Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
Kees Kraayenoord
15 april 2019 in Geloof

God zit niet te wachten op mooie praatjes

Tijdens het pauzeprogramma van de Nederland Zingt-dag ontmoet Minella worshipleader en voorganger Kees Kraayenoord in het Eva-café. Een mooi gesprek rondom het thema ‘Houd vol’! “Deel wat er echt leeft in je hart met Hem. Dat is het begin van genezing, herstel, en rust."

Minella: “Kees, heb je genoten vanmorgen?”

Kees: “Jazeker, de Nederland Zingt-dag is natuurlijk heel veel zingen, muziek van een geweldig orkest en mooie koorzang. Als wij zingen met elkaar, bouwt God zijn troon. Hij wordt deel van wat we aan het doen zijn. Dat is te gek eigenlijk: God die hier aanwezig is en zichzelf bouwt! Dat kan een lied ook doen in mijn leven, moed geven om niet op te geven.”

Minella: “Wat heb jij met het thema ‘Houd moed’?”

Kees: “Net als elk mens ga ik over bergen en door dalen. Ik heb kortgeleden mijn broer verloren op jonge leeftijd. Hij was niet ziek en gebeurde plots. Dat zijn momenten dat je met je neus op de feiten wordt gedrukt. Het is maar goed dat we niet de hele tijd bezig zijn met dit soort momenten… Iedere dag mag ik met Gods koninkrijk bezig zijn. Maar soms raakt het leven je op deze manier, en dan zijn het liederen die me op de been houden. Vanmorgen zongen we ‘U bent mijn schuilplaats’. Ik zou niet weten waar ik het zoeken moest als Jezus niet in mijn leven was. Ik begrijp niet dat mensen zonder God willen of kunnen. God zit niet alleen te wachten op mooie praatjes. De psalmen zitten vol met echtheid en grote vragen als: Waarom verlaat U mij? Waarom gebeurt dit? We kunnen zingen en danken, maar mogen ook ons verdriet uiten bij God.”

Minella: “Soms word ik jaloers als ik de psalmen lees omdat het zulke mooie gebeden zijn. Maar zelf bidden zoals in de Psalmen…”

Kees: “Wij leren bidden op een bepaalde manier. Vaak zijn de woorden netjes en gepolijst, en een beetje zoet. Wij moeten leren dat God niet bang is voor onze emoties, voor ons ongeloof. God is God, Hij zit op de troon. Deel wat er echt leeft in je hart met Hem. Dat is het begin van genezing, herstel, en rust.”
 

‘Voor mij is bidden een van de moeilijkste dingen'


Minella: “Is dat bij jou altijd zo geweest, of verandert door de tijd heen?”

Kees: “Ik vind bidden heel moeilijk. Voor mij is het een van de moeilijkste dingen. Misschien door hoe mijn brein werkt: sommige mensen denken dat ik heb ADD heb en dat ik daarom mijn gedachten niet zo goed kan vasthouden. Vandaar dat ik zo graag zing: zingen helpt mij om stap voor stap te gaan in mijn gedachten. Romeinen 8 zegt ook dat de Geest voor ons pleit met woordeloze zuchten. Elke keer als ik loop te zuchten, is dat misschien ook als een gebed. Dus: zucht maar gewoon eens even lekker!”

Kees Kraayenoord

Minella: “Nu zitten we hier, in deze heel grote kerk op de Nederland Zingt-dag. We zingen samen ‘Houd vol’. Straks gaan we weer naar buiten. Wat hoop je?

Kees: “Dat wat we hier beleven, als een deken over ons land gaat. Die boodschap dat God van ons houdt, en ons niet loslaat. Zijn verlossing en bevrijding. Mijn verlangen is dat de kerk, en wij als kerk, de plek wordt waar we God ontmoeten en uitdragen, een beweging van hoop.”

 

‘Ga niet naar de kerk, maar wéés de kerk’


Minella: “Met God leven is niet altijd makkelijk. Hoe doe je dit?”

Kees: “De enige manier is deel zijn van Gods gemeente. Ga niet naar de kerk, maar wéés de kerk. Zorg dat het een plek is om te bidden en uit te stappen. De kerk is de hoop van de wereld!”

Minella: “Maar we leiden hier ook ons ‘huis tuin en keuken’-leventje, waar niet alles zo mooi is, bijvoorbeeld bij ziekte of overlijden. Ook dat is realiteit. Hoe ga je om met dat gat?

Kees: “Er is geen gat! Dat ‘huis tuin en keuken’-leven is het mooiste leven dat er is. Dat is waar God naar zoekt. Gewoon je aardappeltjes schillen en met je gezin zijn. Als we een geliefde verliezen, missen we het gewone meestal het meest. Dat is kostbaarder dan we denken. Het christelijk leven is geen hoogtepuntenleven. Maar God is erbij. Misschien moeten we uit het gat dat je benoemt, en kracht vinden in het gewone.

Ik geloof dat God ons nooit kwijt is. Ja, het wordt maandag en we moeten weer aan het werk, maar God is ons nooit kwijt. Onze perceptie van God is vaak te klein. We draaien het om, we bidden of God er wil zijn. Maar God is zo groot. Wat nou als we het omdraaien: als we helemaal niet bidden dat God er toch is?”

Minella: “Je hebt het lied ‘Houd vol’ geschreven, hoe gaat zoiets?”

Kees: “Het schrijven was een samenwerking met twee vrienden: Tim Hughes en Matthijn Buwalda. We waren in Engeland bij Tim thuis en hadden het over wanneer lijden je leven raakt. Toen kwamen we op de Engelse tekst: ‘Hold on, hold on, our God is strong.’

We hebben toen geen tijd gehad om het af te maken. Maar een week later zaten Matthijn en ik in de schrijfruimte van de kerk. Toen dachten we: kan het niet in het Nederlands? Schrijven is tien procent inspiratie en negentig procent transpiratie, je bent veel aan het proberen en schrappen. Er was niet meteen een kippenvel-moment. Toen het lied af was en we het helemaal gingen spelen, beseften we: dit is voor ons een belangrijk lied, en misschien gaat dat het voor anderen ook worden!”

Minella: “Het lied heeft onwijs veel kracht.”
Kees:
“Vanmorgen hoorden we het getuigenis van Robert. Ik moest daarna zingen, maar ik heb geen noot raak gezongen. Ik was zo emotioneel. Dat juist dit het lied was dat je zingt als iemand bijna overlijdt… Dat dit dan is wat je zingt met je gezin, dat is zo bijzonder. God is zo creatief!”

Minella: “Wat voor zegen wil je de mensen meegeven?”
Kees:
“Ik denk dan toch aan het refrein van ‘Houd vol’. ‘God is voor ons, God is naast ons, God is altijd om ons heen. Eigenlijk wat je leest in Psalm 139: Hij zag ons al in de moederschoot. En dan die belachelijke zin: laat maar komen wat hierna komt, Hij laat ons nooit alleen!”

Klik hier om het lied 'Houd vol' te luisteren zoals het gezongen werd op de Nederland Zingt-dag 2019.

 

Foto's: Willem-Jan de Bruin