Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
3 juli 2018 in Nieuws

Gooi het onderste puntje van je Cornetto maar weg

Wat is het weer warm. En waar warmte is, is ijs! Een Cornetto op z’n tijd (of de huismerk-variant van de supermarkt) is hartstikke lekker: roomijs met chocola en nootjes en een knapperig hoorntje. Onderin het puntje zit nog meer chocola. Dit gedeelte van het ijshoorntje kun je echter beter niet opeten…

Een lesje scheikunde van de Universiteit van Nederland. Er bestaan verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten hebben drie lange, rechte slierten van vetzuurmoleculen. Deze vetten zijn daarom vast bij kamertemperatuur, zoals een pakje boter. Onverzadigde vetten hebben drie kronkelende vetzuurmoleculen. Daarom zijn deze vetten vloeibaar bij kamertemperatuur, zoals olijfolie.

Verzadigde vetten zijn in grote hoeveelheden niet goed voor de gezondheid; ze veroorzaken hart- en vaatziekten door verhoogd cholesterol. Onverzadigde vetten verlagen juist het cholesterol en zijn daarom gezonder. Maar vanwege hun vloeibaarheidsgehalte smelten ze ook sneller. 

De onderkant van het ijshoorntje moet natuurlijk stevig blijven in je hand en niet te snel smelten. Daarom worden daar, in tegenstelling tot de bovenste stukjes knapperige chocolade, extra verzadigde vetten aan toegevoegd. Die maken de chocolade immers steviger.

Conclusie: de chocola boven op je Cornetto is gezonder dan de chocola in het puntje. Gooi dat puntje dus maar weg.

Bron: AD