Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
14 augustus 2018 in Lifestyle

Help, mijn bagage is zoek!

Je moet er niet aan denken, maar toch kan ook jij ermee te maken krijgen: je staat bij de bagageband te wachten tot je je koffer kunt pakken en komt tot de ontdekking dat jouw bagage er niet tussen zit. Paniek! Gelukkig zijn er een aantal stappen die je kunt ondernemen om het leed zo klein mogelijk te houden.

Vul een PIR-formulier in

Wanneer je merkt dat er iets mis is met je bagage, is het belangrijk om zo snel mogelijk een PIR-formulier (Property Irregularity Report) in te vullen. Je kunt deze krijgen bij de bagageservicebalie op het vliegveld. Op dit formulier kun je het aangeven dat je bagage kwijtgeraakt is of wanneer je koffer beschadigd is. Met behulp van het formulier kan de luchtvaartmaatschappij naar je bagage gaan zoeken en het alsnog bij jou terecht laten komen. Let op dat je wel moet kunnen bewijzen dat je bagage op jouw vliegticket is ingeboekt en ingecheckt. Het is verstandig om een schriftelijke bevestiging van je klacht en een kopie van het PIR-formulier te vragen.

 

Stel de luchtvaartmaatschappij of reisaanbieder aansprakelijk

Als je alleen een vliegticket of een gekoppeld reisarrangement hebt geboekt, kun je de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen voor de schade. In het Verdrag van Warschau en het Verdrag van Montréal staan vergoedingen die u per kilo bagage moet krijgen. Let op: deze verdragen zijn alleen van toepassing op internationale vluchten en bij luchtvaartmaatschappijen die zich aangesloten hebben aan deze verdragen.

Wanneer je een pakketreis hebt geboekt, kun je de reisaanbieder aansprakelijk stellen. Deze is namelijk verantwoordelijk voor jouw hele reis, en daar hoort ook het vervoer van je bagage bij.

 

Schakel je reisverzekering in

Naast dat je je reisaanbieder of de luchtvaartmaatschappij kunt aanspreken, heb je soms ook recht op een vergoeding van je reisverzekering. In de polis van je verzekering staat of en op welke manier je recht hebt op een vergoeding. Soms is het voordeliger om je reisverzekering aan te spreken dan de luchtvaartmaatschappij.

 

Wees op tijd met het aansprakelijk stellen

Wanneer je schade hebt geleden doordat je bagage kwijt is geraakt, moet je dit binnen een bepaalde termijn aangeven. Anders kan het zijn dat je geen recht meer hebt op een vergoeding. Stel de luchtvaartmaatschappij binnen 21 dagen na de aankomst van je bagage schriftelijk aansprakelijk. Dit kan alleen nadat je het PIR-formulier hebt ingevuld. Wanneer je hoognodige kosten hebt gemaakt omdat je nog op je bagage moest wachten en je wel graag je tanden wilde poetsen, kun je de kosten hiervan ook declareren bij de luchtvaartmaatschappij.

 

Bron: Consuwijzer.nl rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl