Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
18 juni 2018 in Nieuws

Elke dag een stevige wandeling van 10 minuten

Een half uur per dag bewegen, twee ons groente en twee stuks fruit, 10.000 stappen maken per dag. Of toch geen 10.000 stappen? Public Health England, de Engelse gezondheidsraad, moedigt aan om elke dag 10 minuten stevig te wandelen in plaats van die enorme hoeveelheid stappen.

Veel volwassenen van middelbare leeftijd zijn erg inactief, zeggen Public Health England (PHE) en het Royal College of General Practitioners (het Engelse genootschap van huisartsen). Om deze groep aan te moedigen om meer te bewegen, wordt aangeraden om elke dag 10 minuten lang stevig te wandelen. Dus het gaat niet om de hoeveelheid stappen of de afstand, maar gewoon 10 minuten wat steviger doorstappen. 

Het is de bedoeling dat je hartslag omhoog gaat en dat je sneller gaat ademen. Dan ben je in matige intensiteit aan het bewegen. Als je dat dus probeert na te streven tijdens je wandeling, ben je goed bezig! 

Volgens de Nederlandse Gezondheidsraad is de beweegrichtlijn om 150 minuten matig intensieve inspanning per week te verrichten. Elke dag 10 minuten stevig wandelen is dus niet genoeg, maar kan wel leiden tot meer van dit soort inspanning. Dat is dan ook het doel van PHE: aanzetten tot meer beweging.

Bron: Public Health England
Bron: Gezondheidsraad