Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
4 juni 2018 in Lifestyle

5 gouden time management tips

Heb jij soms ook het idee dat andere mensen meer uren in een dag hebben dan jij? Je bent altijd te druk en loopt vaak achter de feiten aan. Hoe zorg je er nou voor dat je zo efficiënt mogelijk omgaat met je tijd? Wij zetten voor jou 5 gouden time management tips op een rij.

1: Verander je mindset

Wil je beter met je tijd omgaan? Time management begint in je eigen hoofd. Negatieve emoties spelen bij je denkpatronen een centrale rol. Je brein bestaat voor een groot gedeelte uit emoties en de effecten van je emoties. Zorg dat je de activiteiten die je onderneemt, niet voortkomen uit ‘moeten’, maar dat ze deel uitmaken van een keuze waar je volledig achter staat. Die beslissing helpt je om productiever met je tijd om te gaan.

2: Schema/ to do lijstje

Maak voor elke dag een tijdschema en een takenlijst. In een tijdschema kan je per uur opschrijven wat je gaat doen. Je afspraken, wanneer je zelfstandig werkt, wanneer je luncht, wanneer je sport, je mail beantwoord… en ook heel belangrijk: wanneer je vrijetijd hebt!

Nu je je tijd hebt verdeeld, kun je beginnen met je to-do lijstje. Word alleen niet te enthousiast tijdens het maken van je takenlijst. Beperk jezelf tot 3-5 taken per dag. Dit zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat je het aan kunt en niet aan het einde van de dag met een enorme lijst onvoltooide taken zit. Wel kun je een to-do lijst maken voor een maand of week, met alle dingen die moeten gebeuren. Deze taken kun je verdelen over de aankomende dagen.  

Schrijf elke taak ook uitgebreid op. Zeg bijvoorbeeld niet alleen ‘e-mail schrijven’, maar in plaats daarvan: ‘e-mail schrijven naar Jan Jansen over zijn inbreng tijdens de vergadering van 25 juni’. Zo kun je beter zien wat je allemaal moet doen en kan je een beter tijd indicatie maken.

3: Stop met multitasking

Vrouwen kunnen toch twee dingen tegelijk?! Misschien dat het jou meestal aardig goed af gaat. Maar het kan je erg afleiden van dat wat je eigenlijk moet doen. Doordat je taak wordt onderbroken, ben je vaak langer bezig dan nodig. Beter is het om deze taken die ertussen komen op te schrijven en deze te doen in een van tevoren ingepland moment. Zo kan je lekker de focus houden op een ding tegelijk.  

4: De twee minuten regel

Voor kleine, misschien onverwachte, taken (zoals je kleding opvouwen, de borden in de vaatwasser zetten, antwoorden op dat ene mailtje, even bellen naar de buurvrouw…) kun je de twee minuten regel gebruiken! Dit is heel simpel. Vraag je bij elke taak die op je pad komt af, of je deze binnen twee minuten kunt voltooien. Ja? Doe het dan direct! Zo bespaar je veel tijd.

5: Grote taak opbreken in kleine taken

Vaak zijn het de grote taken die ervoor zorgen dat je het gevoel hebt geen controle te hebben over je tijd.  Deel ze eens op in kleine afzonderlijke taken. Moet je een verjaardagsfeest organiseren? In plaats van alleen deze taak op te schrijven, verdeel je hem onder in losse taken. Zo krijg je meer vat op de zaak.