Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
Zonder suiker
22 oktober 2019 in Lijf & leven

Getest: een week zonder toegevoegde suikers

Redacteur en zoetekauw Judit probeert een week zonder toegevoegde suiker te eten. Een uitdaging als je een enorme snoepkont bent.

Zonder suiker

Ik snoep als ik stress heb, bak een taart als het buiten regent, haal koeken bij de bakker als er visite komt en begin te snaaien als ik me onzeker voel. Suiker is op zich niet slecht, maar als je er te veel van eet, heb je wel een verhoogde kans op bijvoorbeeld overgewicht en tandbederf. Dat mag dus wel een klontje minder. 

Help, overal zit suiker in

Het is zeven uur in de ochtend en ik heb me niet goed voorbereid. Ik ontbijt graag met een sneetje geroosterd brood, maar tot mijn teleurstelling zit hier ook suiker in. Na nog meer etiketten gelezen te hebben vallen brood, crackers en pap af. Uiteindelijk ga ik met een appel naar mijn werk.

Hoe herken je suikers?

Voordat ik aan deze challenge begon, zocht ik op hoe ik toegevoegde suikers kan herkennen. Zo kwam ik erachter dat er veel verschillende namen zijn voor suikers. Voorbeelden zijn: basterdsuiker, dextrose, druivensuiker, fructose, galactose, geleisuiker, glucose, glucose-fructosestroop, invertsuiker, soglucose, kandijsuiker, kristalsuiker, maïsmoutstroop, maïsstroop, maltodextrine, maplesiroop, melasse, moutsuiker, sacharose, sucrose, trehalose, vanillesuiker

Verder staan de ingrediënten van een product op volgorde. Staat suiker helemaal vooraan? Dan weet je dat er veel suiker in dat product zit. Al aan het begin van deze week merk ik dat het niet realistisch is om helemaal zonder suiker te eten. Fruit, zuivel, granen en groenten bevatten ook suikers. Deze producten heb je nodig en passen in een gezond eetpatroon.

Zoete verleiding

Tijdens een gezellige brainstormsessie trakteert onze producer op zelfgemaakte appelkruimeltaart. Ik sla af, maar het lijkt wel of mijn reukvermogen op scherp staat. Gedurende de brainstorm blijf ik het gebak ruiken. Ik fantaseer hoe ik mijn tanden in de taart zou zetten. Hoe ik de zachte koek proef. Zoet en een beetje zuur. Maar ik blijf standvastig. Ik kan heus wel een weekje zonder toegevoegde suikers.

Koekjes zonder suiker?

Op het internet lees ik dat er ook brood bestaat met maar 0,5 gram suiker. Ik kan dat brood de volgende dag niet vinden in de supermarkt. Wel vind ik uiteindelijk suikervrije koekjes. In deze koeken zit geen suiker, maar wel de zoetstof ‘Maltitolen’. Zoetstoffen vervangen suiker, of een deel daarvan. Ze zorgen ervoor dat deze producten even zoet smaken als producten waar meer suiker in zit, maar ze bevatten minder calorieën. Als ik ‘Maltitolen’ intyp via de zoekmachine van het Voedingscentrum, krijg ik de waarschuwing: ‘Als je er veel van eet of er overgevoelig voor bent, kan het laxerend werken en kunnen krampen, winderigheid of een opgeblazen gevoel optreden.’

Ik heb nog twee lange vergaderingen in mijn agenda staan en dan zijn actieve darmen niet fijn. Maar ik ben zo blij dat ik iets heb gevonden zonder suiker en ik wil zo graag deze zachte koekjes met vulling proeven, dat ik deze waarschuwing in de wind sla. 

‘Kan ik nog niet eens twee dagen niet snoepen?’

Ik heb de supermarkt nog maar net verlaten of ik ruk het eerste koekje al uit de verpakking. Och, dit is zo lekker. Ik las dat je bij zoete trek beter niet iets zoets kunt eten, ook al gaat het om een gezonde snack zoals bijvoorbeeld fruit. Zo blijf je die vraag naar zoet namelijk bevredigen. Een andere tip waar ik beter naar had moeten luisteren: ga niet met trek naar de winkel. Ik heb ondertussen al vijf koekjes op. 

Geen verschil tussen suikers en zoetstoffen

Van mijn diëtiste hoor ik dat het niet veel uitmaakt of je producten eet met suiker of met zoetstoffen. Je lichaam kent namelijk geen verschil in suikers en zoetstoffen. Wel kan het bij sommige zoetstoffen zijn dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. Ik voel me slecht, kan ik nog niet eens twee dagen niet snoepen? 

Cursus

Op de vierde dag heb ik een cursus. Met de dropjes en de koek die op tafel staan in de cursusruimte heb ik geen moeite. Maar als er om 15.00 wordt aangekondigd dat de koelkast is gevuld met frisdrank en het eerste blikje wordt opengemaakt (met dat hemelse ‘klik-tsss’-geluid) krijg ik zin om zo’n zoet drankje weg te klokken. Braaf nip ik verder aan mijn glaasje water. s’ Avonds wisselen mijn man en ik elkaar af in het troosten van ons zoontje die ziek is. Dit is echt zo’n avond waarop normaal gesproken de snacks op tafel komen. Nu blijft het bij thee en die smaakt ook prima zonder iets lekkers erbij.

Suikervrije ontbijtkoek

De werkweek is voorbij en ik besluit om eens lekker te gaan bakken. Ik vind een recept voor ontbijtkoek zonder toegevoegde suikers. Deze koek bevat onder andere dadels als zoetmaker. Dadels zijn vruchten die fruitsuikers bevatten. Na het avondeten pak ik een plak van deze koek en zit de hele avond vol. Het verlangen naar iets zoets is weg. Zou ik dan toch van mijn zoete voorkeur afkomen?

Wat heeft deze 'suikervrije' week mij gebracht?

Deze week is een strijd geweest en ik heb de challenge niet volgehouden. Toch ben ik tevreden want de afgelopen dagen hebben me geholpen gezondere keuzes te maken. Nog steeds lees ik etiketten en doordeweeks wordt er na het avondeten niet gesnoept. Ik ervaar na deze week niet direct lichamelijke veranderingen. Maar het voelt goed om vaker nee zeg tegen koek en snoep. Ik heb weer de regie.

Lees ook: 5 gezonde baksels: van pompoencake tot gezonde brownies