleen zijn / niet alleen gelaten willen worden door ouders of verzorgers
  • Nachtmerries
  • Onzekerheid, somberheid of prikkelbaarder dan normaal
  • Vermindering van concentratie

Emotionele klachten:

  • Schoolprestaties zijn slechter
  • Meer tijd alleen doorbrengen en minder contact met vrienden
  • Verschuilen achter de computer, tablet of telefoon

Tips

Matchen deze klachten met de veranderingen die je hebt opgemerkt bij je kind? Dan wil je daar natuurlijk iets aan doen.

  • Wat vooral heel belangrijk is, is praten. Als ouders zijn we soms te veel met onze eigen dingen bezig, waardoor de signalen van kinderen niet opvallen. Wees niet bang om jezelf kwetsbaar op te stellen tegenover je kind. Dit zorgt er namelijk voor dat het kind ook aangeeft wat er in zijn/haar hoofd speelt.
  • Kinderen zijn stressgevoelig op de momenten voor en na school. Bijvoorbeeld als er op het laatste moment gehaast moet worden om op tijd te komen. Een betere dagindeling, zoals bijvoorbeeld 10 minuten eerder opstaan, geeft al meer rust.
  • Huiswerk hoort erbij, maar zorgt voor stress. Ook hier komt een goede dagindeling van pas. Spreek duidelijke tijden af wanneer er aan huiswerk wordt besteed en wanneer het tijd is voor pauze.
  • Prikkels zijn er de hele dag, maar de flitsende beelden en het blauwe licht van de televisie, computer of telefoon, werken averechts vlak voor het slapen. Een goede nachtrust is nodig om stress te verminderen, dus maak duidelijke afspraken over het gebruik van smartphones en computers.
  • Geen verplichtingen is héérlijk. Een avondje samen op de bankhangen, is helemaal niet erg. Een dekentje en kop thee erbij, zorgen voor een ontspannen sfeer.

Een slimme manier om je stress de baas te blijven, is spelen! Kijk hier voor een filmpje met een oefening. 

Meer artikelen lezen over opvoeding? Klik hier

Tekst: Lisanne Doff