Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
27 juni 2018 in Lijf & leven

Oorzaken van migraine die je nog niet kende

Migraine, niemand zit erop te wachten. Sommige factoren die een aanval kunnen uitlokken, zoals stress, fel licht en wijn, zijn vrij bekend. Maar er zijn ook een aantal triggers waar je vermoedelijk nog niet bekend mee bent.

Zo’n twintig procent van de bevolking krijgt ooit in zijn leven te kampen met een migraine. Een migraine kan omschreven worden als een zware hoofdpijn die vaak gespaard gaat met misselijkheid en overgeven. De pijn is bonzend en kan een halve dag tot drie dagen aanhouden. Allesbehalve aangenaam dus. Het is als migrainepatiënt dan ook waardevol om de factoren die bij jou kunnen leiden tot een aanval, in kaart te brengen. Hierdoor heb je de aandoening meer in de hand. We zetten daarom triggers op een rij die je vermoedelijk nog niet kende.

Rode wijn, koffie en oude kazen

Een kopje koffie om de dag mee te beginnen of een stukje oude kaas bij de borrel, mogelijk ben je er gek op. Toch kan het zijn dat je deze voedingsmiddelen als migrainepatiënt beter links kunt laten liggen, ze kunnen namelijk een migraine veroorzaken.

Voedingsmiddelen met tyramine kunnen je onder meer de das omdoen. Het stofje zit onder andere in rode wijn, oude kazen en verwerkt vlees. Daarnaast kunnen tannines een no go voor je zijn (rode wijn, thee, koffie en appelsap). Ook bepaalde voedingsadditieven, zoals aspartaam en nitrieten, kunnen een aanval uitlokken, laat Dawn Buse, professor en onderzoeker naar hoofdpijn, pijn en stress, aan het AD weten.

Je kunt er mogelijk achter komen welke voedingsmiddelen jou triggeren door een eet- en drinkdagboek bij te houden.

Het skippen van een maaltijd

Inhakend op bovenstaande factor: sla geen maaltijden over. Dit kan namelijk leiden tot een daling van je bloedglucose, vertelt neuroloog en migraine expert Katherine S. Carroll aan de Huffington Post. Het mogelijke gevolg hiervan? Je raadt het al: een migraineaanval.

Onplezierig bijeffect van je menstruatie

Veel vrouwen ervaren ongesteld zijn als onaangenaam of onpraktisch. Maar vrouwen kunnen als ze beginnen te menstrueren daarbij ook nog een aanval voor de kiezen krijgen. En degenen die chronische migraine hebben, krijgen een aanval meestal vlak voordat hun menstruatie begint, aldus dr. Brinder Vij, associate directeur van het Health Headache & Facial Pain Centre aan de Universiteit van Cincinnati.

Vooral veranderingen in oestrogeen lijken bij vrouwen migraine te veroorzaken. Anticonceptiepillen verergeren bij sommige vrouwen de aandoening.

Een extra heftige jetlag

Een jetlag is al allesbehalve fijn, maar mensen die kampen met migraine kunnen hierdoor ook een migraineaanval krijgen. Naast het slaaptekort kan de cabinedruk een rol spelen, aldus Carroll. De druk kan verwijding van de bloedvaten veroorzaken en dit kan weer zorgen voor barstende hoofdpijn.

Een onregelmatig slaappatroon

Zoals je hierboven kunt lezen, kan slaaptekort leiden tot migraine. Wat je echter mogelijk nog niet wist, is dat ook te lang slapen een vervelende bijwerking kan hebben. "Het migrainebrein wil alles zo normaal en betrouwbaar mogelijk, met een vaste routine", legt Buse uit. Migrainepatiënten doen er daarom goed aan om altijd op dezelfde tijd onder de wol te kruipen en op te staan, ook in het weekend.

Na regen komt zonneschijn

Carroll hoort vaak van migrainepatiënten dat als het weer omslaat, ze last hebben van een aanval. Een verklaring hiervoor is de verandering in barometrische en atmosferische druk. Helaas is hier niets aan te doen. We hebben de weersomstandigheden immers niet in de hand.

Migrainedagboek

Als je last hebt van migraine en je weet niet waar de aanvallen door worden uitgelokt, is het aan te raden om een migrainedagboek bij te houden. Het doel hiervan is om te achterhalen welke factoren bij jou leiden tot migraine. Houd alles bij wat een trigger kan zijn, zoals het weer, je menstruatiecyclus en, zoals al eerder genoemd, je voedselpatroon. Verder is het raadzaam om een bezoekje te brengen aan je huisarts.

Bronnen: de Huffington Post en het AD.

Wil je meer lezen over migraine? Lees ook dit artikel!