Eva Logo
10 tips om je focus op goede voornemens te houden
31 december 2019 in Hoofd & hart

10 tips om je focus op goede voornemens te houden

Een uitdagendere baan, minder suiker eten, toch die thuisopleiding starten: hoe laat je je goede voornemens slagen dit jaar? Coach en psychosociaal therapeut Leona Aarsen geeft tips.

Volgens Leona is relativering op z’n plaats als het om goede voornemens gaat. “Goede voornemens veronderstellen dat er meer uit het leven te halen is,” vertelt Leona. “Daarom zien veel mensen er – misschien onbewust – tegenop; omdat het ze uitput en nog machtelozer en gefrustreerder maakt. In onze maatschappij heerst de tendens dat alles maakbaar is. Gaat het niet goed met je? Dan ligt het aan jezelf. Van organisaties moeten we onszelf ontwikkelen en opleidingen volgen."

'Mijn cliënten hebben altijd een stemmetje in hun hoofd dat ze niet goed genoeg zijn'

"We weten dat sociale media opgeleukte etalages zijn, maar toch steekt er iets als we de mooie, succesvolle foto’s van anderen zien. ‘Waarom lukt mij dat niet?’ Mijn cliënten, met name vrouwen, hebben altijd een stemmetje in hun hoofd dat ze niet goed genoeg zijn. Ook binnen de christelijke wereld hebben we een ideaalbeeld voor ogen. ‘We zijn toch verlost, we zouden toch de vrucht van de Geest moeten hebben? Als het moeilijk gaat, klopt er vast iets niet aan mijn geloof.’”

Eeuwigheidsperspectief

“Op zoek naar het volle, vreugdevolle leven, raken we steeds verder uitgeput en wordt ons leven steeds leger en vreugdelozer. We hebben niet door dat we steeds verder verwijderd raken van Gods plan voor ons leven. God gunt ons dat onze beste en mooiste kant naar voren komt, een karakter dat op Jezus lijkt. Heel vaak denken we dat Gods plan voor ons in concrete doelen zit. Dat is misschien een middel, maar in eeuwigheidsperspectief is dat minder belangrijk.”

Duizendmaal dank

“We nemen geen genoegen met ‘gewoon’ zijn, we strekken ons uit naar meer. Dat is op zich goed: Spreuken veroordeelt luiheid en roept ons op een voorbeeld te nemen aan de mieren die ijverig werken (Spreuken 6:6). Paulus moedigt ons aan om moedig en sterk te zijn (1 Kor. 16:13). Maar behouden wat je hebt en daar dankbaar voor zijn is soms misschien meer nodig dan weer een zoveelste doel stellen.”

‘Vraag jezelf af: zijn mijn goede voornemens in lijn met hoe God me heeft bedoeld?’

“In haar boek ‘Duizendmaal Dank’ beschrijft Ann Voskamp dat heel mooi. Ze is een intelligente vrouw en had veel dingen kunnen doen met haar leven, maar ze zit op een boerderij moeder te zijn. Ze kiest ervoor zich te richten op dankbaarheid voor wat ze elke dag voorgeschoteld krijgt. Dat betekent wel dat haar kans op iets anders, verloren is gegaan. We staan vaak stil bij de teleurstellingen van de dag, maar we moeten kijken: wat is er om vreugdevol over te zijn?”

Goede voornemens met juiste intenties

“Het is niet verkeerd om goede voornemens te hebben. God heeft ons verlangen naar erbij horen, veiligheid, liefde en waardering gegeven, net als onze behoefte aan schoonheid, plezier en geluk. Maar Hij zegt eerst: Leer Mij kennen, ga een relatie met Mij aan. Al het andere wil Hij ons schenken, maar komt op de tweede plaats. Ik zeg niet dat je je niet hoeft te ontwikkelen, maar vraag jezelf af: doe ik het omdat anderen het van me verwachten, het er beter uitziet? Of is het een innerlijke drijfveer, die in lijn is met hoe God me heeft bedoeld?

'Het is niet verkeerd om goede voornemens te hebben'

Zo werd ik een paar jaar geleden gevraagd voor het alumnibestuur van mijn opleiding. Ik zei ja, maar voelde dat ik dat alleen wilde omdat het leuk op mijn cv staat. Met dat inzicht heb ik uiteindelijk toch bedankt. Ik ben veel verloren met dat soort besluiten, maar ik geloof dat dit ook is wat Jezus bedoelde met ‘je kruis op je nemen’.”

Balans vinden

“Om je doelen te laten slagen, moet je balans vinden. Focus op doelen impliceert controle, toewijding, discipline. Juist daarin loopt onze maatschappij vast: de krampachtige focus op alles wat móet. Je creëert balans door overgave, loslaten. Ruimte maken voor ontspanning, voor niks. Dat schuurt met elkaar – ‘als ik niks doe, hoe kom ik dan bij mijn resultaten?’ – maar balans is een innerlijk vertrouwen dat de langzame weg soms beter is dan het snelle hollen.”

‘Soms bereik je je doelen juist door een beetje te ontspannen’

“Als je jezelf toestaat te vertrouwen wat er op je pad komt, dan groei je. Je leert iets over geduld, vertrouwen, overgave, het ritme van het leven. Het is niet altijd groots en spannend. Mijn cliënten willen vaak zo snel mogelijk uit hun burn-out komen, maar juist in het stilstaan ontstaat ruimte om te voelen. Soms bereik je je doelen juist door de teugels te laten vieren en een beetje te ontspannen.”

10 tips voor een focus op je goede voornemens

1. Ga, voordat je een doel kiest, na of dit doel voortkomt uit de angst om niet goed genoeg te zijn (‘als ik een groter huis heb, dan tel ik mee’) of uit een diepe drijfveer dat recht doet aan hoe God je bedoeld heeft. Wat motiveert jou om dagelijks tijd in jezelf te investeren? Wat levert het je over een jaar op als jij je doel hebt bereikt?

2. Elke dag is een goede dag om te beginnen met een doel of voornemen. Als je echt iets op je hart hebt, hoef je niet te wachten tot 1 januari. Liever niet zelfs.

3. Je kunt beter kiezen voor één doel waar je helemaal voor gaat, dan meerdere die je al gauw niet meer overziet of volhoudt. Less is more.

'Als het niet lukt, zie dat als onderdeel van het proces'

4. Als je een doel hebt gekozen, maak dan een film of foto in gedachten van het eindresultaat. Wat is straks anders dan nu, wat doe jij anders dan nu? Wat voor verschil maakt het voor je? En voor anderen om je heen?

5. Het helpt als je dit einddoel visualiseert; zie onder deze lijst een opdracht hiervoor. Maak een collage, tekening of moodboard dat jou motiveert om aan je doel te werken. Hang dit op een zichtbare plek in huis.

6. Maak een globale planning voor jezelf. Hoe lang wil je aan het doel werken: een jaar, een half jaar, drie maanden? Knip het doel vervolgens op in blokken per maand, week en dag en zet het in je agenda. Bijvoorbeeld: als ik over zes maanden 8 kilo kwijt wil, dan betekent dat zo’n 1,5 kilo afvallen per maand, wat ik wil bereiken door drie avonden in de week te sporten en alleen in het weekend te snoepen.

7. Als je een keer niet kunt houden aan je voornemen, zie dat dan niet als falen maar als onderdeel van het proces. Het is slechts een pauzeknop, morgen is er weer een dag. Wees mild voor jezelf. Niemand is perfect. En het hoeft gelukkig ook helemaal niet.

'Wees mild voor jezelf, niemand is perfect'

8. Zoek een buddy met wie je kunt praten over je doel en je voortgang.

9. Vier ook kleine successen, door bijvoorbeeld een lijstje te maken met dingen waar je dankbaar voor en trots op bent. Maak anderen er ook deelgenoot van.

10. Ontspan, geniet van de reis onderweg. Groei en vooruitgang zijn geen rechte weg, maar een bospaadje met veel kronkels. Vertrouw erop dat God ook in jou het werk afmaakt dat hij begonnen is.

Opdracht

“Schrijf twee scenario’s over hoe je leven over een jaar uit kan zien. Beschrijf het in tegenwoordige tijd. Dat kan in de vorm van een brief van je toekomstige zelf aan je huidige zelf.

Scenario 1 ‘Alles blijft hetzelfde’: Schrijf op wat er gebeurt als je niets verandert aan jouw gedrag en gewoonten. Maak het zo concreet mogelijk.

Scenario 2 ‘Jouw doel is bereikt’: Beschrijf je nieuwe leven waarin jij niet-helpende gewoontes los hebt kunnen laten en positieve hebt kunnen aanleren en volhouden. Hoe ziet je leven eruit wanneer het overeenkomt met jouw goede voornemen?”

Leven met volle teugen

“Soms moeten we accepteren dat we onze omstandigheden niet kunnen sturen: er is ziekte, lijden verlies. Dan moeten we beseffen dat God God is. En binnen de realiteit het leven met volle teugen leven. Een leven van vreugde, ondanks verdriet. Van overvloed, ondanks tekorten of zelfs armoede, van dankbaarheid, ondanks tegenslag en verlies. En van vrede, ondanks de zorgen en een leven van rust, ondanks de hectiek van alledag.”

Leona Aarsen is coach en register psychosociaal therapeut. Hiernaast is ze EMDR Master Practitioner. Ze ziet het als haar roeping en missie om schittering en herstel te brengen aan beschadigde mensen, zodat ze weer een vervuld en vreugdevol leven hebben. anderzverder.nl

Lees ook: Janneke gaat in 2020 emigreren naar Italië