Eva Logo
30 januari 2020 in Uit & thuis

5 tips voor een smerig kinderfeestje

Het organiseren van een kinderfeestje is voor menig ouder een flinke uitdaging. Want hoe bedenk je steeds weer iets leuks en origineels, houd je de kosten binnen de perken én houd je een stel stuiterende kinderen in het gareel? De redactie van ‘De smerige quiz’ (vanaf 1 februari op tv) biedt uitkomst met tips voor een smerig kinderfeestje (en ook nog leerzaam!).

1. HET VIEZE VOETEN SPEL

Als je iets wilt voelen gebruik je bijna altijd je handen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat andere lichaamsdelen hier minder goed in zijn. In dit spel voelen de kandidaten geblinddoekt aan bordjes met verschillende dingen erop. Eén kandidaat doet dit met de handen. De ander met zijn voeten Samen moeten ze bepalen welke bordjes bij elkaar horen. Het spel wordt om beurten gespeeld. Het team dat binnen een minuut de meeste bordjes weet te combineren wint. 

SPELUITLEG

Voor dit spel krijg je één minuut de tijd. Als de timer loopt, beginnen de kandidaten te voelen. De speler die met de handen voelt benoemt wat hij voelt. De speler met de blote voeten gaat tussen de bordjes – die voor hem op de grond staan - op zoek naar het bord wat zijn teamgenoot omschrijft. Denkt de ‘voetenvoeler’ het bord te hebben gevonden, dan heeft hij één kans om duidelijk ‘dit is hem’ te zeggen. De scheidsrechter checkt of het antwoord goed is en schotelt de ‘handenvoeler’ een nieuw bord voor. Voor elke goede combi, krijgt het team een punt, het team met de meeste punten wint.

TEAMS

Het spel wordt gespeeld in twee teams van twee kandidaten per keer. Als het eerste team aan het spelen is, moet het tweede team eventjes op de gang wachten, zodat ze niet zien welke dingen er gevoeld worden. Daarnaast is er een scheidsrechter aanwezig die de tijd en score bijhoudt en de nieuwe bordjes aan de handenvoeler geeft. 

OPSTELLING

De kandidaten zitten klaar op stoelen. Eén met blote voeten met vijf bordjes voor zich op de grond. De ander met uitgestrekte armen aan tafel met één bordje per voelronde. Ze zijn beiden geblinddoekt. 

BENODIGDHEDEN

  • Twee blinddoeken
  • Acht borden/schaaltjes (evt. ook iets om af te dekken)
  • Twee stoelen
  • Tafel 
  • Timer
  • Vijf dingen om te voelen per spel van 2x2 spelers. Voelvoorbeelden: macaroni, slijm, scheerschuim, bloemenkrans, taart, kiezelstenen, piepschuim, zand, druiven, verf, spekjes, confetti, chips, knikkers, pindakaas, spaghetti, bubbeltjesplastic, bolletje wol.

2. NEUSKUNST

Naast ruiken doe je eigenlijk heel weinig met je neus. Maar hoe handig zou het zijn als we zo’n uitsteeksel ook voor andere dingen kunnen gebruiken? Bijvoorbeeld om mee te schilderen! In dit spel gaat één kandidaat zijn neus gebruiken om te tekenen wat er op de kaartjes staat. Het is dan de bedoeling dat de andere kandidaat raadt wat er getekend wordt. Het spel wordt door twee teams van twee personen tegelijkertijd gespeeld. Het team dat als eerste drie woorden heeft geraden wint het spel.

SPELUITLEG

Van elk team gaat er één kandidaat tekenen met de neus. De andere kandidaat gaat raden wat er wordt getekend. De teams krijgen dezelfde kaartjes met tekenopdrachten. De opdrachten hebben als thema ‘lichaam’. Als het antwoord goed is, legt de scheidsrechter het spel stil, noteert het punt en toont beide teams het nieuwe kaartje. 

TEAMS

Neuskunst wordt tegelijkertijd gespeeld met twee teams bestaande uit twee of meerdere personen. Beide teams hebben elk een scheidsrechter die controleert of het woord goed is geraden. Ook geven de scheidsrechters na een correct antwoord beide teams hetzelfde nieuwe kaartje.

SPELREGELS

  • Je mag alleen je neus gebruiken. Handen moeten op de rug blijven. 
  • Als het antwoord geraden is, moet het andere team stoppen met tekenen. 
  • Alleen de scheidsrechter kan aangeven of er een punt is verdiend.

OPSTELLING

Er hangen twee witte bladen aan een muur. Elk team krijgt een bakje met verf. 

BENODIGDHEDEN

  • Grite witte vellen papier (eventueel enkele A4’tjes aan elkaar)
  • Vingerverf 
  • Twee bakjes
  • Dubbele kaartjes met tekenopdrachten
  • Eventueel propjes keukenrol om verf uit de neus te houden

OPTIES VOOR DE TEKENOPDRACHTEN

Oor, poep, neus, mond, oog, tong, handen, voeten, vinger, arm, been, knie, navel, schouder, billen, bot, wenkbrauw, wimper, nagel, hersenen, hart, darmen, longen

Neus

3. ONHANDIG HECHTSPEL

Bijna iedereen heeft een dominante arm, de arm waar je bijna alles mee doet. Stel dat je die arm ineens niet meer kunt gebruiken, dan moet je andere arm die taken overnemen. Omdat je hersenen hier nooit mee hebben geoefend, zorgt dat voor een hoop gestuntel. In dit spel testen we wiens hersenen het best ontwikkeld zijn. De kandidaten hechten samen een grote wond. Hierbij rijgen ze met hun verkeerde arm door de gaten. Wie de wond als eerst helemaal dicht heeft, wint het spel. 

SPELUITLEG

De kandidaten mogen alleen hun niet-dominante arm gebruiken, de dominante arm moeten op de rug blijven. Ze pakken samen een ‘hechting’ (stukje touw) en hechten de wond van beneden naar boven, op de afgesproken manier. Ze steken het touw eerst onderlangs door de wond en maken bovenop een dubbele knoop. De teams mogen zelf bepalen hoe ze dat doen. Als de hechting is geplaatst, gaan ze door naar de volgende. Elk team hecht door tot de snee helemaal dicht is.

Om het iets moeilijker te maken kan een laatste handeling worden toegevoegd: het afknippen van de lange stukken draden met een schaar. 

TEAMS

Dit spel wordt gespeeld door twee teams, bestaande uit twee personen, tegelijkertijd gespeeld. De scheidsrechter controleert na afloop of alle hechtingen goed vastzitten door er een vinger langs te halen. Het team dat de wond als eerst volledig heeft gehecht én waarbij de hechtingen blijven zitten, heeft gewonnen.

OPSTELLING

Op een tafel ligt per team één ‘wond’. Aan weerskanten van de snee zitten 6 gaatjes. Eén gat is alvast gehecht als voorbeeld. Op de tafel liggen vijf stukken koord klaar. Dit zijn de overige hechtingen. Van elke speler is de dominante arm vastgeplakt op de rug. 

SPELREGELS

  • De hechtingen worden geplaatst op de afgesproken manier; beide uiteinden moeten vanaf de onderkant door het gaatje heen en bovenop moet een knoop.
  • De kandidaten mogen alleen hun niet-dominante hand gebruiken.

BENODIGDHEDEN

  • Twee witte canvasdoeken
  • Rode verf met kwast
  • Schaar
  • Zwart bolletje wol of bindtouw geknipt in 12 koordjes van ongeveer 30 cm
  • Optioneel: twee (kinder-)scharen

WOND MAKEN

Stap 1: Verf in het midden van het canvasdoek een rode ‘bloedvlek’.
Stap 2: Knip in het midden van het doek een rechte snee. Dit is de wond. 
Stap 3: Maak voorzichtig met de punt van een schaar zes gaatjes aan weerskanten van de wond.
Stap 4: Maak in beide doeken de eerste hechting als voorbeeld.

4. DUIMLOZE URINERACE

Duimen zijn unieke dingen. Bijna geen enkel dier heeft ze en niemand kan ze zo goed besturen als de mens. Hierdoor kunnen we makkelijk spullen oppakken en vastgrijpen. Maar hoe goed zijn de teams zonder duimen? De kandidaten stormen in dit spel over een ‘plasparcours’. Het doel is om zo veel mogelijk urine uit de wc, in het urinaal te krijgen. Hierbij zijn hun duimen afgeplakt. Het team het urinaal als eerst laat ontploffen, wint het spel.

TEAMS

Dit spel wordt in twee teams van twee deelnemers tegelijkertijd gespeeld. Er is een scheidsrechter die controleert wanneer de emmers tot aan de lijn gevuld zijn.

OPSTELLING

De duimen van de kandidaten worden vastgeplakt met tape. Hiervoor plaats je de duim op de handpalm. Zorg ook dat de vingers helemaal zijn afgeplakt. In de ruimte waar het spel gespeeld wordt, staan drie stations per team:

Station 1: Een emmer helemaal gevuld met water. Hier staat van ieder team één kandidaat met een waterkan.
Station 2: Een tafel met daarop 5 (plastic) bekers. Achter deze tafel staat de andere kandidaat.
Station 3: Twee lege emmers met daarin een streep die aangeeft wanneer de ‘pisbak’ vol is. 

SPELUITLEG

Uit elk team staat een kandidaat bij een station. Bij het startsein vult de speler bij station 1 de kan met water uit de emmer. Hij loopt naar station 2 en vult de bekertjes met water. Daar staat de andere speler die de gevulde bekertjes naar de emmer brengt en daar leegt. Het team dat de emmer als eerst tot de streep heeft gevuld, is de winnaar.

SPELREGELS

  • Je mag alleen je afgeplakte handen gebruiken

BENODIGDHEDEN

  • Vier emmers
  • Tape en eventueel rolletje verband
  • Twee stukjes (gekleurde) tape
  • Water
  • Twee kannen
  • 10 (harde) plastic bekers

5. HET BLINDE BUFFET

Als je iets blind proeft moet je helemaal op je tong vertrouwen. En dat is nog best lastig. Om te testen hoe goed de kandidaten dat kunnen, worden ze in dit spel geblnddoekt, zodat ze blind kunnen proeven.

SPELUITLEG

De kandidaten proeven wat er op het eerste bord ligt. Wanneer ze weten wat ze hebben geproefd, lopen ze naar hun teamgenoot die aan de andere kant van de kamer staat. Hier leggen ze uit wat ze hebben geproefd zonder echt te benoemen wat het is. De scheidsrechter geeft aan wanneer het antwoord goed is. Op dat moment komt het volgende bord tevoorschijn en mag de proever weer proeven. Het team dat binnen 2 minuten de meeste borden goed heeft geraden, wint het spel.

TEAMS

Het spel wordt gespeeld met minimaal twee teams tegelijkertijd, bestaande uit twee spelers. Per team is een scheidsrechter nodig. Die blijft bij een team, geeft proef-borden aan en checkt of het antwoord goed is.

OPSTELLING

In de ruimte waar het spel wordt gespeeld, staat een tafel waarop de proefborden op staan. Aan de andere kant van de ruimte staan de andere kandidaten, een stukje uit elkaar. De proever moet na het proeven zijn of haar teamgenoot ‘blind’ vinden aan de andere kant van de ruimte, door af te gaan op het geluid.

SPELREGELS

  • De proevers moeten het woord omschrijven, ze mogen het niet concreet benoemen.
  • De teams mogen borden ‘passen’. Deze borden moeten dan later wel alsnog worden. geraden om te kunnen winnen.
  • De scheidsrechters mogen de kinderen een beetje helpen.
  • De proevers mogen meer dan een keer van hetzelfde bord proeven. 
  • De kandidaten moeten niet te hard praten, anders verstaan de tegenstanders wat ze zeggen.

BENODIGDHEDEN

  • Vier blinddoeken
  • Zes plastic borden
  • Drie dingen om te proeven, bijvoorbeeld: slagroom(taart), vla, honing, rijstwafels, ontbijtkoek, drop, boterham met hagelslag, citroen, banaan, komkommer, mayonaise, ketchup, naturelchips, etc.

De Smerige Quiz

Laat je hersens kraken en gooi je lichaam in de strijd! Dat is de opdracht in ‘De Smerige Quiz’. Een quiz voor het hele gezin, gepresenteerd door Rachel Rosier en dr. Elbert Smelt. In 'De Smerige Quiz' staat vrolijke verwondering over je lichaam centraal. Hoe bijzonder is ons lichaam en wat kunnen we er allemaal mee? Twee teams van twee kinderen beantwoorden vragen en gaan de strijd aan in spellen waarin hun zintuigen, ledematen en organen centraal staan.

‘De Smerige Quiz’: win de gouden drol of krijg de poepdouche. Vanaf zaterdag 1 februari om 19.25 uur bij de EO op NPO Zapp.

Foto: Willem-Jan de Bruin