Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
Kinga Bán
16 mei 2018 in Geloof

‘Al vergaat mijn lichaam, de rots van mijn bestaan bent U’

Zangeres Kinga Bán bezingt drie van haar favoriete psalmen tijdens haar tour ‘Wat fluistert vandaag’. “De psalmen sluiten zo vaak aan op iets wat speelt in m’n leven. Ook nu ik ziek ben.”

Psalm 16

“Psalm 16 gaat (denk ik) over Jezus. David zingt: ‘U zult mij niet zomaar laten sterven, ik hoef niet naar het graf, want u laat mij niet los.’ Ik geloof heel sterk dat ik eeuwig leven heb, niet hier op aarde, maar daarna. Nu ik meer met de dood bezig ben, weet ik wel dat dit niet alles is. 

Dat wil ik mijn kinderen ook meegeven. Als ik er straks niet meer ben, is er niet alleen maar verdriet. Bedenk dan dat ik op een mooie plek ben en dat jij daar ook naartoe gaat. Dat wil ik hun dus heel graag doorgeven.

Psalm 23

Psalm 23 is een hele bekende, over Jezus die als een herder over ons waakt. Wij zelf kunnen ook herders zijn als we met God leven. We kunnen een veilige haven bieden aan mensen die dat nodig hebben en hen vertellen over God. Er zit heel veel rust in deze psalm. God kan je een bepaalde rust geven die de wereld niet heeft.

'16 zing ik voor mijn oudste, 23 voor de jongste en 91 voor mijn middelste'

Psalm 91

De laatste psalm die ik zing in die medley is Psalm 91. ‘Mijn toevlucht, mijn vesting, mijn God. Ik vertrouw op U.’ Daar zit een heel mooi vast vertrouwen in. Waar ik ook doorheen ga, ik kies ervoor om op U te vertrouwen. Dat wil ik blijven zingen. Ook al voel ik het niet, ervaar ik het niet, ik vertrouw erop dat U mij wilt beschermen.

Ik heb drie kinderen en deze psalmen zing ik voor hen. Psalm 16 zing ik voor mijn oudste, 23 voor de jongste en 91 voor mijn middelste. Ik heb die psalmen sinds hun geboorte voor hen gezongen. Ik hoop dat de tekst, het vertrouwen en de rust wortelen in hun gedachten, in hun lichaam, in hun hart.

Kinga Bán

Psalm 73

Tijdens een concert met Sela vijf en een half jaar geleden, las ik Psalm 73. Ik had toen echt net gehoord dat ik ziek was. Het was nog de vraag of ik de kersttour mee kon doen, want ik zou misschien geopereerd moeten worden. Gelukkig kon ik de concerten nog meezingen, dat was echt fantastisch.

Ik stond op het podium en ik deed de Bijbel open om Psalm 73 te lezen. ‘Al bezwijkt mijn hart en vergaat mijn lichaam, de rots van mijn bestaan bent U. Nu en altijd.’ Dat kwam zo ontzettend binnen. Die kanker eet mijn lichaam op. Het maakt je dood van binnenuit. Als ik die tekst nu ook weer zo hoor, word ik er gelijk weer heel emotioneel van. Mijn hart hoorde dat toen voor het eerst. 

Die tekst was zo letterlijk op mij van toepassing. We bidden dat het beter mag worden. We bidden voor tijd, voor jaren. Maar ja, ik heb dat niet in de hand. Mijn lichaam vergaat, maar U bent de rots, voor nu en altijd. Daar hou ik aan vast.”


Beluister hieronder de psalmenmedley van Kinga Bán.

Kinga Bán // Psalmen medley // Wat fluistert vandaag