Eva Logo
Zes tips om niet op te branden tijdens lockdown
2 februari 2021 in Lijf & leven

Zes tips om niet op te branden tijdens de lockdown

Online vergadering bijwonen, mail wegwerken, breuken aan je kind uitleggen, je tiener aansporen nu echt eens aan het werk te gaan, het huis aan kant houden en dan ondertussen proberen de sfeer erin te houden. Het perfecte recept om gestrest te raken. Hoe zorg je ervoor dat je tijdens deze lockdown niet opbrandt? Zes tips.

Lindy Dasselaar is psychosociaal hulpverlener bij christelijke hulpverleningsorganisatie de Schuilplaats. Ze herkent dat er momenteel veel van mensen gevraagd wordt en dat dit een flinke impact kan hebben op je humeur en op je gezondheid. Bij aanhoudende stress, zonder voldoende herstel, ligt een burn-out op de loer. Lindy geeft zes tips over omgaan met overbelasting en burn-out.   

1. Accepteer dat het is wat het is

“Aanvaard dat je leven echt drastisch veranderd is. Er is zorg om kinderen, om ouders, je moet keuzes maken over wie je wel en niet meer ziet. Je wereld wordt kleiner, de druk wordt groter. Het is echt een lastige situatie. En we zijn geneigd om snel van lastige situaties af te willen. Maar dat geeft alleen maar meer stress, want we kunnen er niet vanaf. Als het je lukt te accepteren dat je deze situatie niet in de hand hebt, geeft dat ontspanning. Dat is gelijk ook het allerlastigste. Mensen zijn namelijk gewoontedieren. We vinden het doorgaans niet prettig als onze bekende patronen verstoord worden. Gebeurt dit toch, dan volgt er vaak een intern protest; onze gedachten raken in de war en leveren ons extra belasting op. Dwingende gedachten als ‘het moet opgeruimd zijn’ of ‘het moet gezellig zijn’, helpen dan niet. Dus zeg tegen jezelf: die gedachten zijn er, maar ik hecht er even geen waarde aan. Mijn hoofd denkt nu wel dat het niet goed is als het ongezellig is, maar mijn hoofd heeft geen ervaring met leven in een lockdown.”

Als het je lukt te accepteren dat je deze situatie niet in de hand hebt, geeft dat ontspanning.

2. Laat wat ballen vallen

“Kijk goed naar de prioriteiten die je stelt. Wat moet er echt en wat kan wachten? Dat kunnen klusjes in huis zijn of prioriteiten die je stelt in je opvoeding. Het kan en hoeft niet allemaal nu, al die ballen in de lucht. Laat er maar een paar neerploffen en kijk maar eens wat er gebeurt. Dat is op dat moment echt niet leuk. Zeker niet voor de gedreven, enthousiaste, verantwoordelijke perfectionisten, die door hun karakter al sneller risico lopen op overbelasting. Maar als je die bal eenmaal hebt laten vallen, kan het ook enorm veel rust geven. Loop dus eens na wat je van jezelf allemaal moet en kijk kritisch naar wat er een poosje minder kan of weggestreept kan worden.”  

3. Geef elkaar de ruimte

“Als je onderdeel uitmaakt van een gezin, zit je momenteel erg op elkaars lip. Werk en privé lopen door elkaar. Zowel je baan als je gezinsleden kunnen je dicht op de huid zitten. Als je huis het toelaat, zoek dan ook je eigen ruimte op. Een plekje waar je rustig kunt werken, bellen, lezen of kunt ontspannen. En ga anders van tijd tot tijd naar buiten. Geef elkaar ook figuurlijk de ruimte. Iedereen heeft een eigen reactie op deze lockdown. Accepteer dit van elkaar, vel geen oordelen en leg jezelf niet op dat deze onvrijwillig verkregen extra tijd met elkaar altijd volledig benut moet worden. Het is niet erg om ook tijd alleen door te willen brengen, dus organiseer dat waar dat mogelijk is.”   

4. Be positive! 

“Zorg voor voldoende positieve momenten. Dit is onmisbaar om weer op te laden. Dit kan een telefoongesprek zijn met een vriendin waarmee je kan lachen of even bij kan mopperen, een kop thee met een lekker stuk chocola, een goed boek of een film waar je je in kunt verliezen. En ga naar buiten. Beweeg, wandel, fiets, maak samen of alleen een ommetje. Stress is – zeker tijdens de lockdown – onvermijdelijk en op zichzelf ook niet direct schadelijk. Het niet herstellen ervan wel. Dit is echt essentieel. Door hersteltekort ontstaat een burn-out. Dus plan hier tijd voor in.”

5. Herken de signalen

“Iemand die richting overbelasting of zelfs een burn-out gaat, zit in een stroomversnelling en voelt vaak de eigen grenzen niet meer. Het lichaam geeft in die stroomversnelling al wel signalen dat de grens bereikt is: aanhoudend gespannen gevoel, concentratieproblemen, hoofdpijn, slecht slapen, vermoeidheid, het gevoel hebben het niet meer aan te kunnen, het overzicht verliezen. Mensen die richting een burn-out gaan, worden steeds grenzelozer. Ze gaan maar door, zeggen geen nee als er een beroep op ze gedaan wordt. Wees je, bij jezelf en bij een ander, bewust van de signalen die je lichaam geeft. Ga niet maar gewoon door, omdat het nu eenmaal moet. Als je echt in een burn-out raakt, ben je zomaar jaren verder voordat je weer de oude bent. Als dat al helemaal lukt.”

6. Vraag hulp

“Als overbelasting te lang duurt en dreigt tot een burn-out te leiden, is het goed om hier samen met iemand op te reflecteren. Wat maakt dat het stoplicht al op oranje staat? Welke patronen heb je die ervoor zorgen dat je te weinig aandacht hebt voor jezelf? Wat heeft mijn lijf te zeggen over deze klachten? Reflecteren gaat makkelijker in gesprek. Zelf draai je namelijk vaak al een poos in een cirkeltje en kom je daar niet makkelijk uit. Angst voor afwijzing of problemen met eigenwaarde kunnen schuilen achter overbelasting. Soms is er langdurig sprake van stress na bijvoorbeeld een scheiding, verlies of een arbeidsconflict. Die gebeurtenis werkt dan als katalysator voor een burn-out. Terugkijkend is er ook voor die gebeurtenis al wel gedrag te zien waarbij iemand zijn grenzen voorbijging. Maar als je midden in een burn-out zit zie je dat niet. Er is eerst rust nodig voor inzicht. Vraag hierbij hulp en pak het probleem bij de basis aan.”

Veel mensen werken thuis door het coronavirus. Lees hier welke tips fysiotherapeut Esmé geeft om thuis fysiek gezond te blijven.