Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
burn-out
10 april 2019 in Lijf & leven

Linda heeft een burn-out: ‘De zekerheid van God is groter dan mijn emotie’

Bij de nieuwe ledenwerfcampagne van de EO zijn allerlei verschillende mensen te zien met verschillende verhalen. Zo ook Linda. Zij zit thuis met een burn-out. Door verschillende factoren (onder andere haar werk in de zorg) en haar persoonlijke eigenschappen ‘verloor ze zichzelf’. “Maar jezelf verliezen betekent ook dichterbij God komen.”

“Ik ben opeens heel vergeetachtig. Dat is echt niks voor mij, zo ben ik niet. Laatst was ik een kraammand aan het maken voor een nichtje van me, die moeder wordt. Daar wilde ik ook een fotoalbumpje in stoppen. Ik plakte zo acht van die plakstickers achterop een foto, ik had niet door dat ik de eerste vier er al op had gedaan. Ook vergeet ik zo een afspraak. Ik heb paniekaanvallen en kan me moeilijk concentreren, dat kende ik voorheen ook totaal niet. Mijn hoofd wil wel, maar mijn lichaam is op.

Burn-in

Al voelt het soms alsof ik verzuip, het komt goed. Ik kom dichter bij God en Zijn vuur mag in mij branden. Ik word omgesmolten tot goud, ook al zit ik in die put. Oude pijn en verkeerde denkpatronen worden verbrand en dan kom ik hier uiteindelijk mooier uit. Zo wordt een burn-out geen doffe ellende, maar een zuivering. Daar geloof ik in. Met Gods wonder wordt de burn-out een burn-in.

Ik heb misschien één keer gedacht: God waar bent U? Ik weet heel zeker dat Hij bij mij is, Hij laat zich ook zien door Bijbelteksten heen. Waar ik ook heen ga, daar is Hij bij. Nu ik een burn-out heb, richt ik mijn leven heel praktisch in. Zo geef ik mezelf haalbare opdrachten per dag. Naast het zorgen voor mijn gezin, geef ik mijzelf bijvoorbeeld een huishoudelijke taak en iets om op te ruimen per dag. Ook neem ik echt de tijd om Bijbel te lezen, erover na te denken, met Hem in gesprek te gaan. Door de burn-out kom ik daardoor dichter bij God.

'Toen snapte ik het pas: God doet het voor mij'

Op een gegeven moment kwam ik op een punt dat ik alleen maar aan het geven was.  Ik moest als christen van mezelf voortdurend goed zijn voor de ander, ik dacht dat God dat van me vroeg. Toen luisterde ik naar een podcast van de EO, Eerst Dit. En toen snapte ik het pas. God doet het voor mij. Met andere woorden: ik dacht met de geest van God te werken, maar gebruikte nog steeds de elementen in mijzelf. Eigen kracht klinkt sterk, maar met God ben je in de meerderheid. Ik kan in Zijn aanwezigheid rusten.

Ik probeer steeds meer te delen. In kwetsbaarheid zit ook juist weer kracht. Daarom blog ik nu over de burn-out. Ik maak me altijd heel druk om wat anderen van me vinden, dus dit is echt wel een grote stap voor mij. Wat riskeer ik hiermee? Maar als ik anderen ermee kan helpen, dan ben ik hartstikke blij.

Mensen kijken vaak naar iemand met een burn-out alsof ze zwak zijn, psychisch niet sterk genoeg om alles aan te kunnen. Maar iedereen heeft wel een persoonlijk kruis te dragen. Je weet niet wat er achter iemand schuilgaat, dus mensen moeten voorzichtig zijn met hun oordeel.

Ledenwerfcampagne

Wat ik zo mooi vind aan de EO is de community, het saamhorige. Dat je weet dat je niet de enige christen bent. Ook al is er ook veel diversiteit binnen dat christendom, de programma’s zijn heel toegankelijk. Zelfs voor niet-christenen. Neem bijvoorbeeld The Passion: ik kan het daar ook met mijn niet-gelovige vriendinnen over hebben. Zij hebben het dan vooral over de vorm, maar ik kan dan stiekem genieten van het feit dat het verhaal van Jezus weer een stukje verder wordt verspreid.”

Linda is onderdeel van de EO-ledenwerfcampagne. Een belangrijk initiatief, want leden zijn van groot belang voor het bestaansrecht van de EO. Ben jij al lid?

Linda houdt regelmatig blogs bij, onder andere over haar burn-out. Benieuwd? Klik hier.