Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
6 maart 2019 in Lijf & leven

Vasten: dat smaakt naar meer!

Vasten… waarom zou je het doen? Volgens orthomoleculair therapeut Sonja Grandia biedt vasten niet alleen geestelijke, maar ook fysieke voordelen. “In de periode dat je niet eet, krijgen je organen als het ware even de tijd om op adem te komen.”

Vasten is een onderbreking van iets wat je consumeert. Of het nu om eten of drinken gaat of over andere zaken. Denk aan alcohol, suiker, sociale media, Netflix, tussendoortjes enzovoorts. Bij vasten ga je jezelf bewust iets ontzeggen. Bijvoorbeeld even geen chocola eten, terwijl je juist zo gek bent op die heerlijke paaseitjes... Vasten doe je natuurlijk niet zomaar, maar met een doel. Het kan namelijk rust geven aan je lichaam en ruimte aan je geest.

Een andere focus

Vasten betekent dat je even afziet van bepaalde dingen die je als prettig ervaart, waar je aan gewend bent en waar je soms zelfs een beetje aan verslaafd bent geraakt. Vasten is een soort trainen. Je maakt het jezelf expres een beetje lastig om zo je ‘mentale spieren’ te ontwikkelen en je geestelijke conditie te verbeteren. Vasten gebeurt al sinds mensenheugenis en komt in vele geloven voor. Denk aan het vasten tijdens de Ramadan of de periode tussen carnaval en Pasen.

In de Bijbel wordt ook over vasten gesproken. Niet als een middel om iets bij God gedaan te krijgen of als boetedoening, maar om jezelf de ruimte te geven voor een andere focus. Met als doel je relatie met God te verdiepen en zijn liefde te proeven. Juist tijdens de lijdenstijd helpt het je om bewuster stil te staan bij de betekenis van het lijden van Jezus en wat Hij daarmee voor jou heeft gedaan. Over een paar weken is het weer zover: op woensdag 6 maart begint de veertigdagentijd.

Wat betekent vasten voor je lijf?

Door een periode weinig of geen vast voedsel te eten, reinig je je lichaam. Gifstoffen worden uitgescheiden en het zelfgenezend vermogen wordt gestimuleerd. Maar ook als je niet vast, vindt er een proces van reiniging plaats, namelijk tijdens je nachtrust. Normaal gesproken stopt je lichaam overdag met reinigen doordat alle energie naar je spieren, spijsverteringsstelsel, zenuwstelsel en andere organen gaat. Maar bij vasten gaat die reiniging overdag gewoon door…

(artikel gaat verder onder de banner)

De cel wordt als het ware ‘opgeruimd’

Dit reinigingsproces in je cellen wordt autofagie genoemd. Een Grieks woord dat letterlijk ‘zelfvertering’ betekent. Cellen die ‘verhongeren’, plegen autofagie om bouwstoffen te recyclen. Op deze manier wordt de cel als het ware ‘opgeruimd’ en worden kapotte celonderdelen en zelfs ongewenste bacteriën verwijderd.

Onlogisch, maar toch...

Je lichaam in balans brengen door een bepaalde periode niet te eten klinkt in eerste instantie misschien niet heel logisch. Maar toch is dat het idee van vasten: je lichaam de tijd geven om je maaltijd te verteren, te transporteren en op te nemen. In de periode dat je niet eet, krijgen je organen als het ware even de tijd om op adem te komen.

Vasten voor korte periodes is dus goed voor je stofwisseling, waarbij de voorwaarde wel is dat je gezond bent, niet zwanger en geen borstvoeding geeft. Aan de ene kant krijg je minder calorieën binnen en aan de andere kant verhoog je je stofwisseling, waardoor je ook nog eens sneller calorieën verbrandt.

Hoe dan?!?

Korte vastenkuren van 1 tot 3 dagen, waarbij je je bijvoorbeeld beperkt tot groentesappen en/of eiwitshakes, zijn prima om ongezonde gewoontes zoals overeten of suikerverslaving te doorbreken. Iedereen kan één dag vasten. Bijvoorbeeld op de dag nadat je tijdens dat gezellige etentje te veel hebt gegeten. Zo laat je je lichaam weer even bijkomen.

Je kunt ook denken aan een wat langere vastenkuur van een week of 10 dagen. Je kunt dan beter vooraf alvast wennen aan geen koffie, zwarte thee, alcohol, suiker, en de eerste paar dagen overgaan op alleen groenten, fruit en rijst. Vergeet vooral niet om veel water te drinken! Daarna natuurlijk weer rustig aan opbouwen.

Voordelen op een rij:

  1. Tot bezinning komen en je geest helder krijgen.
  2. Minder bezig zijn met eten of op je beeldscherm, meer tijd met God.
  3. Overgaan van koolhydraatverbranding op vetverbranding.
  4. Kwijtraken van afvalstoffen en gewicht. 
  5. Minder behoefte aan koolhydraatrijk eten waardoor ‘suikerdips’ verdwijnen.
  6. Meer energie en balans gedurende de dag.
  7. Verbetering van je spijsvertering omdat je darmen rust krijgen.
     

Wil je tijdens de vastentijd meer tijd met God doorbrengen? De Eva-veertigdagenposters helpen daarbij! Vanaf 7 maart kun je het eerste exemplaar downloaden op onze website. 

Hulp nodig bij een vastenkuur of gewichtsbeheersing? Sonja Grandia heeft een Studio voor Leefstijl & Gezondheid op basis van de orthomoleculaire geneeskunde in Nieuw-Vennep.