Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
Rachab
27 januari 2019 in Geloof

Van outsider naar kind van God

‘Anderen zijn mooier en succesvoller dan ik. Niemand zit op mij te wachten. Ik kan prima gemist worden…’ Heb je weleens dat gevoel? Maak dan kennis met Rachab. Zij weet als geen ander hoe het is om er niet bij te horen – en hoe God daar verandering in kan brengen.

Rachab is iemand die we makkelijk in een hokje kunnen plaatsen. Ze is namelijk een hoer. Een beroep waar mensen op neerkijken, dat je praktisch buiten de samenleving zet – in dit geval letterlijk, want Rachab woont op de stadsmuur van Jericho. Jericho, ook dat is een dingetje: het is de stad van de vijand, de heidense stad die de Israëlieten binnenkort met de grond gelijk moeten maken. En daar zit Rachab dan. Geen ideale uitgangspositie om jezelf waardevol en ‘gezien’ te voelen.

De avond die alles veranderde

Op een avond komen er twee mannen bij Rachab langs om te overnachten – waarschijnlijk had ze dus ook een soort bed & breakfast. De mannen zijn Israëlitische spionnen, en dat heeft Rachab door. Maar in plaats van deze vijanden te verraden aan de koning, verstopt ze hen op haar dak. Als de boden van de koning even later aan de deur staan, doet ze alsof ze van niets weet en stuurt ze hen de verkeerde kant op.

Ze deed dit niet zomaar; nee, want ze heeft verhalen gehoord over de Israëlieten en de successen die ze hebben geboekt doordat God hen helpt. “Ik weet dat de Heer dit land aan jullie heeft gegeven”, zegt ze tegen de spionnen. “Wij zijn door angst overmand. (…) De Heer, jullie God, is immers een God die macht heeft in de hemel en op aarde” (Jozua 2:9,11). Wat een geloofsbelijdenis! Vervolgens vraagt ze de mannen om haar en haar familie te sparen wanneer de Israëlieten de stad veroveren.

Gods plan met Rachab

Hoe bijzonder: Rachab, hoer en vijand, wil gered worden. Ze wil bij God horen, de vijand van haar eigen volk. Haar moed en haar geloof zorgen ervoor dat ze inderdaad gespaard wordt. Sterker nog: God kiest haar uit als voorouder van David, en daarmee van Jezus. Ook komt ze voor in het rijtje van ‘geloofshelden’ in de Bijbel in Hebreeën 11. “Door haar geloof ontving de hoer Rachab de verkenners gastvrij in haar huis en is ze niet met de ongehoorzame bewoners van haar stad omgekomen.”

Wat we kunnen leren

Misschien ga jij ook wel met een ‘etiket’ door het leven. Voel je je ‘mislukt’ doordat je geen interessante baan hebt, niet slank of knap genoeg bent of geen perfecte moeder bent. Of staan er dingen tussen jou en God in, waardoor je je niet kan overgeven. Kijk dan eens naar Rachab. Haar leven vertelt ons dat God niet in hokjes denkt. Dat Hij mensen op het oog heeft, ondanks hun daden of sociale status. Als je gelooft dat er bij God redding is, redt Hij je en doet Hij grote dingen in je leven. Omdat Hij zo liefdevol is. Wij moeten alleen moedig zijn en geloven – net als Rachab.

‘Denk eens aan uw roeping, broeders en zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaf wijs waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst waren. (…) Door hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost’ (1 Korintiërs 1:26,30).

In januari en februari volgen we vier bijbelse personen die in hun leven te maken kregen met een 'omweg'. Lees hier ook het verhaal van Mozes.