Icon--npo Icon--EO Icon--eva Icon--eva-slogan Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo
Gezond met Sonja Grandia
15 april 2019 in Lijf & leven

Gods gezonde groentetuin

Wie zou beter weten hoe we gezond kunnen eten dan Hij die alles heeft gemaakt? Onze Schepper heeft als een soort hemelse chef-kok een uitstekend menu voor de mens. Orthomoleculair therapeut Sonja Grandia beschrijft hoe dit eruit zou kunnen zien.

Iedereen is er wel van overtuigd dat groente en fruit zeer hoog scoren als we het hebben over voeding en je gezondheid. Gelukkig hebben we van deze voedingsmiddelen een zeer ruime keuze tot onze beschikking. Denk maar eens aan alle soorten groenten, vruchten, aardappelen, zaden, noten, granen, bonen, peulvruchten, kruiden en specerijen die er zijn! God heeft dit plantaardige zaaddragende voedsel gemaakt en uiteraard, Hij wist wat Hij deed…

Tegen ziekten en kwalen

Wist je bijvoorbeeld dat chlorofyl, dat groene materiaal in planten, haast dezelfde molecuulstructuur heeft als hemoglobine (zuurstof transporterend eiwit) in menselijk bloed? Dat chlorofyl voorziet ons bloed van zuurstof en voedingsstoffen. Bijvoorbeeld bètacaroteen (provitamine A), antioxidanten, verteerbare eiwitten en vezels die ons versterken en beschermen tegen allerlei ziekten en kwalen.

Vers, puur en onbewerkt

Net als manna (Exodus 16:31) dat binnen een dag (of bij de sabbat binnen twee dagen) opgegeten moest worden omdat het anders zou gaan bederven, zijn de voedingsmiddelen die God gemaakt heeft, puur natuur. Ze zitten vol levengevende vitaminen, mineralen en verteringsenzymen. Ze hebben speciale zorg nodig en een goede bewaarplaats, vanwege een relatief snel bederf. Bewerkt voedsel bevat conserveermiddelen en andere toevoegingen, zodat het – wel super handig - lang bewaard kan worden in de schappen van de supermarkt of in je keukenkast.

Smaakversterkers

Om goed de balans te kunnen bewaren tussen het eten van voldoende vers, puur en onbewerkt voedsel aan de ene kant, en bewerkt voedsel aan de andere kant, kun je bij het boodschappen doen op de etiketten letten. Wat vooraan staat in de lijst met ingrediënten van het product, daar zit het meeste van in. Kijk bijvoorbeeld eens naar de plek in het rijtje van diverse soorten suikers (vaak eindigend op -ose), zout, verzadigde vetten, E621 etc.

Wist je dat de kans bestaat dat je meer gaat eten door E621? Dit is een smaakversterker, ook wel glutamaat of ve-tsin genaamd. Neem bijvoorbeeld chips. Daarvan eet je vaak meer dan je je had voorgenomen. Glutamaat zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel daalt (normaal stijgt deze als je eet). Gevolg: je krijgt nog meer trek. Een ander effect van glutamaat is dat je geen seintje krijgt dat je verzadigd bent. Hierdoor blijf je dooreten. Als je toch trek hebt, kies dan voor naturel chips (zonder glutamaat) of nog beter: neem een handje noten of een stuk fruit.

Eet datgene wat rent, wat vliegt en wat zwemt met schubben en een staart

In het Oude Testament (o.a. in Deuteronomium 14) heeft God enkele voedingsrichtlijnen gegeven waar we ons voordeel mee mogen doen. Het gaat daar over het verschil tussen reine (eetbare) en onreine dieren. De eetbare dieren zijn de vegetarische dieren, oftewel de herbivoren (planteneters). Omdat ze geen vlees van andere dieren eten, vermijden ze de vele ziekten, parasieten etc. die in het vlees en bloed van die dieren voorkomen. Ook voor de vissen en vogels wordt een dergelijk onderscheid gemaakt. Als we bijvoorbeeld naar de eetbare vissen kijken, gaat het om de vissen in rivieren, zeeën en oceanen (Leviticus 11:9), die zowel vinnen als schubben hebben. De vetten in deze vissen worden omega-3 vetzuren genoemd. Ze werken beschermend tegen hart- en vaatziekten.

God heeft dus de ‘gezondste’ dieren, vissen en vogels aangewezen om te eten. Maar daarnaast moeten we niet vergeten dat dieren vandaag de dag geïnjecteerd worden met groeihormonen en antibiotica, leven in een verontreinigde omgeving en vaak ook nog schadelijke bacteriën en virussen met zich meedragen. Het is daarom goed om erop te letten dat de dieren die wij eten zo natuurlijk mogelijk gevoed en gefokt zijn, vrij van chemicaliën.   

Aanbevolen dierlijke spijzen op een rijtje:

  1. Vlees: antilope, buffel, geit, hert, os, rund, schaap en andere dieren met gespleten hoeven die hun voedsel herkauwen.
  2. Vis: baars, forel, haring, heilbot, kabeljauw, makreel, schol, tonijn, zalm, zeebaars en alle andere vissen met schubben én vinnen.
  3. Gevogelte: eend, kip, kwartel, kalkoen en andere vogels die geen vlees eten.

Voor meer informatie of een gezondheidsconsult: Sonja Grandia heeft een Studio voor Leefstijl & Gezondheid op basis van de orthomoleculaire geneeskunde in Nieuw-Vennep.

Lees hier nog een blog van Sonja, over het belang van vitamine B12.