Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
Elisabeth
6 februari 2019 in Geloof

Wat we kunnen leren van de bejaarde Elisabeth

Je bidt al weken, maanden, misschien wel jaren tot God om iets groots in je leven te doen. Een baan, een kindje, genezing – een wonder. Maar de hemel lijkt van koper. God, luistert u wel? Het wachten heeft lang genoeg geduurd… Het overkomt Elisabeth, een oude vrouw in Israël.

Elisabeth is getrouwd met Zacharias, een priester. Beiden zijn ze erg gelovig en leven ze alle wetten van God na. Een levensstijl om jaloers op te zijn, toch? Maar er is één ding dat Elisabeth ongelukkig maakt. Ze is namelijk onvruchtbaar, en inmiddels al op zo’n leeftijd dat kinderen krijgen niet meer mogelijk is. Hoe Elisabeth en Zacharias er ook voor hebben gebeden, ze blijven met zijn tweeën. De kinderloosheid is niet makkelijk voor Elisabeth; de mensen om haar heen verachten haar er zelfs om (Lukas 1:25).

Het wonder

Terwijl Zacharias op een dag bezig is met zijn priesterdienst in de tempel, verschijnt de engel Gabriël aan hem. Zacharias schrikt enorm – maar de engel zegt tegen hem: “Wees niet bang, Zacharias, je gebed is verhoord: je vrouw Elisabeth zal je een zoon baren, en je moet hem Johannes noemen (…) Als bode zal hij voor God uit gaan met de geest en de kracht van Elia om ouders met hun kinderen te verzoenen en om zondaars tot rechtvaardigheid te brengen, en zo zal hij het volk gereedmaken voor de Heer” (Lukas 1:13,17).

Het onmogelijke gebeurt: Elisabeth wordt zwanger. Van een kind met een bijzondere taak, namelijk de wegbereider van Jezus. Een wonder. Vijf maanden leeft Elisabeth in afzondering – misschien omdat ze zich schaamt als oude zwangere vrouw? – en zegt bij zichzelf: “De Heer heeft zich mijn lot aangetrokken. Hij heeft dit voor mij gedaan opdat de mensen me niet langer verachten” (Lukas 1:24). 

Gods plan met Elizabeth

Wat bijzonder: na al die jaren van onvruchtbaarheid wordt de kinderwens van Elisabeth en Zacharias toch vervuld. God kiest juist hen uit als ouders van Johannes – en verhoort daarmee hun gebed. Waar wij denken in onmogelijkheden, denkt God in mogelijkheden. Hij heeft een plan met de wereld en schakelt mensen in om dat plan uit te voeren, ook al lijkt dat niet te passen in het leven van mensen. Na het verhaal van Elisabeth lezen we namelijk ook dat de engel naar Nazareth gaat, om het jonge meisje Maria te vertellen dat ze zwanger zal worden van de Here Jezus. Een bejaarde én een maagd worden zwanger: in onze beleving is dat totaal onlogisch. Maar God doet wonderen. God works in mysterious ways.

Gods antwoord op jouw bidden

Misschien bid jij God ook al heel lang om een wonder in je leven. Heb je het gevoel dat je anders faalt, of geven anderen jou die indruk. Bedenk dan dat God een plan heeft met je, een bestemming waar je zelf misschien nooit aan zou denken. Iemand stelde eens dat God heeft drie antwoorden heeft op je bidden: ‘Ja’, ‘Nog niet’ of ‘Ik heb iets beters voor jou in gedachten’. Mooi om daarop te kunnen vertrouwen, toch?  

“En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede” (Romeinen 8:28).

 

Meer lezen
In januari en februari volgen we vier bijbelse personen die in hun leven te maken kregen met een 'omweg'. Lees hier ook het verhaal van Rachab.