Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
Pasen
6 april 2019 in Geloof

Wat is Pasen?

Pasen: vasten, veertigdagentijd, lijden & sterven. Wat vieren we op deze feestdag waarin dood en opstanding een sleutelrol speelt? In dit artikel zetten we het allemaal nog eens op een rijtje en vind je 3 kaarten om te versturen naar je buurvrouw, vriendin of (schoon)moeder.


Wat is Pasen

Wereldwijd vieren christen het Paasfeest. Het is de viering van de opstanding van Jezus uit het graf, op de derde dag nadat men hem had gekruisigd. Pasen is een belangrijk feest; de kruisdood en de opstanding van Jezus zijn de basis van het christelijk geloof. Vanaf de eerste bladzijde van de Bijbel vertelt God al over de Messias: Jezus, Gods Zoon. Hij zou worden opgepakt, gedood maar op de derde dag weer opstaan. Je kunt de hele geschiedenis van het Paasfeest lezen in de evangeliën: Matteüs 28, Marcus 16 en Lucas 24.


Wat betekent Pasen? 

Maar waarom? Even terug in de tijd. Nadat de Israëlieten, het Joodse volk, jaren als slaven leefden in het land Egypte, zorgde God voor hun bevrijding. Die vierden zij met het Pesachfeest. Tijdens Pesachfeest herdenkt het Joodse volk de bevrijding van de slavernij uit Egypte. Vele jaren later bevrijdt God opnieuw: mensen waren bij God weggelopen, ervan overtuigd dat ze het zonder Hem zouden redden. De relatie tussen God en de mens was hierdoor gebroken met de dood als gevolg. Maar nu bevrijdt God niet alleen het Joodse volk, maar iedereen die in Hem gelooft. Hij brengt door Jezus, Zijn Zoon, verlossing van de dood: de dood is niethet einde! Paasfeest is de herdenking van de bevrijding van de dood en zonde door Jezus. Het is een feest van hoop: het herdenken van wat Jezus heeft gedaan laat ons zien dat Hij door Zijn lijden, sterven en opstanding de dood heeft overwonnen. 


Wanneer vieren we Pasen? 

De periode van veertig dagen die voorafgaat aan Pasen, wordt door veel christenen en kerken als ‘vastentijd’ gebruikt; een periode waarin men veertig dagen lang bewust toeleeft naar Goede Vrijdag, de dag waarop Jezus stierf, en het Paasfeest, de dag van Jezus’ opstanding. Deze vastentijd begint op Aswoensdag en eindigt op Goede Vrijdag. Waar deze vastentijd vandaan komt? Paus Gregorius de Grotestelde de vastentijd in, waarbij hij een voorbeeld nam aan Elia en Jezus, die elk veertig dagen in de woestijn vertoefden. 


Lees verder onder de banner


Is dat nu nodig?  

In de Bijbel gaf Jezus meerdere keren aan dat Hij moest sterven. Zijn dood was nodig om de relatie tussen God en de mensen te herstellen. God is liefde en wil niets liever dan dichtbij de mensen zijn. In Zijn liefde wilde Hij ons mensen sparen voor de dood, dat is de straf voor de zonde, het weglopen bij God vandaan. Daarom stuurde Hij Zijn Zoon Jezus, zodat Jezus in onze plaats kon sterven en de straf die wij mensen verdienden voor eens en voor altijd kon dragen. Jezus’ dood gaf ons door zijn kruisdood nieuw leven; een leven in een herstelde relatie met God. 


De paashaas en z’n eieren 

Misschien is het eerste waar je bij Pasen aan denkt wel de paashaas en paaseieren. Het Paasfeest wordt in de lente, het voorjaar gevierd. Een periode waar in de natuur allerlei nieuw leven begint. Het Paasfeest is een feest van nieuw leven: leven in een herstelde relatie met God. Veel mensen vieren tijdens het Paasfeest het nieuwe leven in de natuur en veel culturen zien eieren als een symbool voor nieuw leven. Naast de eieren is de haas ook een typisch beeld voor nieuw leven, omdat er tijdens de lente altijd veel kleine haasjes geboren worden! Daarnaast staat de haas symbool voor de maan. De datum waarop het Paasfeest gevierd wordt, is afhankelijk van de stand van de maan. Deze gedachten maakten de paashaas en de paaseieren passende figuren tijdens de Paasdagen. Ontzettend lekker natuurlijk, zo’n chocolade-paashaas of paasei! 


Heeft dit artikel je geholpen? Of zit je nog vol met vragen? Misschien heb je na het lezen van dit artikel nog meer vragen dan je al had. Dat kunnen we ons voorstellen. We moedigen je aan om iemand in je omgeving op te zoeken die je kan helpen bij het zoeken naar antwoorden en jou kan uitleggen wat Pasen, wat het christelijk geloof nu inhoudt. Een Alpha-cursus zou hier je hier misschien ook wel erg goed bij kunnen helpen! 

Pasen

 

Hoe download je deze paaskaarten?

Je kunt de leuke kaarten hier makkelijk opslaan door op de button te klikken van de afbeelding die jij graag wilt hebben. Klik vervolgens met de rechtermuisknop op de afbeelding en kies voor de optie 'opslaan als.' Bekijk je deze pagina via je mobiel? Dan kun je de afbeeldingen opslaan door op een afbeelding te klikken en even vast te houden. De optie 'opslaan' komt als het goed is vanzelf te voorschijn. 

Illustraties: Miriam Verkerk