Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
niet klagen maar dragen
23 November 2018 in Hoofd & hart

Stop met klagen en spaar je hersenen

Hoor je ook zoveel gemopper over hoe koud het de afgelopen tijd is, of doe je misschien zelfs mee? Niet doen: uit onderzoek blijkt dat klagen slecht voor je hersenen en gezondheid.

Hè, even heerlijk een potje klagen. Dat lucht op, zou je denken. Niets is echter minder waar. Niet alleen mensen in onze omgeving worden er chagrijnig van, wijzelf hebben er ook geen baat bij. En wel om de volgende redenen.

Je hersenen houden van efficiëntie, schrijft Steven Parton in dit artikel. Als je bepaald gedrag herhaalt, zoals klagen, reiken je neuronen naar elkaar toe. Zo wordt het overbrengen van informatie makkelijker. Hoe vaker je dus gaat klagen, omdat je je beter wil voelen, wordt het nóg makkelijker om dat in de toekomst weer te doen. Zo word je steeds negatiever. En dat is niet wat je wilt, toch?

Krimpende hippocampus

Die negatieve spiraal is niet het enige effect van klagen. Onderzoek van de Stanford University wees uit dat klagen ervoor zorgt dat de hippocampus krimpt. Die hippocampus is een gebied in je hersenen dat ervoor zorgt dat je problemen goed kan oplossen. Ook komt het stresshormoon cortisol vrij als je klaagt. Dit hormoon zorgt voor verschillende reacties in je lichaam: één daarvan is dat je bloeddruk en suikerwaarde stijgt. Cortisol zorgt er zelfs voor dat je hersenen vatbaarder zijn voor een beroerte…

Zo kan het ook!

Dan de bright side: onderzoekers van de Indiana University lieten zien dat hersenen ten goede veranderen als je minder gaat klagen. Ze verdeelden een groep mensen met depressie of angststoornissen in tweeën. Eén groep veranderde niks aan z’n gedrag, de andere groep moest brieven schrijven naar de mensen uit hun omgeving om hen te bedanken. Bij een hersenscan was vervolgens te zien dat de mensen die de dankbaarheidsoefening had gedaan, veel positiever op bepaald nieuws reageerden. Op de scan was zelfs zichtbaar dat hun hersenen waren veranderd ten opzichte van de hersenen van de andere groep.

Als je dus het gevoel krijgt dat je écht even moet klagen, wees je daar dan bewust van en denk in plaats daarvan aan iets waar je dankbaar voor bent. Je cortisol-level gaat dan omlaag met 23 procent. Als je echt niet anders kan, probeer dan de oplossingsgerichte klaag: begin met iets positiefs, bedenk wat het doel is van je geklaag, wees specifiek en eindig met iets positiefs. Pfoeh, dat lucht op…

Bron: INCTalentsmart, Mynd