Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
griep tips vitamine verkouden
30 oktober 2018 in Lijf & leven

3 wetenschappelijke tips om je griep te bestrijden

Misschien heeft ‘ie jou al te pakken gehad of misschien moet ‘ie nog langskomen: de griep. Het liefst hou je dit virus natuurlijk buiten de deur. Met deze drie tips van onderzoekers krijg je grip op je griep. En anders is het wel handig voor de volgende griepgolf.

We helpen graag even een fabel de wereld uit: kou is niet de oorzaak van de griep. Of eigenlijk, indirect gezien wel. Omdat het koud is, gaan we vaker binnen zitten met andere mensen. Als een van die mensen het virus heeft, worden wij ook sneller geïnfecteerd. Virussen verspreiden zich dus sneller doordat we minder buiten zijn en minder frisse lucht binnenkrijgen.

1. Eet knoflook en yoghurt

Voedsel verandert de mix van micro-organismen die in je darmen leven. Als je deze organismen een stimulans geeft met prebiotica, helpen die in het gevecht tegen dat heersende griepje. Prebiotica, een verzamelnaam voor onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels, zitten onder andere in knoflook, uien en havermout. Ook probiotica zijn vitaal voor de micro-organismen die het griepvirus bestrijden. Probiotica zijn levende bacteriën die je kan vinden in gefermenteerd voedsel: denk aan yoghurt, zuurkool en dat soort dingen.

2. Ga wandelen

Het is misschien heel verleidelijk om lekker warm thuis te gaan zitten met een dekentje en een kop thee. Dat is ook heel fijn met dit gure weer, maar een onderzoek uit de British Journal Of Sports Medicine liet zien dat 20 minuten per dag wandelen goed is voor het immuunsysteem. Het halveert zelfs je kans op een verkoudheid of keelinfectie. Een ander onderzoek liet zien dat regelmatig zwemmen het immuunsysteem op scherp zet om slechte cellen die van buiten het lichaam komen op te sporen. Let op: dat zwemmen kun je beter niet doen als je de griep al flink te pakken hebt. De 'neck check' van Sportzorg is een handige manier om te besluiten of je al dan niet in het zwembad springt. 

3. Vitamines of zink?

Er zijn verschillende onderzoeken geweest over het innemen van vitamine C in relatie tot de griep, maar hoe gezond ook, deze vitamine had geen effect op het voorkomen van het griepvirus. Wat wel helpt, is zink! Zink zou virussen coaten waardoor ze het lichaam niet kunnen binnendringen. Onderzoekers van de Universiteit van Alberta kwamen erachter dat kinderen die 10 tot 15 mg zink binnenkregen via supplementen, minder vaak absent waren op school vanwege ziekte. Ook kan zink je griepperiode van zeven dagen naar vier brengen.

Bron: Daily Mail