Eva Logo
Gerda Vink profesional organizer
2 februari 2022 in Lijf & leven

'Achter een huis vol rommel zit vaak veel verdriet'

Gerda Vink is professional organizer en bracht samen met haar collega’s het verhuiswerkboek: Zo verhuis je slim: hét werkboek voor een soepele verhuizing uit. Maar Gerda’s werk gaat verder dan alleen het ordenen van rommelige huizen. ''Het gaat ook om de eigenwaarde van mensen.''

“Elk voorwerp heeft een verhaal,” legt Gerda uit. Lachend vervolgt ze: “En de mensen bij wie ik kom, hebben vaak een hoop voorwerpen.” Een gesprek dat haar in het bijzonder is bijgebleven was met een vrouw die een moeilijke jeugd heeft gehad. “We vonden tijdens het opruimen een vaantje van een evenement uit 1953. Ze vertelde dat het om een uitje ging waar ze als 8-jarig kind enorm naar uitkeek. Wel moest ze van haar ouders eerst onder de douche. Ze was bang voor de leidingen die tikten wanneer je de douche uitdraaide, dus op die schoonmaakbeurt zat ze niet echt te wachten. Krijsend heeft ze eronder gestaan. En toen ze uiteindelijk uit de douche vandaan kwam, waren haar ouders zonder haar weggegaan. Ze bleef ontredderd achter.

Ze vertelde dat ze het vaantje wilde bewaren vanwege de herinnering. Ik vroeg: Is het een fijne herinnering? ‘Nee, zeker niet,’ zei ze. Daar dacht ze even over na en toen stopte ze het in de prullenbak. Je kunt je beter omringen door spullen die mooie herinneringen bij je oproepen.’’

Professional organizer

Gerda (52) beschrijft zichzelf als een praktisch mens. Van mensen helpen wordt ze blij en daar past haar beroep goed bij. ‘’Voordat ik organizer werd werkte ik voor Stichting Present. Daar werd ik gelukkig van opruimprojecten. Ik zag dat mensen lucht en rust terugkregen als wij ze geholpen hadden. Na elf jaar besloot ik ander werk te gaan doen. Ik ben de opleiding professioneel organizer gaan volgen en ben mijn eigen bedrijf gestart.

'Ik heb een ontzettend breed scala aan klanten'

Tijdens het opruimen helpt het om in kleine stapjes te werken aan resultaat. Als je een klein deel van je kast hebt opgeruimd word je snel enthousiaster om ook andere rommel aan te pakken. Vervolgens is het de kunst om het dan bij te houden. Daar train ik mensen ook in. Een dagelijks opruimrondje om het bij te houden kost je veel minder energie dan een grote opruimactie.

Ik heb een ontzettend breed scala aan klanten. Mensen met een persoonsgebonden budget die in beeld zijn bij de gemeente bijvoorbeeld, maar ik heb ook particuliere klanten. Dat zijn vaak mensen die veel gebeurtenissen in korte tijd hebben meegemaakt. Hun huishouden is daardoor zo ongestructureerd geworden dat ze het niet meer overzien. En dan zijn er ook nog zakelijke klanten. Ondernemers die het lastig vinden om hun agenda bij te houden of om prioriteiten te stellen. Een klant met vijftiendhonderd ongelezen e-mails. Dan vraag ik: Wat zou je daarmee willen? Net als met spullen kun je ervoor zorgen dat je minder mail binnenkrijgt. Als je je abonneert op allerlei nieuwsbrieven krijg je een enorme stroom aan mails binnen. Ik adviseer altijd om kritisch te kijken naar nieuwsbrieven. Leg de regie bij jezelf.

Ik kom veel creatieve mensen tegen die allerlei spullen voor hun creativiteit hebben. Zij zien overal mogelijkheden in, maar verzanden in al hun spullen. Ze raken overprikkeld door alle spullen en kunnen daardoor niet meer creatief zijn. Mijn tip is: clusteren. Alle kaarten bij elkaar en alle stofjes bij elkaar. Vervolgens ga je een keuze maken in de hoeveelheid kaarten en stoffen die je wilt hebben. Tijdens het opruimen werk ik in vier fases: overdenken, opschonen, organiseren, en onderhouden.''

‘Een rommelig huis kan me niet gek genoeg zijn’

''Als een huis extreem vies is, worden er andere middelen ingezet. Ik kom in beeld als er opgeruimd moet worden. Lijkt een huiskamer te erg voor woorden? Dat vind ik juist heerlijk. Het kan het me niet gek genoeg zijn. Soms werk ik ook samen met een psycholoog of ambulant begeleider. Samen kijken we dan naar wat het beste is voor iemand. Het gaat ook om de eigenwaarde van mensen. Het is heel kwetsbaar om om hulp te vragen. Er zit vaak veel verdriet achter de rommel die er is ontstaan. Mensen die veel te maken hebben gehad met afwijzing bijvoorbeeld, en nu hun heil zoeken in spullen.

Gerda Vink profesional organizer

Veel van mijn klanten hebben ADHD; mensen van goeie wil, maar ook snel afgeleid. Ik zie klanten op leeftijd die de diagnose niet hebben gehad, maar bij wie je kan aannemen dat ze ADHD hebben. Ze zijn vaak afgekeurd op school. ‘Het wordt nooit wat met jou,’ is hun verteld. En thuis kregen ze geen erkenning.

Met trucjes kan je jezelf veel aanleren en trots zijn op jezelf. Daar zijn veel complimenten voor nodig. Ik heb bijvoorbeeld een klant boven de vijfenzeventig. Thuis kreeg zij altijd te horen: ‘Jij hebt geen kledingsmaak.’ Er was bij haar ingeramd dat zij geen smaak had, maar haar zus wel. Daardoor kocht ze voor de zekerheid een blouse in drie kleuren. Dan zit er altijd wel eentje bij die goed is, zo was haar redenering. Ze heeft kasten en koffers vol kleding die ze nooit draagt.''

‘Ik geloof dat iedereen oké is zoals je bent, soms heb je gewoon even hulp nodig’

''Een ander verhaal dat me raakte hoorde ik tijdens een workshop die ik gaf. Daar zat iemand heel verdrietig op een stoel. Toen ik met haar in gesprek raakte stroomden de tranen over haar wangen. Ze had de spullen van haar overleden ouders en zus geërfd. De pruik van haar zus had ze in haar huiskamer staan. Wat zie jij als jij naar die pruik kijkt?, vroeg ik haar. ‘Dan zie ik mijn zus,’ antwoordde ze. De pruik kon ze niet wegdoen of opruimen, ‘want dan voelt het alsof ik mijn zus in een doos stop,’ legde ze uit. Ze zou als herinnering ook kunnen kiezen voor een mooie foto van haar zus uit de tijd dat het goed met haar ging. Nu gaf deze tastbare herinnering alleen maar verdriet. Dat raakt mij enorm.”

''Het grootste vooroordeel dat ik vaak te horen krijg over mijn werk is dat mensen denken dat ze van alles van mij moeten weggooien. Dat is echt niet zo. Er moet niks. Samen met mijn klant bekijk ik wat hij of zij wil behouden en waarom. Mijn doel is om rust, ruimte en overzicht te creëren voor mijn klanten.

Ik geloof dat iedereen geliefd is en dat je oké bent zoals je bent. Soms heb je even hulp nodig. Net als dat het moeilijk kan zijn om af te vallen, en je daarvoor een trainer of gewichtsconsulent inschakelt. Zo kun je ook een organizer inschakelen om je weer op weg te helpen zodat je het daarna weer zelf kunt.’’

Verhuistips

Om mensen te helpen bij verhuizen schreef zij samen met haar collega’s het verhuisboek Zo verhuis je slim. ‘’Verhuizen heeft niet altijd een positieve aanleiding. Een scheiding of verlies van iemand zijn verdrietige aanleidingen n om te moeten verhuizen. Daar kun je goede hulp bij gebruiken. Vrijwel altijd ervaren mensen stress bij verhuizen. Mijn belangrijkste verhuistip is: begin op tijd met plannen en opschonen. In ons boek leggen we ook uit hoe je hulp kunt inschakelen zonder zelf de regie te verliezen.

'Heb je een gezin? Wees dan samen verantwoordelijk voor het opruimen'

Een andere makkelijke tip om snel orde te creëren in je huis is door overzicht aan te brengen. Leg soort bij soort. Speelgoed bij speelgoed etc. En geef spullen een vaste plek. Heb je een gezin? Wees dan samen verantwoordelijk voor het opruimen. Ook kinderen kunnen hun eigen jassen ophangen en hun speelgoed opbergen.’’

Tot slot krijgt Gerda de vraag voorgelegd die je je stiekem wilt stellen aan elke organizer: is haar eigen huis altijd netjes? Gerda antwoordt lachend: ‘’Eigenlijk wel. Ik ben geen perfectionist, maar als ik heb gewerkt in een rommelig huis, dan trek ik thuis een kastje open en ga dat opnieuw organiseren. Heerlijk. Mijn echtgenoot houdt gelukkig ook van orde, dat scheelt.’’

Lees ook: Rust zoeken: 'Ik maak van de opbergkast een mama-kast'

Zo verhuis je slim: hét werkboek voor een soepele verhuizing. Gerda Vink, Chloé van Driel en Mieke van Driel, 56 blz, €12,95 (te bestellen via: gerda@overviewcoach.nl)