Eva Logo
darmen
22 januari 2019 in Lijf & leven

Je tweede brein zit in je darmen

Je darmen en hersenen ‘praten’ met elkaar! Als je darmen gezond zijn, kun je je beter concentreren en ben je ook gelukkiger. Orthomoleculair therapeut Sonja Grandia vertelt over het brein in je darmen.

Natuurlijk wisten we het al lang: je gevoel bevindt zich in je buik, op de plaats waar je de vlinders voelt fladderen als je verliefd bent, maar ook waar je pijn krijgt als er iets naars of spannends gebeurt in je leven. Of misschien herken je wel dat misselijke gevoel als je veel last hebt van stress. Of dat vage en vervelende gevoel in je buik als ‘iets je niet zo lekker zit’. Wat gebeurt er dan eigenlijk? In die gevallen reageren je darmen op wat er in je hersenen gebeurt. En andersom kan het ook, dat je hersenen reageren op wat er in je darmen gebeurt. Want in je darm zit je tweede brein.

Meer dan een voedselverwerkingsmachine

Wist je dat je darmen meer zenuwcellen bevatten dan je hersenen? Die zenuwcellen komen samen in één grote zenuw die naar de hersenen loopt. De mooie naam hiervoor is de hersen-darm as. Via deze as sturen je hersenen en darmen boodschappen naar elkaar. Ja echt, je darmen en hersenen ‘praten’ met elkaar! Je darmen zijn dus veel meer dan alleen maar een voedselverwerkingsmachine maar maken ook deel uit van het immuun- en ontgiftingssysteem van je lichaam.

Een verzameling vreemde wezentjes die je helpen bij het verteren

Eigenlijk weten we pas sinds kort hoe belangrijk bijvoorbeeld de bacteriën zijn die in onze darmen wonen. Al die bacteriën bij elkaar, minstens duizend soorten, noemen we onze darmflora.  Een verzameling vreemde wezentjes die je helpen bij het verteren van voedingsstoffen. Behalve bacteriën vind je er ook virussen, schimmels, gisten, parasieten. Sommige ‘beestjes’ zijn goed voor je en sommige slecht. En ze kunnen zelfs van invloed zijn op je geestelijk functioneren en emotionele welzijn!

Serotonine

Je hersenen en darmen hebben hormonen nodig om met elkaar te kunnen ‘praten’. Het hormoon serotonine bijvoorbeeld is een belangrijke boodschapper die signalen door de hersen-darm as stuurt. Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Hoe meer serotonine je aanmaakt, hoe beter het contact tussen je darmen en hersenen verloopt én hoe gelukkiger je je voelt. En wist je dat maar liefst 90% van de serotonine geproduceerd wordt in je darmen? De aanmaak van serotonine is afhankelijk van de bacteriën die in je darmen voorkomen. En welke bacteriën in je darmen leven, is weer afhankelijk van je voeding.

Hoe ongezonder je eet, hoe ongelukkiger je wordt

Als je zo min mogelijk suiker eet en veel vezels uit bijvoorbeeld groente, dan stimuleer je de goede bacteriën en produceer je meer serotonine. Je brein merkt dat je darmen gezond zijn en functioneert daardoor zelf ook beter. Je kunt je beter concentreren en je voelt je gelukkiger. Andersom geldt het ook. Hoe ongezonder je eet, hoe slechter de gesteldheid van de darmen en hoe ongelukkiger je je kan voelen. Je denkt vaak: dat lekkere stuk taart, daar word ik nou blij van. Maar nee, uiteindelijk misschien juist niet.

Stress

Chronische stress wijzigt de samenstelling van je darmbacteriën, wat vervolgens weer je stressreactie beïnvloedt. Wanneer de hersenen een probleem signaleren, willen ze dit probleem oplossen. Hiervoor is veel energie nodig. De hersenen ‘lenen’ deze energie vaak van de darmen. Na een tijdje gaat de darm onprettige signalen sturen naar de hersenen. Je hebt geen trek meer en kunt je moe en ziek gaan voelen. De vraag is of je hier zelf iets aan kunt doen. En ja, dat kan!

Tips

  • Vezelrijke voeding eten zoals groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten, ongemalen volle granen, havermout
  • Prebioticarijke voeding eten zoals artisjok, knoflook, bieslook, prei, uien, asperges, zoete aardappel, bananen, appels, bessen, honing, peulvruchten, rapen, volle granen
  • Gefermenteerde voedingsmiddelen eten zoals melkzuurproducten, yoghurt, kefir, natto, miso, zuurkool
  • Voeding rijk aan polyfenolen & flavonoïden eten zoals groenten, fruit, kruiden, specerijen, bessen, druiven, granaatappel, citrusvruchten, groene thee, kruidenthee, olijfolie, cacao
  • Omega-3 vetzuren
  • Minder dierlijke eiwitten en vetten eten (vlees, zuivel)
  • Minder geraffineerde ‘slechte’ koolhydraten en suikers eten
  • Stressmanagement
  • Regelmatig matig-intensieve beweging
  • Regelmatig vasten, afwisselend vasten
  • Pre- en probiotica suppletie en/of darmtherapie (raadpleeg hiervoor een orthomoleculair therapeut)

Sonja Grandia heeft een Studio voor Leefstijl & Gezondheid op basis van de orthomoleculaire geneeskunde in Nieuw-Vennep. 

Eva's online eindredacteur Marlies interviewde Sonja over haar werk. Lees hier het artikel.