Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
13 juli 2018 in Uit & thuis

‘Alleen op vakantie gaan is niet zielig’

Simone (37) gaat al een aantal jaar bewust alleen op vakantie. Zo bezocht ze in haar uppie Rhodos, de Filipijnen, Spanje, Malta en drie keer Gambia. “Het liefst slaap ik bij een accommodatie die gerund wordt door locals.”

“Ik haal uit reizen veel energie, maar heb geen partner om mee te nemen op vakantie. Vroeger ging ik met vriendinnen, maar de meesten zijn al gesetteld. Alleen op vakantie gaan is niet zielig. Ik voel me nooit alleen en ontmoet vaak mensen waar ik – als ik er behoefte aan heb - mee kan optrekken.”

Onafhankelijk

“Onlangs heb ik in Gambia een Nederlandse vrouw leren kennen. Het voelde alsof we elkaar al jaren kenden. Rond december zijn we tegelijk in Gambia en ga ik met haar oud en nieuw vieren. Ik heb dan een eigen appartement en kan me op elk moment terugtrekken. Het is een bewuste keuze om alleen op vakantie te gaan. Ik kan zelf beslissen welke uitstapjes ik wil maken en hoef niet continue met mensen op te trekken, anders kom ik niet tot rust. Alleen reizen zorgt er ook voor dat ik meer contact maak met locals.”

'Ze hadden nog nooit een blanke van dichtbij gezien'

“Via een Nederlands meisje in Gambia leerde ik een jongen kennen die chauffeur is. Met hem ging ik veel op pad. Zo nam hij mij mee naar een bruiloft van zijn vriend. Hier hadden de kinderen nog nooit een blank iemand van dichtbij gezien. Ze voelden aan mijn huid, wat heel speciaal was om mee te maken. Soms worden blanken alleen geassocieerd met geld. In deze situatie waren de kinderen blij om mij te zien. Ik had namelijk niets bij me om uit te delen.”

“In de Filipijnen werd ik rondgereden door een local. Op deze manier kwam ik op plekjes waar toeristenbusjes niet langs komen. Een local weet veel beter de weg dan een reisorganisatie. Het is een heel andere belevenis. Vooraf doe ik hier wat research naar. Ik maak bewust gebruik van deze lokale diensten. De reisorganisaties verdienen veel geld en dat ziet een local niet terug. Als ik hier een local mee kan helpen, is dat fijn.”

Basic vakantie

“Voor mij hoeft een vakantie niet heel luxe te zijn. Het is fijn als een accommodatie basisvoorzieningen heeft, zoals een douche en een goed bed. In Gambia had ik een eigen hutje zonder warm water, en overdag was er bijna geen stroom. Voor mij was dat geen probleem vanwege het warme weer. Luxe heb ik niet nodig, want overdag ben ik bijna nooit op de accommodatie. ‘s Ochtends haal ik wat eten bij een supermarkt of bakker. Het liefst slaap ik bij een accommodatie die gerund wordt door locals. Natuurlijk houd ik van zekerheid en ben ik mij ervan bewust dat ik als vrouw alleen ben. In sommige landen kan ik ’s avonds niet alleen de straat op en daar hou ik rekening mee.”

Voorbereiding

“Voor elke vakantie bereid ik mij goed voor. Ik kijk op fora, bezoek verschillende sites zoals lonelyplanet.com en ik lees gidsen. In de Filipijnen heb ik veel dingen alleen gedaan, zonder dat ik daar veel accommodaties had vastgesteld. Mijn geplande reis werd toch een ander soort reis, omdat een andere plek leuker bleek te zijn. Uit mijn reizen haal ik veel energie. Vaak krijg ik dan al zin om naar de volgende vakantiebestemming te kijken.”

'Hele families kwamen in dezelfde outfit naar de kerk'

“De Filipijnen zijn overwegend christelijk. In de periode dat ik daar was, was het Kerst en ging ik daar naar de kerk. Aangezien de bevolking Filipijns spreekt, kon ik de preek niet verstaan. Het was een bijzondere ervaring en het kerstgevoel was er zeker. We aten het kerstdiner letterlijk op het strand. Het is leuk om kerken op te zoeken als ik op vakantie ben. Dat zijn vaak hele belevenissen voor mij. In Gambia waren de meeste bewoners moslim, maar zelfs daar heb je kerken. Hele families kwamen in dezelfde outfit naar de kerk. Dat zag er indrukwekkend uit. Vooraf zoek ik al uit of er een kerk is waar ik heen kan gaan.”

Tips van Simone:

1. Luister niet naar vooroordelen omdat je het spannend vindt. Als je van plan bent alleen op reis te gaan, kun je goed inschatten of het veilig is.
  2. Denk niet dat je je eenzaam zult voelen, dat ben je echt niet. Reizen verrijkt je wereld en je leert het land en de mensen kennen.
  3. Leg vooraf accommodaties vast, dat geeft rust.
  4. Sta ervoor open om contact met anderen te maken. Als je alleen wilt zijn, kan dat ook prima.
  5. Boek dichterbij huis en bekijk hoe dat bevalt. Daarna kan je altijd verder kijken.