Icon--npo Icon--EO Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--pinterestCircle Icon--facebook Icon--facebookCircle Icon--twitter Icon--snapchat Icon--instagram Icon--clip Icon--whatsapp Icon--pinterest Icon--youtube Eva Logo

Stiltetips

Huis-tuin-en-keukentips om stil van te worden

Midden in de drukte van het dagelijks leven is het vaak moeilijk om te verstillen. Misschien wil je stille tijd houden, maar ben je onrustig. Of je wilt je gedachten gewoon even parkeren, maar je weet niet hoe omdat er van alles om je heen gebeurt. Deze tips kunnen je helpen om stil te worden. En dat kan in het klooster (bijvoorbeeld tijdens Eva’s Kloosterretraite), maar ook lekker thuis!

  • Adem in, adem uit

Ga op een stille plek zitten en focus je op eigen ademhaling. Adem in door je neus en uit door je mond. Het kan helpen om te visualiseren dat je bij het uitademen je gedachten loslaat. Op deze manier komen je geest en lichaam tot rust. Soms kan het in gedachten uitspreken van een zinnetje ook helpen: Abba Vader, U behoor ik toe!

  • Kom in beweging

Woon je in de polder of bijvoorbeeld naast een mooi bos? Trek een lekkere jas aan en maak een wandeling door de natuur! Wandelen helpt je om je gedachten los te laten. Kies een stuk natuur waar het niet druk is, om optimaal van de stilte te genieten.

  • Laat het los

Als je hoofd vol zit met allerlei zorgen en gedachten is het goed om ze op te schrijven. Pak een stuk leeg papier en een pen, en schrijven maar! Het effect hiervan is dat je je hoofd leger maakt en daardoor je gedachten los kunt laten. Ook geeft het meer overzicht, waardoor je makkelijker stil kan worden.

  • Een goed begin…

Begin je dag met stilte! In de ochtend heeft je lichaam nog niet veel prikkels hoeven verwerken, waardoor je makkelijker stil kunt zijn. Je kunt ook gebruikmaken van de Miracle Morning-methode. In de zomer besteedde Eva hier aandacht aan. Begin maart zullen we dit artikel ook op onze website delen.

  • Rustplek

Een rustige omgeving kan je helpen om rustig te worden in je hoofd. Ga in een opgeruimde kamer zitten en zet alle schermpjes in je omgeving uit. Of maak een stiltehoekje. Vertel ook aan je man, kinderen of huisgenoten dat je een ‘stiltemomentje’ hebt, zodat ze niet halverwege binnenrennen met de vraag wat je die avond gaat koken. Heerlijk, rust!

  • Lekker luisteren

Hou je van muziek? Dan kan rustige muziek je ook helpen om stil te worden. Het luisteren naar rustige muziek heeft een kalmerende werking op je grijze cellen, waardoor je lekker rustig wordt.

  • Woorden van rust

Gods Woord staat vol met woorden van rust, speciaal voor jou! Sla de Bijbel open en je zult zien dat je minder behoefte krijgt aan andere informatie. Lees bijvoorbeeld Psalm 23 of 91, of ontdek wat in Matteüs 11 geschreven staat over rust.