Eva Logo
Altijd lijnen
3 februari 2021 in Lijf & leven

Altijd maar lijnen: is dat wel goed voor je?

Veel vrouwen zijn altijd ‘aan de lijn’. De wekelijkse tocht naar de supermarkt is een flinke opgave. Gewapend met een mondkapje, winkelkarretje en boodschappenlijstje ga je de strijd aan. Brood. Maar welk brood? Liever koolhydraatarm, met zo min mogelijk suikers en toevoegingen. De supermarkt lijkt wel een jungle waar je je niet meer doorheen kunt worstelen. Maar is dat ‘altijd maar lijnen’ wel zo goed voor je?

Sharon Numan is voedingscoach en zij pleit voor intuïtief eten en eten met plezier. Voor veel mensen lijkt dit een ver-van-je-bed-show, iets wat voor hen nooit zal kunnen. Het is toch niet elke dag vakantie? Sharon denkt dat dit wél voor iedereen kan: “Het gaat niet om de perfectie van calorieën, maar het maken van gezonde keuzes die bij je passen.” Wij stelden Sharon onze dieetvragen.

Waarom vind jij het belangrijk mensen te helpen met hun voeding?

“Voeding is een grote worsteling voor veel mensen. Vooral hun uiterlijk, hun gewicht en hoe hun lichaam eruitziet. Voeding wordt namelijk vaak gekoppeld aan gezondheid en gewicht. Maar ik wil mensen leren hoe ze rust krijgen in hun eten, in plaats van dat ze altijd maar hopen dat ze nu het goede eten. Dat is ook veel leuker.

Er is veel frustratie bij mensen waarbij afvallen telkens niet lukt. Als je daar rust in krijgt, is er meer energie voor andere dingen. Je gevoel over eten, je lichaam en gewicht neem je overal mee. Het heeft effect op hoe je je voelt op je werk, in relaties, bij je partner of gezin. Het kan een heel groot onderdeel van je leven worden, maar dat hoeft dus niet. Ik hoop dat mensen weer tevreden en blij worden met hun eetkeuzes.”

Wat kom jij vaak tegen tijdens jouw coaching?

“Ik kom vaak mensen tegen die gezonder willen eten, maar wat dan niet lukt. Ze houden het niet vol, krijgen de knop niet om en de motivatie zakt weg. Ik zie ook heel veel mensen die balen van hoe ze eruitzien. Dat vind ik heel heftig. Lijnen is heel menselijk om te doen en ook heel normaal. Maar het brengt vaak meer schade toe dan dat we er echt blij van worden. Ik snap de moed en passie van mensen, maar de teleurstelling en frustratie is pijnlijk. Het ligt heel gevoelig allemaal.”

Helpt lijnen eigenlijk wel?

“De meeste diëten zijn gemaakt om af te vallen. Bijna alle diëten helpen dan ook zolang je het dieet volgt. Zolang je het volhoudt gaat het goed, maar op lange termijn heb je meer kans om aan te komen dan af te vallen. Je ziet wel heel mooie resultaten in het begin, maar het is heel moeilijk vol te houden. Daarna weet je nog minder wat je moet doen en komt de frustratie weer om de hoek kijken. Door het dieet kan je metabolisme (stofwisseling, red.) langzamer gaan werken en daardoor gaat je ‘natuurlijke gewicht’ – het gewicht dat je normaal hebt, zonder dieet – omhoog. Dit kan dan in de loop van de jaren verder omhoog gaan.”

‘Je mag best een voedingssnob worden’

Sharon Numan
Sharon Numan

Wat doet het met je lichaam als je steeds maar weer een ander dieet volgt?

“Het maakt eigenlijk niet uit welk dieet, of je nou steeds wisselt of steeds hetzelfde dieet volgt. Als je een dieet begint, leer je bepaalde regels van dat dieet. Bijvoorbeeld bij een koolhydraatarm dieet: brood en bananen zijn slecht. Je neemt dat als waarheid aan en gaat dat toepassen in je eten. Als je stopt met het dieet, blijft een aantal van die regels hangen. Dan denk je alsnog: ‘oei, ik moet niet te veel bananen eten’. In je hoofd wordt dat steeds gecompliceerder. Er zijn steeds weer nieuwe eetregels die je een beetje onthoudt. Die hebben invloed op de keuzes die je maakt, zelfs als je niet op dieet bent. Het wordt helemaal ingewikkeld als je normale voedingsproducten dan ook fout vindt, dan wordt eten heel emotioneel en vervelend.”

Hoe doorbreek je die vicieuze cirkel? Hoe gaat de knop nu echt om?

“Eigenlijk door gewoon even stil te staan. Bedenk: dit is wie ik nu ben, waar ik nu ben en hoe ik nu eet. Probeer dat onder ogen te zien en te accepteren. Het is leuk om gezonde keuzes te maken waar jij je goed bij voelt. Bijvoorbeeld: ik wil meer groenten eten, hoe ga ik dat doen? Als je een heel drukke baan hebt, ziet je dag er anders uit dan wanneer je thuiszit en eet je dus ook anders. Kies nieuwe gewoonten die voor jou werken en passen bij jouw levensstijl. Pas die toe in heel kleine stapjes en zie het niet als dieet. Er zijn zoveel opties om gezond te eten, de mogelijkheden zijn eindeloos.”

‘De mogelijkheden om gezond te eten zijn eindeloos’

Wat helpt om gezond maar toch met plezier te eten?

“Het plezier is belangrijk. Luister naar wat je lichaam nodig heeft, daar doe je je lichaam het meest een plezier mee. Als je al het lekkers weghaalt uit je dieet, merk je dat je er veel meer van eet als je het dan een keer wel mag eten. Je moet het meer zien als onderdeel van jouw eetpatroon: daar zit af en toe iets lekkers bij. Je hebt het bekende maaltijdpatroon van zes tot zeven eetmomenten per dag, dat volgen veel mensen ook onbewust. Je middagtussendoortje kan best iets gezonds zijn, maar doe dat snoepje er dan ook bij. Plan het, in plaats van dat het niet mag. Dan kan je er ook lekker van genieten.”

Heb je concrete tips voor de lezers die ‘altijd maar lijnen’?

  • “Zoetigheid, dingen die we niet mogen: het verboden voedsel. Probeer het eens heel bewust te eten. Wat vind je hier eigenlijk van? Misschien merk je wel dat je het eigenlijk niet zo bijzonder vindt, ook al dacht je van wel. Je mag best een voedingssnob worden: als je dan chocola eet, eet dan de allerlekkerste.
  • Zorg dat je elke dag genoeg eet en dat je je verzadigd voelt. Dan krijg je minder de neiging om op een ander moment te overeten of te snacken.
  • Als je het moeilijk vindt om goede keuzes te maken, volg dan een structuur zoals het bekende maaltijdpatroon. Dat zorgt dat je in ieder geval iets eet en helpt om genoeg te eten.”

Lees ook: Jouw schuld dat ik te dik ben (?)