Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
14 augustus 2019 in Geloof

‘Ik mag op deze festivals uitdelen van Gods liefde’

Geraldine is 23 jaar, studeert Social Work, heeft vier jaar geleden God leren kennen en gaat regelmatig naar hardstylefestivals. Ze merkt dat God daar echt aanwezig is en aan het werk is, door de muziek, door de mensen. “Veel mensen zeggen dat die muziek van de duivel is en dat ik daar niet heen moet gaan, maar ik zie dat helemaal niet zo!”

Net een kerkgemeenschap

“De festivals zijn voor mij echt een uitvlucht geweest in een tijd dat ik niet lekker in m’n vel zat. Ik voelde me daar goed, er heerst een sfeer van liefde en mensen accepteren elkaar daar volledig. Heel anders dan wat je soms in de ‘normale’ wereld ziet. Het is eigenlijk net een kerkgemeenschap. Het is voor mij heel duidelijk geweest toen ik uiteindelijk tot geloof was gekomen, dat Hij gebruikt maakt van de mensen op dit soort plekken. Ik heb daar hele dierbare vriendschappen opgebouwd bijvoorbeeld. Door die mensen ben ik ook weer in contact gekomen met God.

Omdat ik steeds zekerder van mijn geloof wordt, praat ik er ook veel over met de mensen om me heen. Het is een deel van mij. Als ze me vragen hoe het met me gaat, dan vertel ik ook over het geloof en hoe het daarmee gaat, want dat hoort nu eenmaal bij mijn hele wezen. Omdat ik er zoveel over praat en diepe gesprekken over het geloof heb met vrienden, zijn er nu al drie van onze vrienden tot het geloof gekomen, superbijzonder!

Steeds vaker hoor ik een Opwekkingslied voorbijkomen die gebruikt wordt in een hardstyleremix.

Samen bidden we nu voor de hele hardstylewereld. Dat daar ook iets mag gebeuren. Er zijn namelijk inderdaad wel nummers die aanbiddend zijn voor de tegenstander van God, maar de afgelopen jaren verschuift daar iets. Steeds vaker hoor ik een Opwekkingslied voorbijkomen die gebruikt wordt in een hardstyleremix. Of een tekst die gaat over hoe het licht wint van het duister. Dan sta je op Defqon met zeventig duizend man God te aanbidden, zonder dat ze het doorhebben. Daar krijg ik echt kippenvel van.

Gebedswandeling

Als we aan het begin van het festival met onze vriendengroep een rondje gaan maken over het hele terrein, dan maak ik daar een gebedswandeling van voor mezelf. Dan zegen ik alle plekken in en hoop ik dat God daar mooie dingen laat gebeuren. Wanneer er een nummer te horen is met een duistere tekst, dan bid ik dat dat niet in de harten van al die mensen mag komen, maar als er dus een christelijk nummer voorbijkomt, dan bid ik dat dat mensen juist wel mag raken. Zo kun je al heel veel betekenen op dit soort plekken.

Op dat moment werd ze helemaal overladen met de Heilige Geest

Eén moment zal ik nooit vergeten. Een vriendin van me voelde zich niet helemaal goed. Ze zat niet lekker in haar vel door allerlei gedachten, dus zij was teruggegaan naar de tent, dat wist ik echter niet. Op een gegeven moment was ik alleen en dacht ik: ik ga even terug naar de camping. Ik kwam haar daar toen tegen. Ze zei dat ze blij was dat ik terug was gekomen en dat ze was gaan bidden. Ik voelde dat God me naar haar had gestuurd en vroeg of ik voor haar mocht bidden. Ik vroeg of ze de Heilige Geest al had ontvangen, maar ze zei: ‘nee, niet dat ik weet.’ Dus daar ging ik voor bidden. Gelijk voelde ze dat het rustig werd in haar hoofd, dus we wilden weer terug gaan naar het festivalterrein. Op dat moment werd ze helemaal overladen met de Heilige Geest, ze begon spontaan van vreugde te huilen. Het voelde voor haar of ze op dat moment bevestigd werd. Ik vond het zó bijzonder om dat samen met haar mee te maken. 

Ik geloof dat ik hier juist mag zijn om uit te delen van Gods liefde

Ik was dit jaar op Defqon in gesprek met een man. Hij had allerlei tatoeages op z’n armen die met het geloof te maken hadden. Hij zei tegen me: ‘We mogen hier toch eigenlijk niet zijn van de kerk?’ Maar waar in de Bijbel staat dat ik niet naar dit soort festivals mag gaan? Sterker nog, ik geloof dat ik hier juist mag zijn om uit te delen van Gods liefde. Dat God me een hart voor deze plek heeft gegeven, om Zichzelf daar zichtbaar te maken. Er zijn zoveel mensen hier die op zoek zijn: naar acceptatie, naar liefde, naar een gemeenschap. Ik bid ervoor dat ze dat mogen vinden in het geloof.

Voor mij hoeft evangeliseren helemaal niet zo groot te zijn. Evangeliseren betekent voor mij uitdelen van Gods liefde en dat kan zo klein zijn als het geven van een compliment of glimlachen naar iemand. Vertel gewoon over wat het geloof voor jóú betekent, dat kan al een ontzettend grote inspiratiebron zijn voor een ander om ook op zoek te gaan naar dat geloof.

Lees ook: Fenneke kwam na een Alpha tot geloof

Foto: Gerard Henninger