Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
overgang
4 maart 2019 in Lijf & leven

Waarom je tijdens de overgang vergeetachtig wordt

Zit je in de overgang? Kijk dan niet raar op als je de pindakaaspot drie keer achter elkaar in de koelkast zet of een week te laat ontdekt dat je allerliefste dierbare jarig was. Zo’n rammelend geheugen is zo’n typische hormonenconsequentie, ontdekt Marlies.

Anderhalf jaar geleden - toen ik nog geen idee had van enige overgangs-ontwikkeling in mijn leven - schreef ik een column over mijn rammelende brein. Ik vergat dingen die ik voorheen nooit vergeten zou zijn. Van het geslacht van de baby-to-be van mijn nichtje, tot een uitnodiging voor een verjaardag. Was ik te druk? Was ik overspannen?, peinsde ik. En toen kwam de uitkomst: het was vermoedelijk een aankondiging van de menopauze.

Oestrogeen

Ze bestaan echt, geheugenproblemen tijdens de overgang. Onderzoekers van twee Amerikaanse universiteiten lieten 75 vrouwen van 40-60 jaar allerlei cognitieve tests doen. Tijdens die onderzoeken werd gekeken hoe goed ze nieuwe informatie opnamen, en hoe lang ze zich konden concentreren. Ook werd uitgebreid navraag gedaan naar de overgangskwaaltjes waarmee de dames kampten en werd hun hormoonspiegel opgemeten. Het resultaat: de overgangsdames bleken inderdaad een minder sterk werkgeheugen en zich minder goed te kunnen concentreren.

Geralde Boogaard, Care for Women specialist vertelt: “Vergeetachtigheid wordt veroorzaakt door hormonale schommelingen die plaatsvinden tijdens de overgang. De concentraties oestrogeen en progesteron wisselen tijdens de overgang vaak sterk, iets waar juist het centraal zenuwstelsel op reageert. Hierdoor kunnen vrouwen last krijgen van vergeetachtigheid, verwardheid en concentratieverlies. Er is een onderzoek waaruit blijkt dat vrouwen die in de overgang zitten, vatbaarder zijn voor de ziekte van Alzheimer, al wordt hier door onderzoekers verschillend over gedacht.” 

(lees verder onder de banner)

Hoe reageren vrouwen als ze opeens zo vergeetachtig worden? Geralde: “Het verschilt natuurlijk per vrouw. Sommigen zijn heel laconiek en herkennen het van de puberteit. Anderen maken zich zorgen en zijn bijvoorbeeld bang voor dementie of bang dat het niet meer overgaat. Uitleg hoe het ontstaat, geeft opluchting.”

'Ik adviseer weleens om apart te zitten op het werk'

Zijn er dingen die je zou kunnen doen tegen die vergeetachtigheid? Geralde: “Vergeetachtigheid gaat vaak samen met concentratiestoornis of sterker reageren op prikkels van licht of geluid. Vrouwen kunnen hier last van hebben op het werk of thuis als het druk is. Ik adviseer voor het werk weleens om te vragen of ze apart mogen zitten voor bepaalde klussen waar ze hun aandacht voor nodig hebben. Of om te vragen of ze af en toe thuis mogen werken. Een cliënt van mij zit in een grote ruimte met veel collega’s. Voor haar hielp het om een koptelefoon op te zetten tijdens het werken. Maar briefjes als geheugensteun helpen natuurlijk ook - mits je het briefje niet kwijtraakt, haha. Ik heb zelf ook behoorlijk last van die vergeetachtigheid. Dan loop ik tijdens het koken naar de voorraadkast en dan weet ik niet meer wat ik moet pakken. Ik ga dan door met koken tot dat ik denk: o ja, de pasta moet nog in de pan.”

“Rust pakken, een middagdutje doen helpt echt. Sta stil bij welke ballen je in de lucht moet houden. Soms is het echt te veel en moet je je activiteiten aanpassen. Dit valt niet mee. Zeker als je naast je huishouden ook mantelzorger bent, wat vaak in deze levensfase gebeurt.”

Powernap

“Daarnaast is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten en regelmatig te bewegen. Vitamine B, omegavetzuren en magnesium ondersteunen je hersenfunctie. Beweging is ook goed. Je haalt een frisse neus, je hoofd raakt leeg en je krijgt nieuwe endorfine en dopamine, waardoor je hersenen ontspannen. En dat geeft weer meer gelegenheid om na te kunnen denken. Sommige vrouwen doen tijdens de menopauze vaker een ‘powernap’ in de middag. Na een middagdutje kunnen ze geconcentreerder en actiever werken. Als gezonder eten en lichaamsbeweging onvoldoende helpen, kunnen wij als overgangsspecialisten ook supplementen leveren die ondersteunend werken bij de overgang.”

En vergeet je toch het een en ander? Maak je niet te druk. Zo is het heerlijk om een boek opnieuw te lezen en weer vol spanning uit te kijken naar de afloop. En als je een blunder hebt gemaakt, ben je ‘m misschien ook zo weer vergeten… ;-) 

Wil je meer informatie over dit onderwerp of contact met Geralde Boogaard? Kijk dan hier.

Extra bronnen: Plos OneGezondheidsnet 

Hoe weet je of je in de overgang bent? Lees ook dit artikel.