Eva Logo
Bijbelstudie vakantie
24 juli 2019 in Uit & thuis

5x creatief Bijbelstudie doen tijdens je vakantie

Vakantie is dé tijd om de sleur te doorbreken. Ook op het gebied van Bijbelstudie. En dan niet door het over te slaan, maar door je Bijbelstudie op vakantie nét even anders aan te pakken. Houd je tentstokken, kwasten en zaklamp in de aanslag.

1. Laat de omgeving het werk doen

Vertoef je deze zomer met je hoofd in de wolken, hoog tussen de bergen? Of lig je dobberend aan een azuurblauwe zee? Ben je op een plek waar Paulus een zendingsreis heeft gemaakt? Of volg je de voetstappen van Jezus in het beloofde land? Ga op zoek naar Bijbelverhalen die helemaal in jouw vakantiestraatje passen. Zoek tussen de berggeiten in Oostenrijk eens uit waar bergen in de Bijbel symbool voor kunnen staan (bijvoorbeeld: als plaats van aanbidding in de Psalmen, of als weerspiegeling van Gods heerschappij in Jesaja 2). Rijd je door de glooiende heuvels van Griekenland, lees dan de brieven die Paulus aan de gemeentes daar stuurde (zoals de brieven aan de Korintiërs en Tessalonicenzen). Zoek aan de oever van het Meer van Galilea uit welke wonderlijke gebeurtenissen zich daar hebben plaatsgevonden, terwijl je dobberend op zee de Bijbelteksten die je kent over water opzegt (zoals Micha 7:19).

2. Geen woorden maar daden

Wie zegt er dat Bijbelstudie alleen maar met woorden kan? Daden spreken veel luider! Zie je dat je nieuwe buren na een lange, bloedhete reis vanuit Nederland tijdens het opzetten van hun tent elkaar de tent uitvechten, bied je hulp aan. Als je dan tussendoor iets mompelt over onze aardse tent, die ooit zal worden vervangen door een eeuwige woning in de hemel (2 Korintiërs 5), heb je wellicht een mooi aansluitingspunt voor een gesprek. ‘De Bijbel doen’ kan natuurlijk ook door tijdens het handenwassen te vertellen over levend water, De Grote Boodschap op een stuk toiletpapier in het toilethokje achter te laten en je (zak)lamp te schijnen op het pad van campinggasten die ’s nachts op de been zijn.

3. Elke dag een dubbele workout

Dit klinkt vermoeiender dan het is. Niet een gebrek, maar overvloed aan tijd, in combinatie met de afwezigheid van je strakke planning, maakt dat je de Bijbel in de vakantie nogal makkelijk links laat liggen. Aangezien je wil voorkomen dat de lichamelijke kilo’s eraan komen en de geestelijke kilo’s eraf vliegen: waarom sla je niet twee vliegen in één klap? Plan elke dag een lichamelijke én geestelijke workout ineen. Ga wandelen, hardlopen, mountainbiken of een paar baantjes trekken, zet je koptelefoon op (ja, die bestaan ook waterdicht) en luister naar een preek, een dagelijkse bijbelpodcast zoals Eerst Dit of de inspirerende podcasts van EVA zelf. Of gebruik je dagelijkse momentje om met God te praten of te luisteren naar aanbiddingsmuziek.

4. Maak een kunstwerk

Ben je graag creatief, maar heb je nooit tijd om je kleurpotloden, kwasten of klei uit de kast te halen? ‘Geen tijd’ gaat tijdens de zomervakantie niet op, dus hup, vooruit met die handjes. Pak een bijbelgedeelte, lees het een paar keer goed door en laat je creativiteit vervolgens de vrije loop, door middel van Biblejournaling, tekenen, handletteren, schilderen of boetseren.

5. 1001x dankbaar

Hoe vaak neem je de tijd om God bewust te danken voor wat hij je allemaal heeft gegeven? Ga de uitdaging aan en schrijf 1001 dingen op waar je dankbaar voor bent. Van de zonnestralen op je huid tot dat lieve appje van een vriendin. Oké, misschien kun je beginnen met 10 dingen en ga je daarna door voor 100. Het hoeft niet allemaal in één dag, je hebt de hele vakantie de tijd. Je zult merken dat er steeds meer punten van dankbaarheid naar boven komen en dat je tot over je oren dankbaar terugkomt van vakantie