Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
Hoogsensitief
9 oktober 2019 in Lijf & leven

Margreet is hoogsensitief

Wanneer Margreet Bronk (32) op haar twintigste merkt ze dat ze haar volle, door mensen omringde, leven fysiek niet meer trekt, vertelt een collega haar over hoogsensitiviteit. In eerste instantie is ze verbaasd, want: hoogsensitief zijn hoort toch bij gevoelige mensen?

Margreet: “Ik dacht dat hoogsensitiviteit voornamelijk hoorde bij mensen die heel labiel zijn, weinig kunnen hebben en gevoelig zijn voor wat anderen tegen hen zeggen. Zelf houd ik wel van een harde grap en veel zelfspot. Toen ik mijn volle leven niet meer trok en ik last kreeg van duizeligheid door alle onuitgesproken emoties die ik niet kon plaatsen, ben ik gaan lezen over hoogsensitiviteit en heb ik checklisten ingevuld. Tot mijn verrassing dacht ik: o, maar dit bén ik. Ik ben hartstikke hoogsensitief.

Als kind was ik veel schoolziek. Ik had last van hoofdpijn, misselijkheid en buikpijn, tot een uur of vier, want dan ging de school uit en was de druk weer weg. Het liefst wilde ik dan ook thuisblijven bij mijn moeder in een veilige omgeving. Niet omdat mijn basisschooltijd onprettig was, maar omdat ik in een klas zat met dertig leerlingen die de hele dag allemaal emoties uitzonden.

Grenzen stellen aan mijn empathisch vermogen

Toen ik erachter kwam dat ik hoogsensitief ben, ben ik er veel over gaan lezen. Mijn potje energie is sneller leeg, daarom moet ik grenzen stellen. Wanneer het minder goed gaat met mensen of wanneer er dingen spelen, dan voel ik dat aan. Op het moment dat je je daar niet bewust van bent, dan neem je die energie over. Na een tijdje kun je al die emoties niet meer plaatsen. Bij mij uit zich dat dan in fysieke klachten, zoals: duizeligheid, hoofdpijn en migraine.

'Ik moest mezelf leren begrijpen'

Ook na mijn twintigste bleef ik over mijn grenzen heengaan, omdat ik het moment dat ik over een grens heen ging, niet onthield voor de toekomst. Pas tien jaar later ben ik dit wel gaan doen. In die tijd, inmiddels had ik twee kinderen en een baan, speelde mijn hoogsensitiviteit weer op. Twee keer liep ik vast in mijn werk en zat ik tegen een burn-out aan. Mijn empathisch vermogen ben ik toen heel erg gaan doseren. Ik mag me wel inleven in een ander, maar ik mag ook een grens stellen. Dat werd een mind-set. Ik werd me bewust van hoe ik me voelde en waaróm ik me zo voelde.  Ik moest mezelf leren begrijpen. Nog steeds ben ik dagelijks aan het reflecteren op situaties, maar doordat ik dat geoefend heb, kost me dat nu geen energie meer. Mijn leven is nu veel meer in balans.   

'Mijn hoogsensitiviteit biedt ook voordelen'

Nu ik goed in mijn vel zit en niet meer zo vaak overprikkeld ben, merk ik dat mijn hoogsensitiviteit ook voordelig kan zijn. Ik kan er goed zijn voor anderen, want ik voel aan wanneer ze iets nodig hebben. Ik kan een kaartje sturen op het juiste moment of eten voor iemand maken, wanneer ik denk dat dit nodig is. Voorheen deed ik dit ook wel, maar toen kostte het me veel meer energie. Ik deed het eerder plichtmatig, omdat het anders niet oké voelde. Nu kies ik er bewust voor om iets voor een ander te betekenen, omdat ik dat graag wil en de ander het goed kan gebruiken.

Mini-me

In mijn oudste dochter van bijna vijf jaar oud herken ik veel van mezelf. Al vanaf haar geboorte dacht ik: jij bent een mini-me. Ik merkte al snel dat we niet te veel met haar op pad moesten gaan en dat ze niet te veel mensen om haar heen moest hebben, om overprikkeling te voorkomen. Ook had ze al heel jong door hoe anderen zich voelden. Zelf kent ze haar grenzen niet en stuitert ze de hele dag door. Ik probeer ervoor te zorgen dat ze voldoende rust pakt en praat veel met haar over hoe ze zich voelt. Af en toe uit het zich in een hele boze bui en dat mag dan ook gewoon. Dat herken ik van mezelf, er vindt dan een soort error plaats in je hoofd. Praten op dat moment heeft geen zin, dat moet ik achteraf doen.

'Er vindt een error plaats in je hoofd'

Tegen haar juf heb ik niet verteld dat mijn dochter hoogsensitief is. Het gaat niet om het labeltje, maar om de kenmerken die daarachter zitten. Ik heb tegen de juf gezegd: ‘Ze neemt veel in zich op en ze neemt veel over van andere kinderen. Ik hoop dat ze voldoende de rust kan pakken, dat vindt ze lastig, kunnen jullie daar op letten?’ Op deze manier maak ik het heel concreet, zodat anderen er wat mee kunnen.”

Tips van Margreet

Andere vrouwen die merken dat ze hoogsensitief zijn, wil Margreet graag het volgende aanraden:

  • Verdiep je in hoogsensitiviteit en ga er veel over lezen.
  • Zoek gelijkgestemden op. Alleen al de herkenning bij andere vrouwen kan zorgen voor heling.
  • Denk niet: ik moet het maar accepteren. Ga ermee aan de slag en onderzoek wat er voor jou wel en niet werkt.  
  • Geloof in je eigen potentie. Door zelfreflectie, een kwaliteit van hoogsensitieven, kun je veel in je leven veranderen.

 

Margreet is HSP coach, meer informatie vind je op haar website (www.margreetbronk.nl)

Verder lezen: Hoogsensitief: Ik voel, ik voel wat jij niet voelt…