Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
2 januari 2019 in Lijf & leven

Jorieke: ‘Ik voel me vaak een slaaf van het eten’

Jorieke (34) worstelt vanaf haar 16e met een eetstoornis (boulimia en Binge Eating Disorder). Jorieke: “Als ik een gebakje eet op een verjaardag, is de dag voor mij qua eten eigenlijk al mislukt.” Voedingsdeskundige Aryenne de Jong denkt graag met Jorieke mee.

Jorieke: “Ik ben het afgelopen jaar al tien kilo afgevallen, maar er mag nog wel wat meer af. Fijn dat Aryenne mij op een positieve manier kan motiveren. Eten is bij mij altijd wel een ding geweest. Het is vaak meer alsof eten mij in de hand heeft, dan dat ik het eten in de hand heb. Als kind was ik al een stiekeme snoeperd, maar in de puberteit werd dit meer en ontwikkelde zich een eetstoornis bij mij. Dit kwam onder andere omdat het bij mij thuis lastig was en is om over gevoelens en emoties te praten.” 

 

‘Ik wist niet hoe ik over mijn gevoelens moest praten’

 

Eten geeft een troostgevoel

“Gevoelens werden thuis niet snel benoemd, we waren gewend om gewoon weer door te gaan. Eten werd voor mij een uitlaatklep voor m’n emoties, bijvoorbeeld als ik boos en verdrietig was. Ik heb geen diepe of traumatische dingen meegemaakt, maar ik wist niet hoe ik m’n ‘gewone’ emoties moest uiten. Eten gaf mij dan troost en rust. Zo ontstond er een soort cirkel: door de emoties ging ik eten, werd ik te dik en at ik nog meer omdat het voor m’n gevoel toch al niet meer uitmaakte.” 

Zwart-wit-denken

“Dit zogeheten ‘zwart-wit-denken’, daar heb ik nog steeds wel last van. Als ik mezelf bijvoorbeeld een gebakje gun op een verjaardag, is voor mij de dag eigenlijk qua eten al mislukt. Dan maakt het dus ook niet uit als ik ’s middags aan de chocolade ga en ’s avonds aan de chips. Dit zorgt dan weer voor schuldgevoelens. Een eetstoornis heeft veel grip op je en of het nu om anorexia of vreetbuien gaat: het is een eenzame strijd.”

Balans met een eetstoornis

Jorieke heeft vanaf haar 18e  therapie gehad voor haar eetstoornis. “Door de therapie leerde ik praten over mijn gevoelens en gedachten. Nu weet ik dat het oké is als ik bang of verdrietig ben en heb ik meer zelfacceptatie. Hierdoor heb ik meer balans in mijn leven. Ook heb ik zelf kinderen en wil ik voor hen een goed voorbeeld zijn. Ik leef bewuster als het om voeding gaat. Ik wil geen moeder zijn die altijd aan het lijnen is of heel strikt met voeding bezig is. Er moet ook ruimte zijn om te genieten van eten. Verder wil ik alle vrouwen die hiermee worstelen bemoedigen: ook als christen mag je aan jezelf werken, ook aan je lijf. Je mag lekker in je vel zitten, zo kun je ook meer geven aan anderen.”

 

Tips van voedingsdeskundige Aryenne:

1. Neem even de tijd

Plan een uurtje voor jezelf. Neem pen en papier mee. Maak tijd om te bidden en vraag om kracht. Hoe ga je aan de slag?

  1. Stel een reëel en haalbaar streefgewicht voor jezelf en schrijf het op. Kleine stapjes werken het beste.
  2. Bedenk een leuke (niet eetbare!) beloning.
  3. Vraag jezelf af waarom je wilt afvallen of gezonder leven.

2. Zorg dat je huis veilig is 

Dat betekent dat je het koek en snoep dat je graag eet een tijdje niet in huis haalt. Is het nog over? Doe het weg, neem het mee naar je werk of deel het uit. Eet het in ieder geval niet zelf op. 

3. Haalbare doelen

Jorieke sport graag, maar heeft ook een jong gezin. Elke dag sporten gaat dan niet lukken. Plan dit reëel, bijvoorbeeld twee keer in de week. Daarnaast kun je simpelweg extra bewegen door je boodschappen lopend te halen of een extra wandeling te maken als je er tijd voor hebt.

4. Eet goed

Volg geen crashdieet, maar neem de tijd om aan een goed eetpatroon te werken. Dit kost tijd en energie. Wanneer je normaal eet, voorkom je ‘snaaimomenten’. Dat betekent een normaal ontbijt, een klein tussendoortje, een voedzame lunch, fruit tussendoor en een voedzame avondmaaltijd. Let er dus ook op dat je genoeg groenten en fruit in huis haalt! En kijk eens www.voedingscentrum.nl voor informatie over goede voeding.

5. Maak eventueel gebruik van professionele begeleiding

Diëtisten en gewichtsconsulenten zijn er om je te helpen bij het aanpassen van je leefstijl. Zij denken mee over de noodzakelijke aanpassingen in je voeding en hoe die aansluiten bij jouw wensen en voorkeuren. Doe het samen.

6. Gewoon doorgaan

Gaat het een keertje niet goed in het weekend, gooi dan niet gelijk de handdoek in de ring! Ga op maandag gewoon weer door. Maak er dan een gezonde dag van en je voelt je gelijk weer beter.

 

Lees hier het verhaal van Aryenne. Ze viel zelf 60 kilo af voordat ze aan de slag ging als voedingsdeskundige en gewichtsconsulent.