Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
geloof
8 april 2019 in Liefde & relatie

‘Mijn vriendin hielp me om God te vinden’

Voor Annette is het geloof onderdeel van haar identiteit. Bij Jaimee is dat het tegenovergestelde. Totdat ze een bijzondere ervaring krijgt en overtuigd raakt van Gods bestaan. “Met mijn vriendin Annette aan mijn zijde ontdek ik steeds meer wie God is.”

Annette: “Jaimee en ik wonen in Katwijk aan Zee. In 2001 leerden we elkaar kennen. Onze vriendjes (nu onze mannen) zijn vrienden van elkaar en daardoor kwamen we met elkaar in contact.”

Jaimee: “Waar Annette een traditionele christelijke opvoeding heeft gehad, is dat bij mij niet het geval. Katwijk aan Zee is een erg christelijk dorp. Je komt dus sowieso wel in aanraking met gelovige mensen. Ergens was ik nieuwsgierig waarom mensen in zoiets zouden geloven. Tijdens het eerste gesprek met Annette vroeg ik aan haar wat het verschil tussen God en Jezus was.”

Annette: “Ik vertelde Jaimee dat Jezus je rugzak wil overnemen als je Hem daarom vraagt.”
Jaimee: “Dat leek mij wel wat. Ik dacht: fijn zeg, als dat zou kunnen!”

'Toen voelde ik opeens een warme windvlaag'

Jaimee: “Annette en ik besloten samen naar een gemeente te gaan en zo kreeg mijn zoektocht naar God een begin. Toch bleef ik enorm worstelen met het idee van geloven. Voor mij was de zoektocht tot een einde gekomen. Op een gegeven moment vertelde ik Annette dat ik het niet kon snappen. In de Bijbel stonden mooie verhalen, maar meer was het voor mij niet. Ik dacht dat ik nooit zou kunnen gaan geloven.”

(tekst gaat door onder de banner)


Annette: “Ik wilde Jaimee tijdens dit proces niet pushen en er ontstond een agree to disagree-situatie: ik was christen, Jaimee niet.”
Jaimee: “In die tijd praatten we niet veel meer over het geloof.”
Annette: “Ik wist dat ik Jaimee niet kon bekeren, maar ik wist wel dat gebed heel veel kracht heeft. Daarom bleef ik samen met mijn man en een andere vriendin intensief bidden voor Jaimee.”

Steun

Jaimee: “Op een gegeven moment kwam ik in een lastige periode terecht. Op mijn werk had ik een moeilijke situatie en ik kwam thuis te zitten. Gelukkig was Annette een goede steun voor me en hielp ze me ook met praktische zaken.”
Annette: “Hoewel we het niet specifiek over het geloof hadden, kwam ik ook in die periode vaak met voorbeelden uit de Bijbel die mij zelf hielpen. Zo kon ik Jaimee bemoedigen.”
Jaimee: “Annette loodste me er echt doorheen. Ze gaf me zekerheid.”

Groot cadeau

Jaimee: “Ik was tot de conclusie gekomen dat ik niet in staat was om te geloven. Toch hoopte ik tegelijkertijd dat mijn twee kinderen zich wel de steun van het geloof konden toe-eigenen.”
Annette: “Door deze wens uit te spreken zette Jaimee de deur van haar hart op een kleine kier.”

Jaimee: “Toen ik zo’n vier maanden overspannen thuis zat, gebeurde er iets heel bijzonders. Ik was in de badkamer en ik voelde me al zo lang zo moe en wanhopig. Ik dacht dat het nooit meer goed zou komen. Toen voelde ik opeens een warme windvlaag. Ik zag een gezicht in een wolk en wist direct dat dit God was. Hij zei tegen me dat Hij van me houdt en dat het goedkomt. Ik dacht eerst dat ik gek werd, maar twijfelde absoluut niet meer aan het bestaan van God.”

Annette: “Jaimee appte mij meteen om over haar ervaring te vertellen. Toen ik Jaimees bericht las, was dat heel onwerkelijk. Ik was ontzettend blij dat God zich geopenbaard had aan Jaimee. Het voelde als een groot cadeau dat ik getuige was van Gods oogst. Ook voor andere christelijke vrienden was dit een enorme bemoediging.”

'Ik ben de enige in mijn gezin die gelooft'

Jaimee: “Na deze ervaring ben ik weer volop aan de slag gegaan om steeds meer van God te leren kennen. Toch betekent Gods openbaring voor mij niet alles. Ik wil niet dat mensen het idee krijgen dat je pas een echt geloof kunt hebben als je een bijzondere godservaring hebt gekregen.

Voor mij is de vriendschap met Annette ontzettend belangrijk geweest en nog steeds. Zonder haar had ik die bijzondere gebeurtenis heel anders kunnen interpreteren. Dat Annette tijdens dit hele proces zo’n geweldige steun is geweest, in combinatie met de bijzondere ervaring van God, heeft me uiteindelijk tot de keuze gebracht om met God te gaan wandelen.”

(tekst gaat verder onder de banner)


Annette: “Ik zag dat de Heilige Geest heel erg in Jaimee aan het werk was en is. Wat me opviel, is dat Jaimee sinds die ervaring allemaal woorden gebruikte die in één lijn stonden met de Bijbel, terwijl ze dat zelf helemaal niet wist. Zo zei ze dat ze het licht had gevonden in haar duisternis.”
Jaimee: “Ik leer op geloofsgebied heel veel van Annette. Zij heeft heel veel kennis en ik heb nog veel te leren."                                                                                             

Elke dag kiezen

Jaimee: “Geloven gaat niet vanzelf. Naast mijn kinderen, die naar een christelijke basisschool gaan, ben ik de enige in mijn gezin die gelooft. Mijn man accepteert dat ik voor God gekozen heb, maar hij kan er zelf niets mee. Ik kan dat wel plaatsen, want ik had vroeger precies dezelfde instelling. Daarom probeer ik ook niemand in mijn gezin wat op te leggen, maar ik ben wel heel open over mijn eigen geloof. Ik ben op zoek gegaan naar een kerk die bij mij past en volg dit jaar belijdeniscatechisatie.

In april ga ik belijdenis doen en word ik gedoopt. Ik moet elke dag opnieuw zelf de keuze maken om God te volgen. Dat ik voor God kies, zegt ook niet dat alles nu goed gaat. Maar het grote verschil is dat ik vroeger in moeilijke situaties in het donker leed, terwijl dat nu in het licht kan. Annette is er tijdens de donkere periode én de lichte periode altijd voor me geweest. ”

Annette: “God kiest zijn eigen weg. Ik geloof dat het allerbelangrijkste voor elke christen is om in Hem te zijn en te blijven. Help elkaar daar ook bij. Geef God de ruimte voor zijn werk en blijf vooral bidden voor mensen die nieuwsgierig naar Hem zijn.”

Alpha & The Passion : wie nodig jij uit?

Op 18 april wordt The Passion uitgezonden op NPO1. Dit jaar is er een bijzondere samenwerking met Alpha Nederland: als je samen met iemand die Jezus nog niet kent, naar het evenement gaat of kijkt, kun je in de weken erna aanschuiven bij allerlei Alpha's door het land. Wie nodig jij uit?

Kijk hier voor meer informatie.