Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
1 augustus 2018 in Uit & thuis

Zomervakantie: Tijd om in 10 stappen de balans op te maken

Maak jij de balans voor jezelf weleens op in een periode van rust? Agnes Huizenga is coach en doet dit elke zomer. In tien stappen helpt ze je om voor jezelf helder te krijgen waar je nu als persoon staat en waar je verandering in wilt brengen.

Het is weer zomervakantie: één van de twee momenten van het jaar waarop ik stilsta bij hoe mijn leven eruitziet. Waar ben ik tevreden mee, wat zou ik anders willen? Het einde van het jaar is ook zo’n moment, maar de zomer springt eruit, simpel omdat je dan meer tijd hebt en vaker dingen hebt afgerond.

Mijn man zucht altijd: ‘O, hebben we een Agnesmomentje? Wil je weer evalueren en vooruitkijken?’ Om me vervolgens te overladen met creatieve ideeën. Echt rustig zal m’n leven niet gauw worden.

 

Stap 1 – Ga ervoor zitten

Zoek een plek waar je je lekker voelt, leg je telefoon weg en zorg dat je niet snel weer iets anders moet doen. Houd een pen en papier (lekker ouderwets) bij de hand om op te schrijven wat er opkomt aan dingen die je nog moet doen, zodat je die kunt parkeren. Zo, dat komt later.
 

Stap 2 – Betrek God erbij

Dank God voor de afgelopen periode. En vraag Hem om zijn licht te geven op jouw weg, zodat je ontdekt wat zijn bedoeling is. Vraag Hem of Hij je wilt leiden door de Heilige Geest. Om meer en meer het leven te leiden dat Hij voor je heeft.
 

Stap 3 – Blik terug

Ga in gedachten de afgelopen maanden na. Wat ging soepel, wat niet? Wat waren de dingen waar je blij van werd? Bij welke herinneringen krijg je een knoop in je maag of welke dingen vermijd je om aan te denken? Het is nu de tijd om dat op je gemakje te onderzoeken.

Als je het fijn vindt: schrijf de belangrijkste dingen op.
 

Stap 4  - Check dat wat je energie geeft

De dingen die je energie gaven, kun je die de komende tijd voortzetten? Misschien zelfs uitbouwen? Check of wat je hebt opgeschreven past bij wie je bent. Dus bijvoorbeeld: als je van gastvrij zijn energie krijgt, staat dit op je lijstje? 

Is er iets waarvan je weet dat het bij je past, iets waar geen ruimte voor was?
 

Stap 5 – Ga nare gevoelens langs

Waar heb je geen prettige herinnering aan? Wat was daar de reden van? Soms is er een taak die nu eenmaal bij je leven op dit moment past, maar die je niet zelf zou uitkiezen. Dat heeft iedereen, dat is niet erg zolang er genoeg balans is. Mogelijk is iets verdrietigs gebeurd. 

Het kan ook zijn dat er iets op je weg kwam waar je ‘op leegloopt’, wat enorm veel energie kost zonder dat je er blij van wordt. Dan is het goed om te kijken wat je daarin kunt afstoten of veranderen.
 

Stap 6 – Maak de balans op

Kijk nu eens naar de balansen in je leven. Hoe was de verhouding werk–vrije tijd? Kon je aandacht geven aan ontspanning en vriendschappen op een manier die bij je past?

Kijk wat nodig is om dichtbij een gewenste situatie te komen en onderzoek of dat haalbaar is. Wat staat eventueel in de weg? Waar ben je echt zelf verantwoordelijk voor en wat zou je eventueel kunnen delegeren? 

Noot: deze stap vraagt tijd. Hier kunnen ook emoties bij komen kijken. Bijvoorbeeld angst om de controle kwijt te raken als iemand anders de was gaat doen. Of angst om betekenis te verliezen als je niet meer altijd oppast op je kleinkind. Of angst voor het verlies van de relatie of voor afwijzing omdat je een taak neerlegt of iets minder intensief gaat mantelzorgen. 

Wees creatief in het onderzoeken welke alternatieven er zouden kunnen zijn. Kleine stappen kunnen al veel verschil maken. Soms kun je bijvoorbeeld een tv-avond inruilen voor een cursus Spaans. Of door boodschappen te laten bezorgen een dagdeel vrijhouden voor dat vrijwilligerswerk dat je al zo lang wilde doen.
 

Stap 7 – Bid en dank

Dank God voor alle dingen in de afgelopen tijd en vraag Hem om het te zegenen. Vraag bij het goede om bevestiging en  het moeilijke om Zijn kracht om het te gebruiken. Voor jou en voor Zijn doel met jou. Je vraagt hiermee geen zegen voor de moeilijke gebeurtenis,maar voor positieve gevolgen ervan.
 

Stap 8 – Maak het bespreekbaar

Laat je nieuwe ‘jaarplan’ een nachtje bezinken. Bespreek het met een goede vriend(in) of je partner. Vraag hen hoe zij naar je kijken, wat zij je gunnen voor het nieuwe seizoen. 
 

Stap 9 – Wen aan het idee

Fantaseer over wat je anders gaat doen en hoe dat voelt.
 

Stap 10 – Voer het uit

Nu je voor jezelf de balans hebt opgemaakt, is het tijd om het ook daadwerkelijk uit te voeren. Gelukkig sta je er nooit alleen voor!

 

Tekst: Agnes Huizenga