Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
15 juni 2018 in Gezondheid

Snurken: wat is het en wat doe je eraan?

We hebben er allemaal wel mee te maken: snurken. Misschien heb je er zelf niet zoveel last van, maar voor je partner is het niet altijd even prettig. Andersom kan natuurlijk ook: jij ligt wakker van je pruttelende partner naast je. Wat is snurken eigenlijk en wat kunnen we ertegen doen?

Wat is snurken?

Als je slaapt, verslappen al je spieren. Ook je tong verslapt en zakt een beetje weg in je luchtweg. Doordat de luchtweg hiermee kleiner wordt, kan er een trillend geluid ontstaan: je bent aan het snurken.
 

Slaapapneu

Soms kan snurken minder onschuldig zijn dan je denkt. Omdat je lichaam door de verkleining van de luchtweg meer moeite moet doen om adem te halen, kan dat ervoor zorgen dat je een ademstilstand krijgt. Dat wordt ‘slaapapneu’ genoemd.
 

Oorzaken

Oudere mensen hebben vaker last van snurken doordat hun spieren slapper zijn. Als kinderen snurken, is een veelvoorkomende oorzaak vergrote amandelen die de keel verdikken. Ook snurk je sneller als je op je rug ligt. Daarnaast zijn verschillende allergieën of gebruik van alcohol en rookgedrag soms de boosdoener. En als je zwanger bent, houdt je lichaam meer vocht vast, waardoor de kans op snurken ook vergroot. Ook is bekend dat mensen met overgewicht (voornamelijk mannen) door opgeslagen vet bij de nek een verkleinde luchtweg kunnen hebben, waardoor ’s nachts het snurkgeluid kan ontstaan.
 

Tips tegen snurken

Hoe kom je nu van dat gesnurk af? Gelukkig kun je een aantal dingen doen om snurken te verminderen.

 

Probeer zo min mogelijk op je rug te slapen

Dan zakt je tong minder ver in je luchtweg en heb je meer ruimte om te ademen.

Stop met roken

Hier heb je nog een reden waarom je toch echt moet stoppen met roken: het zorgt dat je minder snurkt!

Drink minder alcohol

Zorg ervoor dat je twee uur voordat je naar bed gaat geen alcohol meer nuttigt, dat helpt ook tegen snurken.

Werk aan je gewicht

Als je overgewicht hebt, is het verstandig om ook in dit geval af te vallen. Dat brengt alleen maar voordelen met zich mee!

Koop een ‘anti-snurk-artikel’

Gelukkig zijn er allerlei handige tools om snurken tegen te gaan, zoals snurkbeugels, verschillende soorten sprays of neusspreiders.

En als jij juist onder het lawaai lijdt: koop oordopjes!

Wat zul jij lekker slapen zeg, als je het geratel van je partner eindelijk kunt filteren ;-).

 

Bron: snurken.nl