Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
ministry bidden ministrygebed New Wine Eva
25 oktober 2018 in Geloof

‘Ministry is niet zweverig of ongrijpbaar’

In 2013 maakte Marianne Horlings (36) tijdens Eva's Vriendinnenweekend kennis met ministry. Naar aanleiding daarvan volgde ze zelf de ministrycursus. "Ik voel mezelf soms ‘een stuntelaar’ als ik bid voor mensen, maar elke keer verbaast het me weer hoe dat gebed de ander raakt. God voelt vaak zo dichtbij!"

Marianne had een sterk verlangen om meer van God te horen. Ze vond het echter eng om tijdens Eva's Vriendinnenweekend om gebed te vragen. "Ik was stiknerveus en wilde eigenlijk niet in de rij gaan staan. Tot ik een kaartje kreeg met de tekst: 'Ik mag zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige.' Ik zag dat echt als een teken van God om toch naar voren te gaan. Twee vrouwen baden voor mij en dat was heel bijzonder. Na afloop kreeg ik nog een zegen mee en een van de vrouwen zei tegen mij: 'Je hebt ons helemaal niet nodig om naar Gods stem te luisteren, God is al in jou.'"

'Ik was bang voor dwaalleer'

Dat Vriendinnenweekend smaakte zeker naar meer, daarom schreef ze zich in 2016 in voor een ministrycursus in Houten. "Eerlijk is eerlijk: Ik was erg bang voor een dwaalleer. Ik checkte dus alles wat ik te horen kreeg. Alle bijbelteksten zocht ik thuis op en las ik door. Ik leerde op de ministrycursus een heleboel nieuwe dingen en ontdekte dat alles wat ze vertelden klopt en echt bijbels is."

Marianne maakte tijdens die eerste cursus mooie dingen mee. "Ik weet nog dat we voor een man wilden bidden en er ondertussen een lied speelde in dezelfde ruimte. De man raakte geïrriteerd, want hij werd afgeleid door de muziek. Toen kreeg ik heel sterk het gevoel dat God tegen me zei dat dat lied voor deze man was en ik vroeg hem te luisteren naar de tekst. Later, tijdens een terugkomdag, gaf hij zijn getuigenis. Hij zei dat dat lied zijn leven had veranderd. Hij straalde zo’n vreugde uit. Wow, denk ik dan."

'Een bulderende leeuw in de zee'

Marianne is op reis. Zo voelt het. Op reis om Gods stem beter te leren verstaan, te leren luisteren. En ook om te durven uitdelen van wat ze krijgt. "In dat laatste was ik nooit zo goed," erkent ze, "Maar tijdens een gebedswandeling op Eva's Vriendinnenweekend tikte God me als het ware even op de schouder om dat vaker te doen. Ik liep in mijn eentje langs de zee en voelde me net als het weer op dat moment. Het stormde, het regende, de zee ging tekeer. Ik schuilde even achter een strandtentje. Ik luisterde, ineens hoorde ik het gebrul van de zee. Die brul leek wel van een enorme leeuw die op de zee stond. De Leeuw van Juda. Toen drong tot me door: dat is Jezus! Hij is hier op aarde, Hij heeft overwonnen, Jezus is Koning. Welke golven ik ook zal ervaren in mijn leven, hoe hard de storm ook tekeer gaat, Hij is er altijd bij. Ik liep verder, de zon scheen fel onder de donkere wolken door, dat was voor mij ook zo symbolisch. Ik loop altijd het Licht tegemoet. Het licht van Gods koninkrijk. Dat bemoedigde me zo enorm. Ik durf daardoor meer te delen en bid tegenwoordig makkelijker voor anderen."

'Ik hoef me nergens druk om te maken'

Begin 2018 deed ze de ministrycursus een tweede keer, samen met een stadsgenoot uit Capelle aan de IJssel. "Nu was ik gelukkig stukken relaxter," zegt ze lachend. "Ik vind ministry zo gaaf. Het is zo mooi om te merken hoe God mij als een kanaal wil gebruiken. Ik hoef me nergens druk om te maken, Hij doet het. Het is niet zweverig of ongrijpbaar, maar juist heel nuchter. Je bidt in de kracht van de Heilige Geest, met als doel de ander te bemoedigen. Je zet iemand als het ware voor God neer en wacht af wat er gebeurt."

Ook dit keer maakte Marianne weer indrukwekkende dingen mee. "Ik stond naast iemand tijdens een ministrygebed en voelde me zo ontzettende verdrietig worden. Ik schrok ervan en deed zelfs een stapje achteruit. Maar ik dacht gelijk: nee, ik moet juist gaan bidden voor dat verdriet. Het is niet mijn verdriet, maar ik voel het verdriet van die vrouw. Toen ik bad, bleek achteraf, sprak ik de woorden die zij zo graag wilde horen. Dat is zo gaaf om te merken!"

Groot verlangen

Marianne vindt het jammer dat ze ministry in haar eigen omgeving weinig kan toepassen. In de gemeente waar ze kerkt, is er (nog) geen ruimte voor. "Bidden in de kracht van de Heilige Geest lijkt voor de meeste mensen in mijn gemeente toch te spannend. Natuurlijk wordt er bij ons in de gemeente gebeden. Maar ik merk dat veel mensen het moeilijk vinden om hardop voor elkaar te bidden. Toch heb ik een groot verlangen dat ministrygebed bij ons ook mogelijk wordt. Ik voel zo’n roeping voor deze kerk. Dat vind ik wel eens moeilijk maar als God wil dat ik hier blijf, gaat Hij vast en zeker nog mooie dingen doen."

Meer informatie

Ben je geïnspireerd door het verhaal van Marianne? Geef je dan op voor een ministrycursus. Tijdens onze Eva-activiteiten kunnen we jouw inzet als bidder goed gebruiken, zoals je ook hier kunt lezen! In de agenda van New Wine vind je de geplande cursussen.

Tekst: Mariëtte Woudenberg, met toestemming over genomen van New Wine Nederland.

Lees ook eens dit artikel, waarin Eva-redacteur Inge-Mirjam op ministrycursus gaat.