Eva Logo
weinig likes balans Instagram
2 februari 2021 in Lijf & leven

Je bent méér dan de likes die je krijgt

Geef maar toe, stiekem vind je het best jammer als je bericht op social media weinig likes krijgt. Hoe vind je een balans tussen willen groeien op Instagram, en niet je identiteit daaruit halen? Sietske van het populaire @travelmanyroads vertelt hoe zij omgaat met die verslavende factor van Instagram en hoe ze God daarbij betrekt.
weinig likes balans Instagram

Ze leven in een hippe camper, komen op de mooiste plekken ter wereld, ontmoeten kleurrijke mensen en spelen gitaar bij het kampvuur: Sietske (30) en haar man Herman (28) leiden een behoorlijk fotogeniek leven. Hun account @travelmanyroads, waar ze hun avonturen delen, heeft inmiddels dan ook meer dan twintigduizend volgers – dat is heel wat voor een Nederlands ‘van life’-account.

In 2017 is hun idee: acht maanden reizen met een camper om te focussen op hun talenten, hun huwelijk en de relatie met God. “We misten wat in ons leven in Nederland”, vertelt Sietske. “We werden opgeslokt door verwachtingen en werk en hadden weinig tijd voor dingen die we écht belangrijk vinden.” Ze knappen een camper op en vertrekken. Die acht maanden zijn inmiddels drie jaar geworden. Tijdens hun reizen maken ze muziek en vertellen ze de mensen die ze ontmoeten over Jezus.

Perfect plaatje

Vanaf het begin nemen Sietske en Herman hun volgers mee in hun avonturen. “Het leek ons leuk om een Instagramaccount te beginnen, zodat familie en vrienden ons kunnen volgen. Soms denk ik weleens: hoe hebben wij óóit twintigduizend volgers gekregen? In het begin hebben we wel veel gepost. Herman is echt een perfectionist, hij was weleens onrustig dat we iets moesten posten. Die druk leidt ook tot prestatie, daardoor bleven we wel groeien.

We zijn wel altijd dicht bij onszelf gebleven. Natuurlijk vinden we een perfect plaatje mooi, fotografie is voor ons allebei een creatieve uitlaatklep. We zijn weleens onderweg ergens gestopt om een mooie foto te maken. Voor Instagram, maar ook voor in m’n eigen analoge fotoboek. We hebben weleens iets gepost omdat we wisten dat een foto het goed zou doen, maar dat was niet ons uitgangspunt.”

Meer dan mooie foto’s

“Ik snap wel dat mensen jaloers kunnen zijn op ons leven, maar ik wil altijd naar buiten brengen dat dromen er zijn om uit te laten komen. Ik hoop dat deze jaloezie resulteert of omkeert in inspiratie. We willen mensen niet jaloers maken, maar inspireren. Wij zijn ook maar gewoon gegaan. Angst is een van de slechtste raadgevers. De Bijbel is er duidelijk over: angst is niet van God. Natuurlijk ga je als vrouw niet in je eentje door de hoofdstad van Argentinië lopen, je moet wel logisch nadenken. Maar ik denk dat de duivel angst gebruikt om mensen van hun bestemming af te houden. Juist in dat stukje waar iets onmogelijk lijkt, laat God zien dat Hij je niet in de steek laat. Angst is er soms wel, maar je moet erdoorheen.”

‘We willen volgers laten zien dat God hen met een reden op aarde heeft gezet’

En daarmee willen Sietske en Herman hun volgers inspireren. “Ik wil dat onze posts méér zijn dan alleen mooie foto’s. We delen ten eerste wat we doen, dat vind ik ook leuk om zelf later terug te kijken. Daarnaast willen we mensen laten zien: je bent voor meer gemaakt dan je nu doet. God heeft jou met een reden op de aarde gezet. Onze bestemming en identiteit ligt in Jezus, daar vandaan mag je dromen gaan naleven. We delen hoe gaaf een leven met Jezus kan zijn. We krijgen ook vaak reacties van niet-christelijke volgers. Dan is ons account letterlijk een evangelisatiemiddel.”

Geen slaaf van sociale media

“Toen we merkten dat ons account groeide, zijn we actiever geworden. We deden samenwerkingen met bedrijven en dachten na over goede momenten om een bericht te plaatsen. Ik heb soms wel gebaald als een mooie foto minder likes had. Ik weet nu dat dat kan komen doordat het bijvoorbeeld op het verkeerde moment gepost is. Hoe meer likes, hoe zichtbaarder je bent, zo werkt het algoritme. En hoe actiever je bent, hoe meer volgers je krijgt. Dat is het verslavende eraan. Omdat ik dat weet, doet het me niks. Natuurlijk vonden we het leuk om meer volgers te krijgen, maar dat is m’n wereldse kijk. Uiteindelijk word je er niet gelukkiger van. We hebben nooit onze identiteit erin gezocht.

Op sommige momenten wilden we echt groeien in het aantal volgers, ook om mensen te inspireren en een positief geluid te laten horen. Aan de andere kant ben je daardoor wel veel met je telefoon bezig, terwijl je meer in het moment wilt leven. In hoeverre wil je meewerken aan die verslavende factor van Instagram? Zo’n like is ook maar een hartje.”

Motivatie

“Ergens is het niet verkeerd dat je deelt wat je maakt, het is leuk als mensen het zien. Maar het is gevaarlijk als je er je identiteit uithaalt. Je motivatie is belangrijk: waarom deel je een bepaalde foto, wat laat je zien? Wil je reacties als ‘wat ben je knap’? Vooral veel jonge mensen zijn daarmee bezig: het aantal likes dat je krijgt, bepaalt wie je bent. Dat is het verdrietige eraan. Instagram zal je nooit vervullen. Het is belangrijk om eerlijk te zijn, niet alleen maar ‘kijk wat voor een geweldig leven ik heb’. Gebruik Insta om elkaar te helpen.”

‘God wil betrokken zijn bij je leven, ook bij wat je deelt op sociale media’

“Ik heb tegen God gezegd: ‘Heer, wij laten het los. We gaan iets posten waarvan we denken dat het leuk is, U mag bepalen wie het ziet.’ Dat is het mooie van een relatie met Jezus hebben: de Heilige Geest overtuigt je van wat je wel en niet moet doen. Hij wil betrokken zijn bij je leven, óók bij wat je deelt op sociale media. Breng het in gebed. Stel dat je post maar door één of twee personen wordt gelezen, maar dat ze er wel door worden opgebouwd, dat is dan toch geweldig? Uiteindelijk gaat het niet om de hoeveelheid, maar om harten die veranderd worden.

Instagram is gericht op de wereld, helaas is er meer troep te zien dan goede dingen. De Bijbel zegt: richt je op wat eervol is en lof verdient. Waarmee willen we onszelf vergelijken of door laten beïnvloeden? Instagram is ook super inspirerend. Kijk naar je motivatie van binnenuit. Een belangrijke vraag is: besteed ik evenveel tijd aan Jezus als aan sociale media? We vinden het heel lastig om stille tijd te vinden, maar makkelijk om half uur te scrollen."

Mediavasten

In 2020 zijn Sietske en Herman een Mission School gaan volgen in de Verenigde Staten, een soort discipelschool gericht op evangelisatie onder de jeugd. Onderdeel van het programma is tien weken vasten van sociale media. “Herman heeft het niet gemist, omdat hij merkte dat het niet altijd een goede invloed op hem had. Ik miste het af en toe wel echt, ook omdat het een creatieve uitlaatklep voor me is. Maar er was sowieso geen tijd voor. Nu heb ik het idee dat Instagram een gezond deel in ons leven heeft. We posten wanneer we het leuk vinden of wat te vertellen hebben.”

Van een redelijk vrijblijvende manier van evangelisatie, zetten Sietske en Herman nu stappen om doelgerichter daarmee bezig te zijn. “We bereiden ons voor om zendeling te worden. Of we verdergaan met de bus, weten we niet. Ons account verandert daardoor ook een beetje van #vanlife – het reizen in een camper – naar meer reizen zonder de bus.”

Weten hoe het avontuur van Sietske en Herman begon? Dat lees je hier.

De avonturen van Sietske en Herman blijven volgen? Dat kan via @travelmanyroads op Instagram.